fredag 14 juli 2023

Thord D. Hedengren: Automatonen

Titel: Automatonen
Författare: Thord D. Hdengren
Sidantal: 226
Förlag: Ekström & Garay

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

I skogen lever urderna, det dolda folket, ett stillsamt liv i nära förbund med naturen och andarna. Allt slås i spillror när kolonisatörerna från Nya Järnstaden gräver lite för djupt och släpper lös automatonen, en mekanisk golem från en svunnen tid. Ingenting blir sig likt när de alla beskådat automatonens fasansfulla kraft.

Lövsångaren Mikkel är tveksam till vart världen bär för skogsfolket, men hans syster Mira - nyligen invigd i de seendes mystiska värld - ser på framtiden med spänning. Tillsammans med utforskaren och järnstadsbon Rakel, som själv undrar om Nya Järnstadens aggressiva frammarsch verkligen är helt av godo, hamnar de tre mitt i en maktkamp som riskerar att sluta med krig. För vem vet vad vissa är villiga att göra för att hitta hemligheterna i underjorden?

Mina tankar:

Detta är författarens debutbok när det kommer till skönlitteratur, men han har skrivit ett antal fackböcker innan denna. Detta är en fantasybok och den första i en påtänkt serie.

Vi möter här en folkgrupp, urderna, som lever i sin skog i harmoni med naturen och deras andar. En dag stå stöter man på en mekanisk golem som går mer eller mindre bärsärk. De lyckas bekämpa golemen som visar sig komma från historisk tid då världen var annorlunda.

Det är människor från Nya järnstaden som råkat gräva för djupt i gruvorna och släppt lös denna varelse. Dessa folk från Nya järnstaden är kolonisatörer och nu har de kommit nära urdernas skog. De kommer med ny teknik och möjligheter som de vill integrera med urdernas livsstil, något som kanske är svårt för vem vill ändra på traditioner som funnits i flera generationer.

Denna bit med urinvånare och kolonisatörer fick mig att tänka på historiska händelser i vår historia. Den allra första man tänker på är indianerna och de europeiska kolonisatörerna som åkte dit. Om detta är en medveten tanke bakom historien i denna roman eller om det är en slump vet jag inte, jag tror mera på den medvetna tanken och att författaren vill göra oss uppmärksamma på vad som skett. Jag vill inte tolka in allt för mycket i detta, för det finns en chans att man tolkar in saker som författaren inte alls hade en tanke på.

Det är en intressant värld som vi möter här, det är fantasy men inte den klassiska världen som man kanske tänker först när man hör ordet fantasy. Den allra vanligaste bilden är ju en medeltida värld med riddare med inslag av magi av någon grad, samt legendariska varelser. Till en början så känns det som det är en sådan värld vi möter här, denna är mera andlig än ren magi, shamaner är en tanke som inte är långt borta. Ytterligare ett tecken som gör att man tänker på indianerna, som var väldigt andliga och ett med naturen.

Men det dröjer inte länge till det kommer element i denna värld som gör att det inte längre är den vanliga klassiska fantasyvärlden. Det första tecknet är den mekaniska golem som anfaller, detta visar att det finns någon eller något som klarar av att bygga saker. Sedan när kolonisatörerna träder in på scenen så får vi se andra tecken av mera avancerade saker än vad som vanligen finns i en medeltida värld, vi har här till exempel gevär. Men även andra saker visar att folket från Nya järnstaden är betydligt längre fram i utvecklingen än urderna.

Dessa tecken fick min fantasi att gå på högvarv. Nu vill jag inte avslöja dessa tankar, även om de kanske inte var sanna, för jag vill att kommande läsare skall själva få ha möjligheten att uppleva dessa tankar utan att någon påverkat dem.

När det kommer till språket och berättartekniken så skall jag vara ärlig att jag i början hade en känsla av att någon liten bit saknades för att det skulle bli riktigt bra. Det var något som skavde som jag inte riktigt kan säga vad det är. Kanske hade det behövts lite mera slipning och utveckling, men detta är något som jag tror kommer att växa fram med tiden och med erfarenhet. Det var absolut inget dåligt språk men något som inte klickade. Ändå så kom jag in i boken och fångades av själva världen och handlingen.

Denna värld verkar bjuda på flera överraskningar och jag tror inte vi har sett allt ännu. När man undersöker platserna som golem kom ifrån så får vi ytterligare en bild av hur världen är uppbyggd. Man anar att det hänt något i denna värld för längesedan som fått något samhälle att försvinna.

Jag rekommenderar den till de som vill ha en fantasyroman som bjuder på kanske inte helt nya infallsvinklar men inte allt för ofta använda. Mixen av de olika teknologierna gör att den bryter mönster och regler vilket gör att det mesta är möjligt istället för att vara låst med oskrivna regler.

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar