torsdag 8 augusti 2024

Lisa Bjerre & Susan Casserfelt: Ensamt vittne

Titel: Ensamt vittne
Författare: Lisa Bjerre & Susan Casserfelt
Sidantal: 428
Förlag: Piratförlaget

Baksidestext:

Ännu en skjutning i en Stockholmsförort. Ännu en ung människa ligger död, offer för en uppgörelse mellan kriminella gäng. Men den här gången är något annorlunda: offret är en ung kvinna, utan kriminell bakgrund.

Poliserna Lina Kruse och Jack Karlberg är först på plats. På brottsplatsen finns tretton år gamla Eddie, yngre bror till en ökänd gängledare. Snart visar det sig att skjutningen bara är början.

När våldet eskalerar slits Eddie mellan lojaliteten till sin bror och rädslan att själv bli nästa offer. Ska Eddie välja gänget eller ska han våga vittna?

Mina tankar:

Detta är den första delen i serien Linje 17, denna kom ut 2021 och författarna har skrivit fyra böcker i serien. Detta är, om jag inte misstar mig, Lisa Bjerres debutroman men Susan Casserfelt har skrivit ett antal egna deckare.

Det vi möts av här är något som jag skulle kalla för en riktig snutroman. Det är avskalat och rakt på sak, det varken förskönar något eller blundar. Det är hårt och brutalt, utan att ha någon riktig grund att gå på så känns det som att det är så här det är i samhället om man kommer ut till kvarteren där gängen styr och ställer med sitt våld och droger. Det är den nakna sanningen som lyft fram här, men det visar upp en bild som inte är svart och vit, det finns en mångbottnad berättelse här som visar hur det är att leva i dessa bitar av samhället. Vilka val har man i livet och vad kan man göra med det?

Vi följer en handfull centrala karaktärer och får ta del av deras liv, både i vardagen, skolan och i yrket. Författarna lyckas med att måla upp varje karaktär så att de känns unika, de har en egen röst och ett eget liv. Det är lätt att skilja på vilka de är, ibland kan det vara så att man läser en bok så blandar man ihop vissa karaktärer för att de är för lika varandra i sitt sätt, men här är det inte så.

Jag nämnde att det inte är en svart vit bild som målades upp här och det måste jag säga även om karaktärerna. De verkligen mänskliga och de har sina brister precis som i riktiga livet. Några av dem får göra en tuff resa i denna bok och, utan att säga för mycket, så blev jag på slutet nästan lite chockad över speciellt en karaktär och dennes resa, man förstod hela sambandet och man fick sig en tankeställare om att hur det kan gå till i verkliga livet, man köpte hela denna resa och jag började fundera på hur det skulle utveckla sig i de efterföljande böckerna i serien.

Det känns som att fler och fler deckarförfattare, i alla fall de jag läst senast, vill hålla sig till för att göra en så trovärdig bild, som det går utan att göra det tråkigt, över sättet som polisarbetet går till. Här har vi inte en ensam som gör allt utan det är flera led och olika personer som gör sakerna. Det känns som en autentisk bild över hur rättsväsenet jobbar. Som sagt det finns med säkerligen bitar som inte stämmer med verkligheten som är medvetna gjorda för att få att handlingen flyter på bättre. Men över lag så är det en bra bild som målas upp här.

Författarparet har komponerat ihop en snutroman som jag varmt kan rekommendera till alla som vill ha en spännande och gripande berättelse som målar upp en verklighetstrogen bild över gängkrigen och polisernas arbete. Jag ser fram emot att fortsätta läsa denna serie.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar