söndag 27 augusti 2017

Buthler & Öhrlund: Mord.net


Titel: Mord.net (2007)
Författare: Dan Buthler & Dag Öhrlund
Sidantal: 439

Handling:

Flertalet personer blir runt om i världen mördade. Det gemensamma med alla mord är att det finns inga motiv eller andra ledtrådar som leder till någon gärningsman. Alla mord ser ut att vara helt slumpmässiga.

Den svenska polisen Jacob Colt ser dessa ökande mordfall i Sverige och börjar misstänka att det finns något gemensamt. Han pratar med kollegor i andra länder och de har också sett dessa ökande tillsynes slumpmässiga mord i sina respektive länder och misstänker också att något annat ligger bakom allt.

Mina tankar:

Detta är Buthler och Öhrlunds första bok om Jacob Colt. En serie böcker som, om jag förstått det rätt, ändrar huvudkaraktär i senare böcker. Hade inte läst något tidigare av dessa så jag kände att det var bäst att börja från början.

Jacob Colt är dock inte med så mycket i boken. Istället så får man möta en grupp olika personer och får ta del om deras livsöden. Boken blir nästan som en novellsamling dock med en röd tråd som knyter ihop de olika berättelserna. Det jag känner är att huvudhandlingen, den om vad som ligger bakom morden, aldrig direkt får fokus och tar sig framåt och sedan är boken nästan slut och då får den sin upplösning.

Boken är absolut spännande och jag tycker att författarna har fått till det bra om de olika personer som man möter. Inte alla personers öden blir avklarade för läsaren utan vissa bara försvinner ut från berättelsen och man får inte veta något om vad som hände med dem efteråt. Man skulle gärna få veta lite mera om dessa personer.

Jag skulle gärna som sagt sett lite mera fokus på huvudhandlingen. Kanske följt Jacob Colt lite mera om hur han försöker lösa mordfallen. Åt andra sidan så gör detta att det inte blir den vanliga polisromanen om en polis som skall lösa ett mordfall. En annorlunda och intressant vinkel på det.

Jag kommer absolut att  läsa mera i denna serie och rekommenderar denna bok till alla som gillar spänning och vill ha ett stort personregister i handlingen.

Pocket Bokus
E-bok Adlibris


Följ mig på facebook.

Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar