lördag 15 juni 2024

Jenny Rogneby: Leona - Utan mänskligt värde

Titel: Leona – Utan mänskligt värde
Författare: Jenny Rogneby
Sidantal: 336
Förlag: Wahlström & Widstrand

Baksidestext:

En psykiskt sjuk kvinna blir påkörd av ett Arlanda Express-tåg vid Karlbergs station. Allt tyder på att det rör sig om ett vanligt självmordsförsök, men snart upptäcker man att den sargade kvinnan även har andra skador än de hon ådragit sig vid tågolyckan - hon saknar en njure! När sedan en hemlös tiggare rasar ihop blodig mitt på Sergels torg och även han saknar ett organ förstår man att en grupp hänsynslösa gärningsmän satt i system att plundra samhällets mest utsatta människor på kroppsdelar.

Leona Lindberg, den skickliga och okonventionella utredaren på Citypolisen, får ärendet på sitt bord, och spåren leder henne till en mycket skitig verksamhet. Leona känner sig ovanligt engagerad i sitt arbete, samtidigt som hon ställer sig fullständigt frågande till att hennes överordnade ser henne som aktuell för en ny chefsposition. Själv har hon nämligen fokus på annat håll. I sin strävan efter ett nytt liv har hon den här gången valt att ta saker och ting helt i egna händer med en ny sidoverksamhet: Att ta från de onda - och ge till sig själv. Men Leona får också lära sig att allt har ett pris.

Mina tankar:

Detta är den tredje boken om Leona, en polis som lever och agerar på båda sidorna av lagen. De tidigare böckerna heter Leona – Tärningen är kastad och Leona – Alla medel tillåtna. Denna kom ut 2017 och efter denna har det kommit ytterligare två till om Leona.

Boken är på ett sätt rätt så fristående men för att man skall hänga med när det kommer till Leona och hennes bakgrund och varför hon gör det hon gör så skall man ha läst böckerna i rätt ordning, då får man ut det mesta av serien, vilket gäller de flesta serierna.

Nu är det nästan sju år sedan jag läste den förra boken i serien, men det var absolut inga problem att bekanta sig med Leona och hennes värld igen. Att det tog sådan tid innan jag läste nästa bok i serien har inget med att göra att jag inte tyckte om de första böckerna, jag gillade dem verkligen. Orsaken är den att det kommer så många deckare varje år som intresserar en att man inte hinner med alla, jag läser en eller två böcker av en författare och därefter så köper jag varje ny bok som denna författare kommer ut med, man testar en ny författare och så blir det samma visa med denna. Vips så har man ett femtiotal olika författare som man troget köper böcker av och samlar dem i en hög, under åren så tillkommer det nya intressanta författare och berget av böcker växer lavinartat.

Förra året bestämde jag mig för att försöka beta av några av dessa författare, har klarat av några av dem så jag är i kapp deras utgivning. Turen har kommit till Jenny Rogneby som jag träffat flertalet gånger på bokmässan i Göteborg. Att jag just valde hennes böcker nu är dels för att de är riktigt bra men även för att mötena med henne på mässan har gett mig en bild av en person som både är riktigt rolig och även har intressanta och smarta åsikter.

Som jag började med så skrev jag att Leona är en polis som står på båda sidorna av lagen. Om ni inte har läst första boken så ber jag om ursäkt att jag avslöjar detta, då det kommer som en överraskning en bit in i boken. Blir svår att prata om denna boks handling om jag inte nämner detta. Hon är lite av en splittrad person när det kommer till detta, för även om hon gör olagliga saker så brinner hon på ett sätt för rättvisan. Detta dubbelspel sätter henne ibland i komplicerade situationer och det är spännande att se hur hon tar sig ur dem.

I denna bok så är den svarta marknaden på organhandel, med följd av människorov, som är i fokus och det är en skrämmande och mörk bild som författaren målar upp. Hon driver handlingen fram med en säker hand och med ett språk som är behagligt att läsa och ta till sig. Det är spännande och intressant. Samtidigt som vi följer denna tråd så får vi även lära känna Leona på ett djupare sätt, saker om henne kommer upp till ljuset som kan komma att fortsätta i nästa bok.

Jenny Rogneby är verkligen ett säkert kort om man vill ha en spännande deckare som bjuder på kvalité och underhållning. Hon är verkligen en klar stjärna på deckarkartan, har man ännu inte upptäckt henne så är det på tiden. Jag skall själv rätta till mina misstag av att låta hennes böcker växa på högen och läsa mig ikapp hennes utgivning.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Leona - Tärningen är kastad (Leona #1)
Leona - Alla medel tillåtna (Leona #2)

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar