måndag 28 juni 2021

Emelie Kempe: Röda Ögon - Strid

Titel: Röda Ögon – Strid
Författare: Emelie Kempe
Sidantal: 263
Förlag: Nohiding Förlag

Ett recensionsex från författaren/förlaget, tackar så mycket.

Baksidestext:

Över bergskedjan flyr Kol, Storm och Freiya undan Borghs högvakt. För varje minut blir Storms ögon rödare och självbehärskningen svagare. När hon hotar Freiyas liv, brister det för Kol.

I Solína har utrensningarna blivit allt hårdare. Alla som säger emot den styrande regimen, fängslas eller försvinner. Kyra skyr inga medel för att komma åt Kol, Storm och Freiya. Ingen går säker, särskilt inte deras familjer.

Utanför staden gryr missnöjet och en rebellgrupp gör sig redo. Samtidigt kommer Borgh och Dalrs arméer allt närmare.

Vem kommer överleva striden om Solína?

Och hur långt kan Storm pressa sig själv innan det Röda tar över?

Mina tankar:

Detta är författaren Emelie Kempes tredje bok i den dystopiska framtidsfantasy-serie. De tidigare i serien heter Röda Ögon – Reisa och Röda Ögon – Maght.

Detta är en direkt fortsättning på den förra boken, man skall ha läst de två tidigare i serien innan man läser denna. Man kommer att få svårt att hänga med i handlingen om man inte gjort detta, så det är ingenting jag rekommenderar.

Boken tar vid där den förra slutade. Nu var det ett tag sedan jag läste den boken så det tog ett tag för mig att få ordning på handlingen. Jag kom ihåg i stora drag vad som hade hänt, men det var saker som jag helt hade glömt. Författaren har dock lagt in små bitar i handlingen som plockar fram handlingen igen i ens huvud.

Huvudkaraktärerna hade jag inga problem med att komma i kontakt med igen, men det var mindre bikaraktärer som ändå spelade eller hade spelat en viktig roll i handlingen som jag inte mindes alls. Detta är tyvärr ett vanligt problem när man läser serier innan alla delar har kommit ut, samt så hjälper det inte att man även har många olika serier man väntar på fortsättningar på, så man blandar lätt ihop vissa handlingar.

Ett generellt tips för författare och förlag som ger ut serier hade varit att göra en sammanfattning av de tidigare delarna och lägga det i början av boken. Vet att några gör detta och det välkomnar jag då de fungerar jättebra som uppfriskare, med detta så behöver man inte väva in allt för många påminnelser om vad som hänt i själva handlingen och de läsare som känner att de kommer ihåg handlingen kan hoppa över denna sammanfattning.

Som sagt var det med lite stapplande steg som jag tog mig in i handlingen, men jag hade absolut inga problem att följa med i den och minnet kom som sagt tillbaka ju mer jag läste. Snabbt befann jag mig åter i denna spännande värld som författaren har skapat i denna serie. Serien utspelar någon gång i framtiden, hur långt fram är osäkert, saker har hänt som gör att det är ständig vinter genom serien så har vi fått veta mer och mer om denna värld och de så kallade röda ögon, personer som är våldsamma och näst intill monster.

I denna bok så får vi svar på ytterligare några saker, vilka skall jag såklart inte avslöja. Det händer en hel del saker med karaktärerna och en del saker ställer sig till sin spets. Det är en riktigt fartfylld och spännande bok i denna serie, man får svårt att lägga ifrån sig den och kan lova att när man har läst ut den så kommer man att vilja ha nästa del, som kommer vara den avslutande, nu med detsamma.

Genom serien så har man kommit att ta till sig de olika huvudkaraktärerna som man möter, det jag gillar med dem är att de inte är perfekta, de har alla sina brister och fördelar. De har sina ljusa och mörka sidor, goda och onda handlingar och val. Allt detta gör dem intressanta att följa och de känns som de finns.

Så detta är en spännande och välskriven bok i en serie med hjärta. Jag ser verkligen fram emot att läsa den sista delen för att få reda på hur allt kommer att sluta. Kommer våren att komma eller är vinter här för att stanna?

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Röda Ögon: Reisa (Röda Ögon #1)
Röda Ögon: Maght (Röda Ögon #2)
Skogen

Häftad Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar