torsdag 22 augusti 2024

E.P. Uggla: Sveket

Titel: Sveket
Författare: E.P. Uggla
Sidantal: 237
Förlag: Bonnier Carlsen

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Tamea söker vidare efter sin försvunna mamma, drakriddaren. Men samtidigt söker någon kontakt med ankan Gizma. Någon med ett uppdrag. Någon som inte går att tacka nej till.

Någon som kräver lik.

Sökandet tar dem från stinkande stadsgränder till vindpinade kustlinjer och harpyor. Ändå skulle Verven ha stått ut med allt. Om det inte vore för att de är på väg rakt mot platsen dit han svurit på att aldrig återvända.

Mina tankar:

Detta är andra delen i fantasyserien Drakar och Demoner som riktar sig till åldersgruppen 9-12. Serien inleddes med Uppvaknandet.

Man skall ha läst den första boken innan man ger sig på denna för att hänga med i handlingen på bästa sättet.

Dessa böcker är baserade på rollspelet Drakar och Demoner, vilket syns klart och tydligt när man tittar på omslaget, som är läckert skapat av Johan Egerkrans, vars bilder även finns i boken. Dessa är riktigt stämningsfulla och passar in perfekt i den värld och karaktärer som författaren målar upp. Det är nyutgivningen som böckerna är baserade på, som i sin tur utgår från, om jag inte misstar tar, den allra första utgåvan av Drakar och Demoner.

Då det utgår från ett rollspel så kan man inte låta bli att tankarna dras åt det hållet. Boken tar vid där den förra slutade och vi möter våra äventyrare, som man brukar kalla spelarna i rollspel. I förra boken så klarade de av ett deluppdrag och fick några svar som leder dem nu till nya uppdrag.

Precis som när man spelar, i alla fall så som jag minns det, ett äventyr så händer det saker hela tiden, så kallade händelser. Detta driver fram handlingen med spänning och fart att det aldrig blir långtråkigt. Ändå får författaren med ett djup när det kommer till karaktärerna och själva röda tråden som följt med från första boken. Det är som om man har en spelledare som verkligen kan sin sak att förklara och lyfta fram äventyrets kärna.

Man känner att det är med en stor kärlek som författaren förvaltar detta att skriva en bok i ett sådant välkänt märke som Drakar och Demoner ändå är, i alla fall i rollspelskretsar. Hon håller sig trogen till denna värld samtidigt som hon sätter sin egen prägel på själva detta äventyr. Det är halsbrytande händelser som mixat med en härlig dos humor.

När jag läste första boken så väcktes en nostalgikänsla inom mig. Jag spelade inte jättemycket rollspel men tillräckligt för att kastas tillbaka till den tiden. Även när jag läste denna så kände jag av detta. Jag såg även äventyret framför mig och samtidigt som jag upplevde det som hände karaktärerna så kunde jag även se spelare som kastade tärningar och slog mot diverse varelser och andra hinder på deras väg till målet.

Jag började ju med att säga att boken riktar sig till åldersgruppen 9-12. Men kan säga att det inte riktigt stämmer, skulle säga 9 och uppåt, för vuxna som antingen har spelat eller fortfarande spelar rollspel, och då Drakar och Demoner. Kommer att finna en stor bevaring i att läsa denna bok. Den är lite enklare i språket och mera rak i handlingen utan att blomma ut i massa sidospår, men den bjuder även den vuxne läsaren på ett äventyr som kommer roa och underhålla.

Så jag rekommenderar denna till alla ungdomar som vill ha en äventyrlig läsning med rappt språk och full med fantasi. Och till den vuxne läsaren så rekommenderar jag denna om ni vill ha en nostalgiupplevelse och kanske väcka barnet inom er. Jag ser själv fram emot att läsa nästa del i serien.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Blå gryning (Första hösten #1)
Röd skymning (Första hösten #2)
Felet med Eden (Felet med Eden #1)
Fallet från Eden (Felet med Eden #2)
Uppvaknandet (Drakar och Demoner #1)
Bortförda (Saltsjösviten #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar