söndag 6 maj 2018

Ola Wassvik: In Nomine Patris


Titel: In Nomine Patris
Författare: Ola Wassvik
Sidantal: 499

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.

Handling:

I en värld där det romerska imperiet inte försvann. Imperiet är i krig på flera fronter samtidigt och är hårt pressat, det är barbarer från norr och persiska riket från öster. Men även aztekerna kommer från sitt håll. Någon dödar högt uppsatta män i senaten, flertalet personer blir berörda av händelserna som är startskottet till något stort, men vad.

Mina tankar:

Detta är Ola Wasssvik debutroman och det är första boken i en planerad duologi vid namn Deus Imperialis. Det är en sf-berättelse eller man skulle även kunna säga att det är en alternativ historia med lite övernaturliga krafter som utspelar sig i nutid. Den riktar sig till en vuxen publik.

För det första så skall jag säga att detta är inte en bok som man skumläser lite snabbt eller när man är trött eller okoncentrerad då den kräver sin fulla fokus av läsaren. Jag gjorde detta misstaget och läste denna på kvällen och var samtidigt redigt trött så jag känner att jag missade tyvärr vissa bitar av boken en del av berättelsen. Men jag tror ändå jag fick ut själva kärnan av berättelsen.

Det är många personer att hålla reda på och för mig fick jag lite svårt att skilja på namnen, detta var igen på grund av att jag var trött när jag läste denna, fick faktiskt efter halva boken gå tillbaka och reda ut vem som var vem och vilka av de andra som de hade träffat.

Det är en riktig mustig och tung berättelse som växer fram i boken, inte språkmässigt som flyter på riktigt bra och är behaglig att läsa, men handlingsmässigt och att den är rik med karaktärer. Och jag menar inte något negativt med att den skulle vara tung, utan den gör verkligen sin rätt i att vara detta, tänk lite Blade Runner-tung, att det finns ett stort djup i berättelsen med filosofi och religion i grunden.

Det är väldigt imponerade hur författaren har byggt upp denna alternativa värld där det romerska riket (samt även lite andra riken/folkslag också) aldrig gick under och hur världen skulle kunna se ut istället för så som våran ser ut. Han har även lagt till en spännande teofysisk kraft som vissa människor har lärt sig att utveckla. Denna kraft gör dem till en slags supermänniska med förhöjda egenskaper. Det känns att det ligger ett stort arbete bakom denna uppbyggnad av världen och teofysiken och det är alltid kul när man som läsare märker att det inte är något snabbt ihop kastad bakgrund.

Rekommenderar denna till alla som gillar när en författare har tänkt ”Hur skulle världen se ut om detta skedde eller inte skedde.”. Samt till de som gillar djupare handlingar och en väl genomarbetat bakgrund till en alternativ värld som känns trovärdig (om man nu bara godtar att det finns en teofysisk kraft i människor). Detta är även en thriller med lite konspirationskänsla. Ett mustigt och innehållsrikt verk så att säga och jag kommer absolut att läsa upplösningen i nästa bok när den kommer.

Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Finns även på Fantastikbokklubben.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar