lördag 20 februari 2021

KG Johansson: De Kallar Oss Zombier

Titel: De Kallar Oss Zombier
Författare: KG Johansson
Sidantal: 267
Förlag: Hoi Förlag

Baksidestext:

Mina slavar, tänkte hon, och sedan: nej. Mina husdjur. Min köttboskap, lydigt på väg till sin fålla, medvetna om att de fruktar något eller någon, men inte om att jag är dödsängeln som tvingar dem att färdas genom mina egna tarmar…

Hon tänkte: jag ska äta era hjärnor.

Hon tänkte: döden är mer levande än livet.

Mina tankar:

KG Johansson är en riktigt produktiv författare, han har skrivit över tjugo romaner och lika många ungdomsböcker. För det mesta så rör han sig inom fantastiken och då först och främst science fiction eller skräck. Denna gång så är det skräck och det är zombiegenren som han ger sig på.

Boken börjar lite lugnt med ett gift par som verkar ha problem med att få barn, samt att de har kommit in i den vardagliga tristessen där allt går på rutin och är fast i ett hamsterhjul. Men något händer som ändrar på allt och tristessen är som bortblåst och utbytt mot mer brutala och groteska saker. Det dröjer inte länge innan kroppsdelar lossnar och blodet stänker.

Det är inte direkt den vanliga synvinkeln vi får av zombiegenren och det är verkligen inte den vanliga zombien som vi möter. Vi möter en kvinna som förvandlas till något annat, hon blir något som vi kan kalla för zombie, då hennes lust för kött kan liknas vid detta, men hon är inte den hjärndöda varelsen som vi kanske är van vid när det kommer till denna genre. Hon fungerar som vanligt och har en tankeverksamhet. Det är henne som vi följer genom boken, hur hon upplever förändringen och hur hon agerar.

Jag tycker att KG Johansson både följer den traditionella uppbyggnaden av en zombieepidemi och går lite sin egen väg. Vi som sett och läst tidigare verk i genren kommer att känna igen grundelementen, men vi kommer att få se dem ur andra synvinklar i och med att det är en slags zombie som vi följer. Jag tycker att detta är en trevlig vinkel, om man nu kan kalla att äta kroppsdelar för trevligt, som känns fräsch på ett sätt.

Det är ett lättsamt språk och det är ett bra div i handlingen. Den är såklart delvis blodig och våldsam då det handlar om zombies som dödar och äter människor, men den ligger på en nivå som gör att det inte blir något gottande i det brutala utan finns där som en krydda till handlingen, som även man kan finna lite filosofisk.

Slutsumman blir ett härligt tillskott till zombiegenren som bjuder på en underhållande läsning.

Tidigare omdömen om författaren:

Biotika
Svarthunden
Tosh
Beatrice
Ett Slags Frihet
Arkitekterna

Pocket Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar