tisdag 16 februari 2021

Författarporträtt: Daniel Andersson


Berätta lite kort om dig.

Överlag är jag nog en rätt enkel person som uppskattar lugn och ro i vardagen. Jag bor i Enköping med sambo och två barn och till vardags jobbar jag som byggnadsingenjör/konstruktör där jag ritar och dimensionerar husstommar. Annars har jag en liten dragning åt fiske och friluftsliv, gillar att påta i trädgården och snickra på huset, läser gärna böcker eller streamar någon bra serie och bara slappar i soffan.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Fantastiken har alltid funnits med mig och det är svårt att sätta fingret på en enskild grej som väckte intresset. Inte helt oväntat började det väl när jag var liten, och jag minns att jag uppskattade de tecknade versionerna av Bilbo och Sagan om Ringen, böckerna om Indiana Jones och Ronja Rövardotter, serietidningar med Conan och Daredevil och allt tecknat på teven.

Sen fördjupades intresset på 90-talet, först när jag såg Jurassic Park på bio och senare när jag lånade första delen av Robert Jordans The Wheel of Time på biblioteket. Det tog ytterligare fart på högstadiet när jag började läsa Stephen King och sen går det så klart inte att blunda för upptäckten av Star Wars.

Jag tror att det ovan nämnda alla bidrog på sina sätt och jag har nog alltid sett fantastiken som en naturlig del (och en majoritet) av den underhållning jag konsumerar.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag har gillat att skriva och skapa världar så långt jag kan minnas. Grunden lades när jag lekte med mina allehanda leksaker hemma i pojkrummet och byggde upp episka världar med händelseförlopp som sträckte sig över dagar och veckor och gick i och ur varandra. Jag var väl inte så lite inspirerad av Marvel och DC, och jag kan fortfarande fascineras av större fiktiva universum, med fristående berättelser som ändå är sammankopplade med varandra genom karaktärer, miljöer och så vidare. Hur som helst uppslukades jag av mina berättelser och började så småningom att skriva ner dem i synopsis, världsbyggen och halvfärdiga manus. Även om de inte kom längre än så, var det de som fick mig att börja överföra fantasin till någonting skrivet.

Sen dess har jag haft skrivandet med mig hela livet, främst som en periodvis hobby. Det är först under de senaste åren som jag började skriva ”på riktigt” och i början på 2019 hade jag knåpat ihop min första roman.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Det finns ingen specifik författare som har betytt mer än någon annan, utan det är flera som har bidragit med små bitar av inspiration här och var. Det kan vara allt från hur författarna skapar världar, till deras berättarglädje eller bara underhållningsvärdet i deras berättelser. Mestadels läser jag fantastik, men jag försöker läsa brett och kan finna inspiration i andra genrer.

I skolan fick jag bra betyg på mina uppsatser och flera svensklärare läste upp mina berättelser för resten av klassen. De pushade mig även att skriva på fritiden, men det var min lärare på högstadiet som först fick mig att tro på att jag faktiskt kunde göra det här.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Jag brottas en hel del med att sätta mig in i karaktärernas huvuden och göra dem levande, så där behöver jag lägga ner mycket jobb, framför allt i redigeringsfasen.

Annars är actionscener roliga att skriva, jag gillar när det händer grejer. Jag har fått höra att jag beskriver soldater och militära aktioner trovärdigt, så det kanske hänger ihop med att jag gillar just de scenerna.

Hur ser din skrivprocess ut?

Jag har svårt att komma igång utan någon form av synopsis och försöker spåna fram runt 75% av handlingen innan jag börjar. Mitt synopsis brukar komma ner på kapitelnivå, men det är extremt sällan som jag vet hur det ska sluta. Samtidigt ser jag inte mitt synopsis som någon stenhård ram jag inte får gå utanför, utan snarare som någonting levande som jag redigerar längs vägen när karaktärerna blir lite tydligare. Och då brukar det bli lättare att knyta ihop slutet.

Generellt skriver jag i kronologisk ordning, men jag redigerar lite för mycket under skrivprocessen, går tillbaka och petar i texten och har svårt för att bara anteckna någon ny idé som dyker upp och spara den till senare. Så vägen fram till mitt första utkast kanske tar onödigt lång tid, å andra sidan tycker jag att det funkar för mig och min skrivprocess stämmer rätt väl överens med ingenjören i mig och det sätt jag jobbar på till vardags. Överlag gillar jag förplanering och redigering mer än själva skrivandet.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Det är svårt att avsätta regelbunden skrivtid, hur mycket jag än skulle vilja göra det. Familjen går ju alltid först och jag jobbar heltid. Men jag försöker ta vara på den tid som ges, och ser det som att en skriven mening per dag är bättre än ingen alls. Eftersom jag synkar allt till paddan och telefonen är texterna ändå nära till hands om det blir en ledig lucka på kvällen eller under helgen. Och ibland finns det kanske 5 minuter över av lunchrasten. Sen sover jag väl kanske färre timmar än jag borde göra, men jag försöker få in lite skrivtid där istället för att läsa eller slösurfa, om jag ändå inte kan somna eller vaknar för tidigt.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag är en sådan där som gillar bonusmaterial och bakom kulisserna. På den tiden jag köpte DVD:er valde jag alltid att köpa med ”2 disc special edition” för att få ut mer än bara filmen. Det är väl den där fascinationen för fiktiva universum jag nämnde tidigare, och det har även blivit en viktig del av min egen skrivprocess. I planeringsstadiet brukar jag lägga en massa tid på hur det nya projektet ska förhålla sig till, och kopplas ihop med, övriga berättelser. Och jag sitter och skriver mina egna Bakom kulisserna-dokument, oavsett om det rör sig om en roman eller en novell.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Både när jag skriver och läser gör jag det för att få vara med på en upptäcktsfärd eller ett spännande äventyr och jag gillar berättelser med spänning och action. Och jag kan tycka att ett mordmysterium blir mycket intressantare om det finns en varulv eller en utomjording med i bilden.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Tyvärr har jag inget roligt att komma med på den här punkten. Den research jag gjort genom åren har skett via nätet och fackböcker.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Min debutroman heter En natt i Logtown City och är en fartfylld, serietidningsinspirerad berättelse som rör sig i gränslandet mellan urban fantasy och science fiction, med en mix av varulvar, maskerade superhjältar, dystopisk framtid, muterade gangsters och korrumperade snutar. Den ges ut på Miramir Förlag nu i mars.

Jag har även ett par noveller antagna till antologier som jag tror kommer släppas i år. Utöver det jobbar jag med ett par science fiction-berättelser som längdmässigt ligger kring kortroman-roman. Den ena drar åt militär sf, medan den andra handlar om en intergalaktisk prisjägare som hamnar i trubbel, lite av en vilda västern i rymden.

[Bibliografi]

Noveller:

Råttorna i Det var inte jag! (Joelsgården Förlag, 2020)
Operation Nikolaus i Jul igen (Nohiding Förlag, 2020)

Under svart måne har visserligen inte publicerats, men fick ett hedersomnämnande vid förra årets upplaga av Fantastiknovelltävlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar