söndag 2 juli 2023

David Renklint: Blixtbarn

Titel: Blixtbarn
Författare: David Renklint
Sidantal: 280
Förlag: B. Wahlströms

Baksidestext:

Under det första åskovädret på evigheter träffas Eli av blixten. Huset hon bor i börjar brinna och hon förlorar såväl sina föräldrar som sin hand. Kvar finns bara en stump som ger ifrån sig en kraftfull strålning, och en svart röta som äter sig upp längs armen.

Samtidigt sker saker i världen runt omkring. Elis hemstad Pokol avfolkas snabbt. Isarna i söder smälter och marorna som legat infrusna tinas upp och vandrar norrut i stora flockar. De marar allt i sin väg – bara att snudda vid en mara räcker för att gå förlorad.

I hopp om att bota stumpen beger sig Eli ut på ett farofyllt äventyr. Det är en resa som tar henne till de mest avskyvärda platserna, men också till de allra vackraste. Och hennes uppdrag kommer snart att handla om långt mycket mer än att finna ett botemedel.

Mina tankar:

Detta är första boken i vad jag tror är en duologi, alltså en serie på två böcker. Att jag antar att det är två utan att ha läst den andra boken ännu är att denna kom ut 2020 och uppföljaren, Blixtregn, kom 2021. Har inte sett något om någon fortsättning samtidigt som författaren har gett ut andra böcker efter dessa varav tre är en trilogi som utspelar sig i samma värld som denna serie. Boken riktar sig till barn i åldersgruppen 9-12 men jag kände när jag läste den att även äldre kan komma att få ut något av läsningen om man har rätt sinnelag.

Författaren rör sig inom fantastiken och här är inget undantag. Det är svårt att genrebestämma den för det är lite av en mix av olika undergenre inom fantastiken, detta är en härlig mix och jag välkomnar det. Vi har drag av fantasy, vi har lite av den klassiska berättelsen om någon, som jag och även andra, kallar för bondpojken (fast det kanske inte alltid är en pojke, eller bonde för den delen) som av olika anledningar kanske visar sig vara något mera än vad första ögonkastet kanske får en att tro. Det är även check på föräldralösheten, och detta är ingen spoiler för det händer innan boken ens har börjat.

Vi har även element av något som rör sig åt steampunk-hållet som är en undergenre där världen har utvecklats att använda ångmaskiner för att ta sig framåt och driva samhället. Nu är det inte exakt detta i denna bok men som sagt något som rör sig åt detta håll. Sedan finns det bitar som får en att fundera på om denna värld som boken utspelar sig i är en helt annan värld än vår eller om det är en version av vår eller till och med att den utspelar långt in i framtiden. Detta är intressant att vi får själv fundera på detta i stället för att få raka svar på allt.

En annan genre som då och då smyger sig på är även skräck. Författaren har skrivit några skräckromaner för vuxna och de har varit riktigt kusliga och bra, så han kan verkligen denna genre. Jag gillar att han slänger in dessa element i en ungdomsbok, han ligger på en förhållandevis låg nivå men stämningen kommer fram när han tar till den sidan av författarskapet. Det kan hända att några i åldersspannet som den riktar sig till kanske tycker det blir lite kusligt, andra kommer att mysrysa år det och förhoppningsvis vara en väg in i det underbara skräckträsket.

Boken är fartfylld och det händer saker hela tiden, språket är enkelt och det är förståeligt då den riktar sig till en yngre läsarskara. Boken lyckades att väcka barnet inom mig då jag slukade fantasyböcker i form av David Eddings. Vi har här absolut något liknande, kanske inte stilen men att den andas samma när det kommer till äventyr och magi.

Handlingen är inte direkt komplicerad men den har absolut ändå ett djup som gör att den inte blir endimensionell utan något som blir intressant att följa. Ett plus är även världsbygget, just i denna så kanske det blir många frågor för läsaren som förblir obesvarade men jag hoppas på att vi kommer att få reda på mer om denna värld och vad det är som hänt historiskt sett. Med tanke på att författaren har skrivit en trilogi som utspelar sig i samma värld så kanske det är så att han har större planer på denna värld som kommer att sträcka sig över flera olika serier och berättelser. Om det är så det ligger till så välkomnar jag det verkligen.

Jag rekommenderar den till alla ungdomar som jag ha en magisk läsning som bjuder på många känslor och spänning, den är perfekt till lässlukaråldern, både som egen läsning eller högläsning, då även vuxna kan kommas att få ut något av läsning. Jag själv skall absolut läsa fortsättningen och trilogin som utspelar sig i samma värld. Renklint har för mig verkligen blivit ett namn att räkna med när det kommer till bra böcker inom fantastiken som rör sig åt skräckhållet, eller är mitt inne i det fasansfulla.

Tidigare omdömen om författaren:

Det går en liten ängel
Järvflickan
Kraften vaknar (Strömånge #1)
Vittring (Strömånge #2)

Följ mig på Facebook eller Instagram
 

Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar