lördag 24 augusti 2024

Lena Ljungdahl & Anna Jinghede: Någon måste dö

Titel: Någon måste dö
Författare: Lena Ljungdahl & Anna Jinghede
Sidantal: 384
Förlag: Norstedts

Baksidestext:

En kvinna hittas död i ett badkar på ett lyxhotell och trots oklara omständigheter avskriver åklagaren snabbt händelsen som en drunkningsolycka. Men polisen och spanaren Nikki Kahn nöjer sig inte och börjar utreda fallet på egen hand. Den döda kvinnan är inte något okänt offer, utan hennes egen lillasyster. Frågetecknen visar sig vara många. Hennes syster var inte någon som åkte på semester ensam och definitivt inte med en resväska full av exklusiva underkläder. Men det finns inte ett spår av något resesällskap, och inte heller någon annan rimlig förklaring.

Snart är Nikki uppslukad av polisutredningen som enligt rättsläkaren Ramona Bengtsson har grava brister. Samtidigt som Nikki jagar efter sanningen upptäcker hon att spåren leder henne in något som är betydligt större och farligare än hon någonsin kunnat föreställa sig. Och snart inser hon att hon själv är måltavla.

Mina tankar:

Det här är författarparets debutbok, den kom ut 2022 och en fortsättning har kommit ut i år, Dödens hand.

Det börjar med ett dödsfall på i en svit på ett lyxhotell, en kvinna hittas död i badkaret. Åklagaren avskriver dödsfallet snabbt som en olycka. Men kvinnans syster, Nikki Kahn, är utredare på Grova brott och kan inte släppa detta så lätt. Det stämmer inte med hennes syster att resa bort ensam. Nikki börjar en privatutredning, när åklagaren vägrar att öppna fallet igen. Ju mer hon gräver i händelsen så uppstår fler och fler obesvarade frågor.

Författarna till boken driver en podcast, Över min döda kropp, som jag inte har lyssnat på men tydligen är en kriminalpodd som tar upp kända och okända fall. De har båda en bakgrund inom spaning och kriminalteknik och det är den erfarenheten som de använder och bygger på i denna bok. Huvudkaraktären, Nikki, är spanare och det handlar mycket om kriminalteknik, utan att för den delen bli byråkratiskt och tekniskt, de skriver för den gemene man som inte har kunskapen själv, så att man lätt hänger med i handlingen.

Till en början ser det ut att vara en vanlig deckare om ett dödsfall och en utredning, men längre in i handlingen så tar den vissa svängar som förvånade mig positivt. Skall inte säga vad detta är, men det var lite av en frisk vind att läsa boken och det är kul när man inte vet vart handlingen skall ta vägen under resans gång.

Det är ett bra driv i handlingen och ett härligt berättarspråk. Huvudkaraktären är rikt skapad, det vill säga att hon känns som en person och inte en platt karaktär. Hon har sina brister och gör sina fel, precis som en riktig människa, samtidigt som hon biter sig fast i det hon sätter sig till att göra och med det klarar av, om inte allt, det mesta. Hon blir en intressant karaktär att följa och man vet inte alltid vart man har henne och hur långt hon är redo att gå i sin privatutredning om sin systers död.

Jag levde mig lätt in i handlingen och följde med den med stort nöje. Det är svårt för nya författare att göra sig hörda i den stora utgivningen av deckare som kommer varje år. En del nya känns ibland som ett eko av redan etablerade författare. Men här tycker jag mig se något som man känner igen från tidigare deckare samt något nytt, eller i alla fall inte använt för mycket. Summan blir en bra debut för ett författarpar som jag ser potential i att växa ännu mera.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en lättläst och spännande deckare som bryter lite på den traditionella handlingen. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar