tisdag 29 maj 2018

Anne-Marie Schjetlein: Döden Ingen Ser

Titel: Döden Ingen Ser
Författare: Anne-Marie Schjetlein
Sidantal: 336
Förlag: Bokfabriken

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.

Handling:

En sjuksköterska hittas död på rälsen precis när hon har sagt upp sig. Kollegorna kan inte fatta att hon tagit livet av sig, hon var alltid så glad och älskade sitt jobb. Rykten går på sjukhuset om felbehandlingar av patienter och när flera dödsfall, några självklara som mord, inträffar bland personalen ökar oron. Andreas Nylund börjar misstänka att det är det förflutna som kommit tillbaka.

Mina tankar:

Detta är Anne-Marie Schjetleins tredje psykologiska thriller i sjukhusmiljö. De två tidigare heter Döden Kvittar Det Lika, läs här va jag tyckte om den, och Döden Den Bitterbleka, läs här vad jag tyckte om den. Den går att läsa fristående men jag rekommenderar att man läser dem i ordning för att förstå bäst vad som hänt tidigare i huvudkaraktärernas liv.

Språket är behagligt och lätt att ta till sig. Det är korta kapitel och en spänning som ligger och ruvar igenom hela boken och detta gör att det blir svårt att lägga ifrån sig boken. Tycker att denna är till och med lite mera spännande än de två föregående. Denna har även en del oväntade vändningar om får pulsen att öka och man undrar hur det skall sluta.

Anne-Marie Schjetlein får ihop det riktigt bra med att blanda thriller och familjerelationer. Det blandas friskt med psykisk sjuka personer, och det finns en del i denna bok, tillsammans med olika familjeproblem som skilsmässa och dagis, samt andra vardagsbekymmer. Detta gör att karaktärerna blir mera levande.

Hon tar även upp problem inom själva vården och just i denna ligger vikten på arbetsförhållanden i att personalen har det för stressigt, de skall hinna mera saker med mindre resurser och detta leder till felbehandlingar av patienter samt en ohälsa bland personal i form av stress och utbrändhet.

Gillar man spännande thriller med en stor del familjerelationer så rekommenderar jag denna bok. Har man läst de tidigare böckerna i serien och gillade dem så skall man inte tveka på att ge sig på denna som jag tyckte var till och med snäppet bättre. Har man inte läst de tidigare så läs, som jag skrev tidigare, böckerna i ordning då man får ut mest av handlingen då.

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar