torsdag 17 december 2020

Mattias Kuldkepp: Skärvor Av Ett Brustet Sinne

Titel: Skärvor Av Ett Brustet Sinne
Författare: Mattias Kuldkepp
Sidantal: 699
Förlag: Ragnarök Förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.

Baksidestext:


Demonerna har funnit sin väg in i Lyraak. Ur portalen vid Ymsellion strömmar de in i det alviska riket och ingenting tycks kunna stoppa dem. I glittrande Yion förbereder sig försvararna för drabbning, men i murens skugga utkämpas flera strider än en.

Där vandrar en speleman som försöker förstå sig själv, en kvinna som tänker hämnas sin familj, en ung man som drömmer om frihet, en alv som slåss för sitt folk och en krigare som vill hjälpa en vän. I en värld full av mörker löper de risken att snava över det som gömts i seklernas damm och somliga hemligheter var aldrig menade att avslöjas.

Mina tankar:

Detta är författaren Mattias Kuldkepps sjätte roman och den andra delen i hans episka fantasytrilogi Sönderfallets Symfoni, som inleddes 2018 med Skärvor Av En Brusten Värld.

Då det är andra boken i en serie så skall man ha läst den första innan man ger sig på denna. Denna tar vid där första boken slutade. Nu var det två år sedan jag läste den första boken och jag kom ihåg de stora delarna av handlingen, men de mindre detaljerna var glömda, eller i alla fall bortknuffade av böcker jag läst efteråt. Det tog ett tag för mig, kanske ett par hundra sidor, innan det mesta hade kommit tillbaka till mig. Det var inget som gjorde att handlingen stapplade i början, jag kunde lätt hänga med från första sidan och genom de första bitarna börja damma av minnet. Jag antar att de som inte läst första ännu kommer få det betydligt lättare, då man kan välja att sträckläsa dessa två böcker direkt efter sig. Och det lovar jag att man kommer vilja göra.

När jag läste den första boken så fångade den mig med det samma och jag ansåg, och anser fortfarande, att det var en av de bästa fantasyböcker jag läst. Det ligger där på toppen och bevisar att det går att leverera riktigt bra fantasy av högsta kvalité även på svenska. Vet att det finns många som väljer bort svenska och läser endast på engelska när det kommer till fantasy. Men Mattias Kuldkepp anser jag är en som befinner sig där uppe tillsammans med de internationella storsäljarna inom genren. Jag hoppas att Mattias kommer att nå ut utanför Sverige.

Det var som sagt vad jag tyckte om den första boken i serie, och nu har äntligen andra boken kommit. Kommer den då att klara av att leva upp till mina höga förväntningar som jag har efter första boken? Precis som med första boken så fångar han mig med detsamma, trots att jag behövde damma av mitt minne, så drogs jag in i en annan värld. Och vilken värld det är, Mattias Kuldkepp har verkligen lyckats med att bygga upp en levande värld, fast den kanske är mera på väg att gå under. Det finns en rik historia som vi bitvis får skymta, dels i början av varje kapitel, men även genom de olika karaktärernas upplevelser och undersökningar. Allt detta gör att det känns som att det är något större som vi möter, att vi i boken bara skymtar en del av hela storheten.

Jag nämnde i början att detta är episk fantasy. Och under resans gång så slår det mig, vilket jag kanske inte tänkte på när jag läste första boken, att detta är väldigt episka, storlaget och pampigt, det handlar ändå om händelser som påverkar en hel värld. Men samtidigt så är det ändå väldigt nära och, för karaktärerna, personligt. Vi följer ett antal personer, som i första boken var rätt så utspridda i världen. I denna del är de flesta karaktärerna samlade i en och samma stora alvstad, som hotas av en belägring från den oändlige demonarmén som strömmar igenom en portal.

Man kan verkligen känna oroligheterna osar i staden bland invånarna. Det byggs långsamt upp och vi vet inte riktigt hur utfallet kommer att te sig. Vi får lära känna de olika karaktärerna ännu mera, och vissa får ta en större roll i denna del, vilket är riktigt kul. Under resans gång kommer får man se andra sidor av några karaktärer och vi får en ny, kanske mera komplex, bild om dem.

Språket är en riktig fröjd för ögat. Både det och handlingen är så välslipade och genomarbetat att jag verkligen inte finner något som man skulle kunna klaga över, allt sitter precis där det skall. Sedan att författaren lyckas med att ge liv till varje karaktär och gör dem intressanta att följa är också ett stort plus.

Så Mattias Kuldkepp lyckas absolut att leva upp till de höga förväntningarna som jag hade inför denna bok. Det är till och med att så att jag måste erkänna att han till och med lyckades, med glädje, att bräcka mina förväntningar med råge. Boken är en tegelsten på sjuhundra sidor som levelevrar allt som en som älskar episk fantasy kan begära. Jag vill komma att påstå att jag tror att under resans gång så kommer nog det dyka upp en eller annan överraskning för läsaren, som den kanske inte såg komma.

Då detta är andra boken i en trilogi så skall det ju komma en tredje del. Man kallar ju ofta andra boken i en trilogi för en transportsträcka som bygger upp till det stora avslutet i den sista delen. Detta är den på ett sätt, den bygger upp verkligen till vad som jag tror kan komma att bli ett slut som kommer att vara så storslaget att det bara är förordet. Men det är ingen tom transportsträcka utan mycket händer och en del saker får ett slags avslut redan i denna bok, avslut som kanske är början på något nytt som kommer att fortsätta i tredje boken.

Jag hoppas inte det kommer att ta två år innan nästa del kommer, för jag vill verkligen läsa fortsättningen, och helst redan nu. Men åt andra sidan så vill jag inte att författaren hastar sig fram för snabbt. Så det får ta den tiden det tar för att arbeta fram det bästa slutet, jag kommer med glädje att kasta mig över den när den än kommer.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Konsten Att Rädda Sitt Skinn (Den Ofrivillige Hjältens Handbok #1)
Skärvor Av En Brusten Värld (Sönderfallets Symfoni #1)
En Hjälte Kommer Sällan Ensam (Den Ofrivillige Hjältens Handbok #2)

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar