lördag 3 augusti 2024

Theo Gabay & Morgan Jensen: Den röda manteln

Titel: Den röda manteln
Författare: Theo Gabay & Morgan Jensen
Sidantal: 449
Förlag: Lava förlag

Ett recensionsex från författarna, tackar så mycket.


Baksidestext:

NORRA ISHAVET, AD 1140.

Nikolas är ingen vanlig pojke, han har förmågor som anses övernaturliga. Hans tillvaro kullkastas när tempelriddare angriper hans ö för att jaga en profeterad kättare.

Så inleds en strapatsrik resa som tar honom till Norges tysta skogar, det mystiska frostriket Burzee, de blodiga slagfälten vid Waterloo och de dimsvepta gränderna i industrialismens London.

Pojken växer upp till man i en oförsonlig värld och hittar slutligen sitt kall. Vi kommer att lära känna honom som barnens eviga beskyddare Sankt Nicholas, en av tidernas mest älskade myter.

Mina tankar:

Detta är den första delen i en påtänkt serie vid namnet Vinterns konung. Theo Gabay har tidigare skrivit H.O.L.O. men detta är, om jag inte misstar mig, Morgan Jensen debut. De två har dock redan kommit ut med en bok till som de skrivit tillsammans, en deckare som heter Justitia.

När det kommer till att genrebestämma denna bok, och det vill ju gemene man ofta göra, så börjar den som en historisk roman i vikingatiden men det dröjer inte länge innan man inser att det inte är en ren historisk roman, det finns element som dras till fantastiken i och med att huvudkaraktären, Nikolas, kan prata och förstå djur. Det är lite som man tagit en isländsk saga och slagit ihop den med en fantasyberättelse med magi. Och just fantasykänslan fick jag över stilen på handlingen. När man kommer längre in i boken så kommer man att mer och mer känna av just dessa element, men kanske ändå inte så att det blir en renodlad fantasy. Jag gillade denna mix.

Har man läst baksidestexten så anar man lite vad som kommer att komma i stora drag. Men kan säga att resan dit är inte alls lika uppenbar som man kanske kan tro. När det kommer till fantasyberättelser så finns det ofta ett slags uppdrag (på engelska quest) som den centrala karaktären skall utföra. Det kan vara att rädda världen från någon ondska. Men i denna finns inte detta uppdrag, i alla fall inte så uppenbart, här följer vi i stället ett livsöde och en resa genom historien. Det är inte riktigt den där uppenbara röda tråden utan det är mera som att vi träder in i Nikolas speciella liv och får följa det. Jag fångades av detta liv och det var intressant att få ta del av det.

När det kommer till språket så får jag säga att jag fann det fylligt och riktigt bra genomarbetat. Det känns som att författarparet verkligen arbetat fram ett språk som både är lättsamt och målande samtidigt som det har en kvalité som har en hög nivå när det kommer till debutanter. Som jag förstår det så jobbar båda inom media, då kanske mest film, så de har nog genom åren redan arbetat bort de flesta fläckarna i sitt berättarspråk.

Det är en intressant idé att ta någon välkänd karaktär, eller om man skall säga ikon, som man egentligen inte vet någon om när det kommer till bakgrunden. Här har de skapat en karaktär som både har ett djup och får ett eget liv. De gör denna kända figur till sin egen samtidigt som de håller på de kända traditionerna.

Nu är det som sagt tänkt att bli en serie, hur många böcker vet jag inte, men jag får säga att denna hade ett slut som kändes rätt så avslutat, var några saker som kanske inte knöts ihop. Så när man har läst ut denna så kommer man att känna sig rätt så nöjd med den och man kommer bli galen på att man måste vänta till nästa bok för att få reda på saker. Ändå så kommer man att känna att man gärna kommer att läsa nästa bok också då själva historien, när det kommer till både stilen och känslan, satt som det skulle.

Jag rekommenderar denna till alla som gillar historiska romaner som vågar träda ur den traditionella linjen när det kommer till realism, då det finns magi i den. Men först och främst vill jag rekommendera den till de som gillar fantasy och vill ha en berättelse om ett livsöde som fångar ens intresse. Jag ser fram emot att läsa mer av dessa författare, deras redan utgivna deckare som kommande böcker i denna serie.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar