onsdag 8 februari 2023

Gunilla Jonsson & Michael Petersén: Döden är bara början

Titel: Döden är bara början
Författare: Gunilla Jonsson & Michael Petersén
Sidantal: 303
Förlag: Fria Ligan

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Berlin sommaren 2017 är en stad där verkligheten börjar rämna. I ett kulturhus i Kreuzberg gjuter skulptören Amanda Serner svarta betongsuggor som vaknar till liv i ateljén. De dansar över golvets färgfläckade masonit. Eller är det barndomens hallucinationer som kommer tillbaka? Amanda tittar ut genom fönstret och anar en annan stad bortom de nyputsade fasaderna kring Mariannenplatz.

Samtidigt söker Svetlana Meier allt mer desperat efter sin försvunna syster. Karoline svarar inte i telefon och alla säger att hon förmodligen har rest bort, men Svetlana tror inte på det. Hon hör rykten om misshandel och hittar en spionapp i systerns mobil.

Amandas morfar Clive drömmer att han vadar genom taggtråd i helvetet. Han dricker för att glömma och vägrar träffa sin dotterdotter, rädd att hon ska se hans demoner. Pengarna från konsthandeln på Fasanenstraße räcker inte för att radera hans mörka förflutna. Sonen Harlan börjar ställa besvärliga frågor och Clive fattar ett ödesdigert beslut.

Clives hänsynslöshet och Amandas konstverk gläntar på dörrar mot en verklighet mänskligheten har valt att glömma. En gyllene skalbagge klättrar upp mot taket i Hauptbahnhof. Någonstans i den stora staden öppnar sig ett torg mellan grustäckta ruinberg. Och under villorna vid en badsjö leder vägar ner mot helvetets brinnande slätter.

Mina tankar:

Detta är första boken i en serie av hitintills två böcker, den andra heter De levande döda. Det är en skräckroman som utgår från rollspelet KULT. Boken är skriven av de som skapade rollspelet. Denna bok kom ut 2018.

KULT kom ut för första gången 1991, jag spelade inte det själv utan jag spelade Drakar & Demoner och Mutant. Detta rollspel gick mig helt förbi men av vad jag förstår så väckte det en hel del känslor. Det sågs tydligen inte med blida ögon att det innehöll former ockultism samt även en hel del våld, sex och droger. Till den gränsen tydligen att det tog bort från hyllorna från vissa kedjor.

Så med det i tanke att jag inte har spelat spelet och har några bakgrundskunskaper om denna värld så visste jag inte helt vad jag hade att vänta mig när jag började läsa denna bok.

Det jag märkte med detsamma när jag började med boken var att författarna överförklarade inte sin värld. Detta är positivt på ett sätt, man kan se det så att antingen så litar författarna på sina läsare att de antingen redan vet tillräckligt mycket om KULT och dess världs bakgrund att man kan lätt hänga med eller att de som inte har bakgrunden blir tillräckligt intresserade så de läser vidare utan all förklaring. Jag tillhör den andra gruppen och fick upp ett intresse som gjorde att jag fortsatte läsa. Ibland är det bra att inte förklara allt, vissa handlingar fungerar bättre med att ha händelser som osar av mystik och det okända.

Språket är mustigt men ändå inte överväldigande så att man inte kan ta till sig det, det är lite mera tuggmotstånd än något som man snabbläser. Det ligger ändå på en sådan nivå att det inte blir tungläst och handlingen flyter på med intressanta karaktärer och händelser.

Jag har redan nämnt att rollspelet har spår av ockultism och då boken utgår från spelet är det inte konstigt att även denna innehåller sådant. Vi möter här fallna änglar, demoner och andra varelser och ritualer som nog skulle kallas för satanistiska. Har man svårt för detta så kanske inte boken är något för en.

En annan sak som är väldigt i centrum är konst och det märks att det är något som författarna har ett intresse för. De beskriver verkligen känslan och stilen i hur de olika karaktärerna formar sina konstverk och vad de utstrålar. De knyter an konsten med det ockultistiska på ett smidigt sätt och man känner verkligen att det går hand in hand.

Även det övernaturliga med fallna änglar och andra varelser flyter elegant ihop med den så säga normala världen. Det blir intressant när man inte tar det övernaturliga till det extrema och håller den så lång bort från verkligheten att det inte känns trovärdigt. I denna bok känns det på ett sätt trovärdigt fast man såklart vet att det inte är det.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en skräckberättelse som, kanske inte skrämmer dig, men är välskriven med intressanta karaktärer och en intressant värld och bjuder på en härlig stämning. Får säga att detta är skräck i högkvalitativ form. Skall bli intressant att läsa även andra boken i denna serie.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar