måndag 7 december 2020

Författarporträtt: Per Lindskog


Kort om mig;


Är en pensionerad yngling, som tack vare den statusen numera har gott om tid att ägna mig åt allt det jag trivs allra bäst med – att skriva, skapa bilder, lyssna på musik, och framför allt umgås med min kärlek Snezana.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

När är egentligen svårt att säga med säkerhet. Filmen ”Willow” bidrog i alla fall starkt till att utöka mitt intresse. Men egentligen fanns det intresset långt före den filmen dök upp.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag vill nog vända på frågan, och svara på när jag började skriva först. I princip när jag hade lärt mig skrivandets konst hjälpligt första åren i grundskolan. Skrev en deckare då jag gick i sjunde klass, som min svensklärare fick läsa, och han berömde den. Men jag fick aldrig tillbaka den. Hur man nu ska tolka det.

Jag har skrivit dagbok regelbundet sen jag var runt femton år, vilken i antal ord idag motsvarar cirka sju exemplar av den kompletta samlingen av ”Sagan om ringen”. Jag har alltid älskat att se hur orden som skapas i min hjärna flyter ut genom fingrarna via tangenterna upp på min datorskärm.

Mitt skrivande fick ordentlig fart för snart tio år sen då jag träffade Snezana, som är min största inspirationskälla.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt skrivande?

Terry Pratchett med hans fantastiska berättelser om Skivvärlden har betytt mycket i mitt eget skrivande.

Men det är först och främst Snezana som betyder allra mest. Hennes rika fantasi och förmåga att hitta lösningar på det mesta, är ett ovärderligt bollplank. Vi samarbetar i allt, och när det gäller skrivandet hjälper vi varandra med idéer, korrektur och manusutveckling. Ja, allt helt enkelt. Åtskilliga är de tillfällen vi suttit vid frukostbordet, matbordet eller i SPA-badet och diskuterat och löst knutar i våra respektive skrivprojekt.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Dialog är nog det jag gillar bäst. Särskilt när det handlar om någon person som kanske är lite arg. Att återge en hetsig ordväxling i en dialog gillar jag. Svårast att skriva är nog actionscener eller rena stridsscener. Man vill ju undvika ord som plötsligt, blixtsnabbt och liknande, så det kan ibland bli lite klurigt att få till bra action utan dylika ord.

Hur ser din skrivprocess ut?

Först och främst kan jag konstatera att frihand enbart vore slöseri med tid. Ingen, inte ens jag själv hade kunnat läsa det. Jag skriver allt med tangentbord. Det där med synopsis har jag nog aldrig fått till. Det börjar oftast med någon lös idé som jag sen spinner vidare på. Men skrivandet blir ofta lite spännande för mig själv också, för jag vet sällan riktigt hur det ska sluta. Efter hand som berättelsen tar form, gör jag ofta små sidospår mest för att avvika en stund. Dessa sidospår kommer ofta till användning längre fram, och vävs in i berättelsen. Ibland upprättar jag en punktlista som får bli en storyline, när jag känner att jag håller på att tappa bort ordningen i berättelsen. Eftersom mina hittills skrivna fantasyromaner utspelar sig i samma värld skapad av mig själv, har jag redan från första början ritat upp en karta. Utan den vore det omöjligt att få till en hållbar berättelse. Denna har jag senare, med god hjälp av Snezana, ritat och designat om i Photoshop, och den finns med som en viktig del i mina böcker.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag skriver när andan faller på. Eftersom vi båda är skrivande personer riskerar vi aldrig att den andre är irriterad över att man sitter försjunken vid datorn.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Har alltid velat lära mig att spela något instrument. Tyvärr uppmuntrades inte det av mina föräldrar, med undantag av att jag en gång fick en leksaksgitarr med stålsträngar. Men min musikerkarriär fick ett abrupt slut då min storasyster satte sig på gitarren. Jag har alltid älskat att sjunga, och gör det bra enligt andra, även om det sällan kommer fram eftersom jag är lite blyg. Men när jag var liten satt jag ofta på gungan i vår trädgård och sjöng för fullt, så grannfrun uppmanade sin gubbe att stänga radion så de kunde höra mig.

Är det någonting du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

HBTQ, allas lika värde, miljö – försöker väva in detta i mina texter, gärna med en satirisk touch. Min första bok ”Eilaths hopp” har ett tydligt HBTQ-tema.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Håller just nu på för fullt med slutarbetet kring ”Regntider”, som är den tredje delen i min fantasytrilogi ”Legender från Thiramaar”. Vid sidan om det har jag ytterligare några idéer till kommande romaner i samma världsdel. Dessutom arbetar jag med mina memoarer, och har även en påbörjad feelgoodroman i samarbete med Snezana.

[Bibliografi]

Eilaths hopp - Legender från Thiramaar del 1 (Joelsgårdens Förlag, 2019)
Gudarnas spira - Legender från Thiramaar del 2 (Joelsgårdens Förlag, 2020)

Novellantologier

Över en regnbågsfika (Ariton Förlag, 2018)
Över en fika kan allting hända (Ariton Förlag. 2018)
Lyckliga tider (BoD, 2019)
En yngre man (Joelsgårdens Förlag, 2019)
Livet, kärleken och döden (Under The Kite Publishing, 2019)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar