torsdag 12 september 2024

Författarporträtt: Patrik Centerwall


Berätta lite kort om dig.

Jag föddes den 30 augusti nådens år 1972. Faktiskt samma dag som John Lennon hade sin sista fullängdskonsert! Jag anlände dessutom blott några timmar innan Gunnar Larsson vann svenskt OS-guld på 400 meter simning med två ynka tusendelar.

Några år senare hade jag växt upp, reste lite, pluggade lite, läste och spelade rollspel. Var med i en massa nördiga föreningar. Jobbade lite, blev lite grann med familj. Och under tiden, lite då och då, skrev jag. Vilket har resulterat i några böcker. Snart kommer den fjärde.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Enligt legenden lyssnade hela familjen på radioteaterversionen av Bilbo när jag var blott ett år gammal (detta bör alltså har varit 1973). Denna tidiga indoktrinering bar ju uppenbarligen frukt. men för att försäkra sig om att mitt litteraturintresse skulle hålla i sig brukade min far läsa klassiska äventyrsböcker som Skattkammarön och De tre musketörerna för mig och min bror. Och därifrån var inte steget så långt att kasta sig in i fantastiken. Det blev bland annat Muminböckerna, Narnia, Prydain-serien, En ring av järn-böckerna. Och så klart den där piprökande Oxfordprofessorns historier om kortväxta barfotagrabbar som först hittar ett gammalt smycke och sedan ska förstöra det.

Ja, sen får man nog skylla en hel del på Äventyrsspel och Drakar och Demoner. Det om något öppnade verkligen locket till andra världar!

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag vet inte riktigt om någon inspirerade mig till att skriva, men redan som ung tyckte jag om att hitta på historier. Jag minns att jag dikterade berättelser om Casimir, en sorts gul dinosaur som var populär i franska barnprogram. Min far fick skriva ner de här berättelserna på skrivmaskin. Jag tror att de finns bevarade i någon pärm någonstans, men vi ska nog fortsätta att hemlighålla dem så att vi inte blir stämda av upphovsmännen till TV-programmet L'Île aux enfants.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Som det kanske har framgått av mina tidigare svar hade min far onekligen stort betydelse för mig genom att läsa klassiker och uppmuntra min tidiga entusiasm. Men också för att han och min mor inte dömde ut någon litteratur eller hade några synpunkter vad jag läste. För ni ska komma ihåg att jag var ung på 80-talet när till exempel Stephen King (som jag plöjde) av många inte räknades som riktig litteratur. Och det här har nog bidragit till att jag har ett så brett litteraturintresse och att jag lyckades hitta fram till vad det var jag faktiskt ville skriva. För det var en snårig väg innan jag fick ihop det som blev innehållet i min debutbok Skymningssång.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Utan tvekan action. En anledning är att jag för det mesta blir rätt så uttråkad av actionscener i såväl film som böcker. Och det har naturligtvis lett till att jag inte riktigt brytt mig om att lära mig hur det ska gestaltas. Så därför sitter jag alltid och svettas extra mycket vid tangentbordet när det ska hända något actionfyllt i en historia – det kan vara allt från att det ska slåss med svärd eller att en vägg måste tapetseras över i all hast.

Med det sagt - tapetscenen (som ni kommer att kunna läsa i en av novellerna i nästa bok) fick mycket gott omdöme av en medlemmarna i min gamla skrivgrupp. Han sa att han aldrig trodde att han skulle få läsa en så gastkramande scen om att tapetsera en vägg!

Hur ser din skrivprocess ut?

Det är lite olika från gång till annan. När jag ska skriva längre saker så har jag märkt att det blir mycket bättre om jag planerar i förväg. Noveller kan funka att skriva utifrån en idé eller en inledning och sedan får jag se vad som händer.

Men även när jag planerar brukar det dyka upp nya idéer under processen och delar av historien kan ta nya vändningar. Så då får man bara försöka hänga med.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag har två barn och ett jobb vid sidan av, så det där är en ständig kamp för att hinna och orka med att skriva. Det har helt enkelt varierat under olika perioder av livet. Ibland funkar det att skriva någorlunda schemalagt under vissa tider i veckan, ibland skriver jag när får möjlighet. Det som funkar allra bäst när jag har lyckats ta ledigt för att skriva sammanhängande under en längre tidsperiod.

Vart skriver du? Hur ser din skrivplats ut?

Lyckligtvis har vi en tillräckligt stor lägenhet för att jag ska kunna ha ett eget arbetsrum (där jag som den relik jag är också får plats med mina vinylskivor), men egentligen skriver jag lite varsomhelst. Det är skönt att komma bort någonstans, och sätter jag mig på ett café eller liknande blir det oftast väldigt fokuserat skrivande under just den tid som jag är där.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Om du bara visste alla saker som läsarna inte känner till om mig skulle du byta ut alla frågor på en gång och i stället börja fråga om min stormiga ungdom!

Men nåja, om jag ska vara lite mer rimlig så kanske att även min farfar, Bror Centerwall, var författare? I dag mer eller mindre bortglömd, men det finns ändå några böcker av honom som jag kan rekommendera - till exempel romanen Figurer i staden (som delvis handlar om hur han träffade min farmor) eller Thespiskärran som skildrar livet på en landsortsteater i Sverige under 1910-talet. Hans bok Konsten att resa innehåller tips som håller än i dag. Fast jag är själv mest förtjust i hans essäsamling Parisluft om livet i Paris på 1920-talet.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag vet inte om jag brinner extra mycket för någon specifik fråga på det sätt att det präglar det jag skriver. Jag har noterat att ganska många av mina historier hanterar saknad på ett sätt eller annat, men det är ju inte riktigt något jag brinner för om man säger så.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Kanske att jag byggde en tidsmaskin för att åka tillbaka till 1990-talet för att vara med i bandet Dockan Lever som förekommer i kortromanen Minnet av en sång? Förutom det är det inte något jag kommer på.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Lagom till bokmässan i Göteborg släpps novellsamlingen Sånger vid en vägkorsning som ges ut på Catoblepas förlag.

"I de tio tankeväckande och fantasifyllda novellerna kan allt hända - och gör det" står det i baksidestexten. 

Och vem är jag att säga emot?

Bibliografi:

Egna böcker

Skymningssång och andra fantastiska historier (Undrentide, 2013)
Minnen av en sång (Undrentide, 2016)
Klockan och spegeln (Undrentide, 2018)
Sånger vid en vägkorsning (Catoblepas, 2024)

Enskilda noveller

Lektören (Fafner förlag 2019)
Julgransplundringen (Kraxa förlag, 2023)

Antologier och tidskrifter

Främmande besök (Paradishuset, 1997)
Skrämmande skogar och andra osunda platser (Schakt, 2006)
Upplevt i Värmland (Sällskapet för Värmlandslitteratur, 2011)
Eskapix nr 6 2011
Eskapix nr 1 2012
Maskinblod (Affront , 2013)
Framtidsnovellen (Duo Dito, 2014)
Kärlek i maskinernas tid (Affront, 2014)
Maskinblod 2 (Affront, 2014)
Mörkerseende (Epok förlag, 2014)
Waiting for the machines to fall asleep (Affront, 2015)
Dark Lane antology: volume two (Dark lane, 2015)
13 svarta sagor om superhjältar (Swedish Zombie, 2016)
Aphelion webzine nr 4 2016
Proxima science fiction no 101, 2017 (dansk tidskrift)
Galaxies science fiction no 49, 2017 (fransk tidskrift)
Brev från Cosmos nr 4, 2017
13 svarta sagor om superskurkar (Swedish Zombie, 2018)
Proxima science fiction no 103, 2018 (dansk tidskrift)
Brev från Cosmos nr 8, 2019
Galaxies science fiction no 62, 2019 (fransk tidskrift)
Lejongap (Ekstström & Garay, 2020)
Bortom grinden (Whip Media, 2021)
Eskapix nr 2 2021
Tradtioner (Miramir förlag, 2021)
Brev från Cosmos nr 14, 2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar