måndag 24 juni 2024

Peter Westberg: Gourmand

Titel: Gourmand
Författare: Peter Westberg
Sidantal: 289
Förlag: Lava förlag

Baksidestext:

Samira Falkegrens dotter försvinner i en misstänkt kidnappning och en potentiell gärningsman fångas på bild. När bevisningen inte räcker till och polisen tycks handfallen anlitar Samira privatdetektiven Conny Erixon, som snabbt inser att fallet är betydligt större och mer riskabelt än något han tidigare tagit sig an. Ju närmre sanningen de kommer, desto farligare blir tillvaron för såväl dem själva som människorna i deras närhet.

Kändiskocken Daniel Pontis trygga tillvaro skakas om när han tvingas axla en av huvudrollerna i ett mystiskt projekt, lett av en hänsynslös man med information som kan ödelägga både hans karriär och privatliv. Pressen ökar och det blir allt svårare för Daniel att hålla projektet hemligt för sin fru, som misstänker att något inte står rätt till.

En desperat mor i jakt på sanning. En excentrisk privatdetektiv på sitt viktigaste uppdrag. En kändiskock med kniven mot strupen. Mörka hemligheter avslöjas och farliga individer träder ut ur skuggorna. Ingen går säker och allt går att köpa för pengar.

Mina tankar:

Om jag har koll på författaren så är detta hans fjärde roman och det är den första som är mer eller mindre en ren spänningsroman. De tidigare har varit mer åt skräck och fantastikgenren i form av pandemier som gör folk till blodtörstiga monster och en sjöjungfru.

Vad får man om man blandar osande matlagning med Lars Kepler och kryddar det med en stor dos svart humor? Jo om man sätter dessa ingredienser i Peter Westberg händer så blir resultatet Gourmand.

Vi har här en privatdetektiv, Conny Erixon, som är av det äldre och analoga slaget som går i rock och allt annat som ingår i yrkesuniformen för detektiver som är trötta på att ännu en gång få smyga på oäkta män och ta dem med byxorna nere. Men en dag så ändrar sig allt, Samira Falkegren söker upp honom och ber om hans tjänster. Hennes dotter är försvunnen, misstänkt kidnappad, och polisen säger sig inte kunna göra något fast det finns indicier på vem som kan vara den misstänkte, de anser att bevisen är för svaga för att kunna fortsätta. Hon sätter sitt sista hopp på Conny, som tar på sig fallet då det känns som en frisk vind bland de sunkiga dofterna av oäkta män.

Det är verkligen en härlig blandning som man blir serverad av här, en blandning som träffar rätt när det kommer till mängden av de olika ingredienserna. Tänk dig ingående matlagning, vars beskrivande dofter får dina smaklökar att rinna och din mage att kurra, du känner dig som att du får en livesändning av ett matlagningsprogram. Boken riktigt osar av god mat när man läser den. Nu är detta bara en bit av boken dessa ingående matlagningar och de spelar en viktig roll i den centrala handlingen, vilket titeln avslöjar en hel del av.

Men det är en deckare, så det är spänningsmomentet som är en stor kärna i boken. Och det är ett riktigt nagelbitande handling som läggs på ett fat för oss läsare, vi anar vart den är på väg och jag skall inte avslöja det, men det är en riktigt mörk bild som kommer upp till ytan. När tempot vrids upp så blir det riktigt brutalt och Westberg sparar inte på krutet, jag säger att det närmar sig något som Kepler skulle kunna ha med, dock så kanske inte Westberg går in så mycket på att beskriva våldet.

En annan jag tänker på är Quentin Tarantino, som verkligen kan brassa på med dessa våldsamma inslag, och det är en annan sak som får mig att tänka på Tarantino och det är den svarta humorn som han har med i sina filmer. Peter Westberg har också en svart humor i sig som han inte är rädd för att använda, den kanske inte passar alla, men för mig så ler jag när detta dyker upp i boken.

Det är en riktig berg- o dalbana när det kommer till känslor när man läser denna bok, den kanske inte är riktigt för alla. Men man både ryser och skrattar, mår illa av vissa inslag och njuter av andra.

Det är kanske på sina sätt en udda bok bland spänningsgenren men än dock en pärla som jag tror att man kommer att uppskatta om man har rätt sinnelag, jag njöt i alla fall tillfullo av denna. Som tur var så har jag inte läst denna när den kom ut, vilket var 2022, denna slutar mitt i handlingen och när det är som mest spännande. Den andra och avslutande delen kom ut sent 2023 och den kommer jag snart att slänga mig över då jag måste bara få reda på hur det kommer att sluta.

En sidnotering är att för ett tag sedan så släpptes det att Peter Westberg kommer ingå i Storm-familjen, alltså den som Leffe Grimwalker och Dan Buthler startade och sedan har bjudit in andra författare att skriva om de olika karaktärerna i denna serie. Efter att ha läst denna bok så ser jag verkligen varför de har bjudit in honom. Det finns bitar i denna som verkligen kunde ha hört hemma i Storm-världen så jag ser verkligen att man har gjort ett bra val, skall bli intressant att se hur Westberg förvaltar detta.

Jag rekommenderar denna bok till alla som vill ha en spänningsroman som utmanar ens smaklökar och testar hur stark ens mage är. Det är en riktig spännande och underhållande resa som man får göra om man väljer att sätta tänderna i denna bok.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Europa Pandemus (Europa Compendium #1)
Aurora Beskyddaren
Europa Refugium (Europa Compendium #2)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar