onsdag 28 mars 2018

Mats Ahlstedt: När Inget Annat Återstår


Titel: När Inget Annat Återstår
Författare: Mats Ahlstedt
Sidantal: 302
Förlag: Bokfabriken

Handling:

En kväll får en kvinna, Sandra, besök av en man som säger sig vara son till hennes farbror, Egon. Men Egon har inga barn och Sandra vägrar släppa in den okända mannen som verkar vara rädd för något. Dagen efter hittar hon den okände mannen död i sitt vindsförråd. Ella Werner är ny profilerare på Göteborgspolisen och hennes första fall blir att utreda mordet på den unge mannen som besökte Sandra.

Mina tankar:

Detta är Mats Ahlstedts nionde bok och den första boken om profileraren Ella Werner. Detta är min första bok jag läser av honom. Han har tidigare skrivit om Fatima Wallinder, men då jag inte hade första boken med henne valde jag att mitt första möte med Mats Ahlstedts böcker fick bli med Ella Werner.

Den är uppbyggd med korta kapitel och många av dem avslutas med lite cliffhangers. Detta medför att man bara skall läsa ett kapitel till. Jag personligen uppskattar faktiskt korta kapitel framför långa kapitel även om man i slutändan läser lika många sidor.

Jag gillade att denna inte var en helt vanlig polisutredning utan att man istället i större delen av boken får följa de anhöriga, i detta fall Sandra, i deras vardag efter brottet. Man får följa med i deras tankar och agerande. Brottsutredningen med polisen finns där också men den har tagit ett litet steg bakåt och lyfter fram händelsen i form att Sandra själv ställer frågor och får reda på mer och mer om vad som verkligen hände.

Jag tyckte att denna var riktigt spännande och välskriven med bra karaktärer i Ella Werner och Sandra. Mats Ahlstedt byggde upp spänningen bra med det samma och höll den uppe hela boken igenom. Hade svårt att lägga ifrån mig den, delvis tack vare de korta kapitlen jag nämnde, men även för att den var så bra som den var. Jag kommer absolut att läsa de andra böcker om Ella Werner, det finns två till efter denna, och jag skall absolut se till att få tag i hans tidigare böcker om Fatima Wallinder.

Så jag rekommenderar denna varmt till alla som vill ha en spännande bladvändare.

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 



Följ mig på Facebook eller Instagram

Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar