lördag 8 juli 2023

J.H. Dahl: Alternativ verklighet: Håll dig vaken

Titel: Alternativ verklighet: Håll dig vaken
Författare: J.H. Dahl
Sidantal: 363
Förlag: Visto förlag

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

I en inte alltför avlägsen framtid, där teknologins utveckling har tagits till sin spets, finns ett spel. Spelet tar dig till en alternativ verklighet. Du får själv bestämma hur du ska se ut, dina bästa egenskaper och målet med din vistelse. Allt du tänker och känner är verkligt, men allt du ser är en illusion. Välkommen till Eskapadia.

Det återstår bara dagar till Elisa Lindgrens sextonårsdag. Sexton år betyder en flaska eskapicium på posten, och därmed ett inträde till den magnifika spelvärlden Eskapadia. En låtsasvärld som Elisa alltid har varit skeptisk till. Men när flaskan anländer kommer med den ett mystiskt meddelande från Elisas sedan länge döda föräldrar. Fast besluten att ta reda på sanningen beger sig Elisa in i Eskapadia. Där möts hon av riskfyllda spelzoner, övermänskliga karaktärer och förbjuden kärlek. Problemet är bara att det inte är verkligt, och att den vackra ytan döljer ett kallt, rått mörker.

Spelet kan börja.

Mina tankar:

Detta är författarens debutroman och det är en ungdomsroman som riktar sig till 12-15 men den kan absolut läsas av äldre som gillar denna typ av genre.

Vilken genre är det då? Skulle placera denna i samma grupp som dystopiska serier som Hunger Games och Maze Runner. Men vill poängtera att just denna bok är inte dystopi men att det finns en känsla i boken som liknar serien som dessa.

I en nära framtid finns det ett spel som folk på ett virtuellt sätt går in i, det är så verkligt att det är som de befinner sig i denna värld som spelet utspelar sig i. För att kunna gå in i spelet så dricker man en dryck innan man sover och i sömnen så loggar man in i spelet. Man kan säga att det är nästa generations, eller kanske några ytterligare generationers, MMO-spel, det vill säga ett spel som man spelar online med många andra människor.

Då jag själv spelat World of Warcraft, i många år så var jag riktigt nyfiken innan jag började läsa boken hur författaren skulle tackla just spelelementen i handlingen. Skulle man som MMO-spelare känna igen sig, kunde författaren sina saker? Svaret på detta är absolut, som spelare kommer man ha en hög igenkänningsfaktor.

Det är ett kul och intressant koncept att man mer eller mindre transporterar sig själv till spelet och näst intill lever där. Med tanke på att det finns VR-glasögon som får en att känna, om jag förstått det rätt då jag aldrig testat själv, att man befinner sig inne i spelet man spelar så är tanken inte så långt borta att man i sömnen kan befinna sig i spelet på en ännu djupare och verkligare nivå.

Denna värld är uppbyggd i flera zoner och dessa zoner har olika svårighetsgrader och miljöer som utmanar spelarna. Även detta blir en hög igenkänningsfaktor för de som spelar eller har spelat spel. Så jag kan med att påstå att författaren verkligen är själv en spelare och kan sina saker.

Det jag funderade lite över när jag läste boken är varför man skulle offra sin sömn till att befinna sig på ett sätt ändå i ett vaket tillstånd. Sömnen behövs för att återställa kroppen och samla energi. Åt andra sidan så kan man se detta som drömmar som är så klara och verkliga att man finns dem och upplever dem tydligt.

Köper man denna bit att man på något sätt blir utvilad när man spelar så har man framför sig en spännande och medryckande berättelse som jag känner ligger rätt i tiden när det kommer till hur vår värld är just nu. Det är inte bara spelandet som den tar upp utan även också sociala media som nu blivit en sådan stor och central roll för många.

Boken knyter ihop många saker på slutet men ändå så känns det som att det lämnas öppet för en fortsättning och det skulle jag absolut inte ha något emot. Det finns vissa saker som händer som gör att en fortsättning kan komma att utveckla sig till något riktigt intressant, beroende på vilka visioner som författaren har vill säga. Jag ser i alla fall potential till detta.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en spännande berättelse som rör sig i datorvärlden och allt som händer runt detta. Den riktar sig huvudsakligen som sagt till ungdomar men har man ett intresse i dessa ämnen så tror jag absolut att man kan få ut något av romanen då den är skriven på ett sätt som känns moget.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar