fredag 7 januari 2022

Bokslut 2021


Ytterligare ett år att gått mot sitt slut och ett nytt har börjat. Det betyder att det är dags att göra någon slags sammanfattning över böckerna jag läste förra året. Nämna de böcker som stack ut lite extra.


Först skall vi köra lite statistik, jag vill poängtera (för jag vet att det finns de som statistik sticker i deras ögon) att detta inte är för att skryta om hur många böcker jag läst (det finns de som läser betydligt mer). Det är absolut ingen tävling och jag ser det som både en rolig och intressant sak att föra listor och kolla statistik.

Antal lästa böcker: 107 st
Antal sidor: 36379 st
Sittlängd per bok: 340 sidor
Antal lästa sidor per dag i snitt: 100 sidor

Dessa siffror är rätt så lika med året innan. Snittet på antal lästa sidor per dag betyder att jag ungefär varje dag läst i två timmar, något som jag året innan tänkte att det var något som jag skulle kunna öka, men tydligen har mitt fokus på läsandet inte varit tillräckligt fokuserat, misstänker slösurfande på både mobil och dator, samt dataspelande har tagit mer tid än vad jag har tänkt mig. Skall försöka att i år att hålla mig mera till läsandet, det får bli (om man nu skall avlägga ett) mitt nyårslöfte.

Vilka böcker läste jag då förra året som (för mig) stack ut lite extra? Vill säga att jag läste många böcker som jag verkligen gillade, men måste ju begränsa mig och få fram någon slags topplista. Samt att jag misstänker att det är betydligt fler böcker som jag skulle sätta upp på denna topplista, det är bara att jag ännu inte läst dem.

Här är böcker utan någon direkt ordning:

Stefan Ahnhem: Offer utan namn

En riktigt stark och spännande debut som är våldsam utan att för den delen glorifiera våldet. Jag fick verkligen mersmak efter att ha läst författarens debutbok, får se om jag i år kan beta av böckerna som han redan har gett ut.

Mariette Lindstein: Sekten på Dimön

Ytterligare en debutbok från en författare som jag ligger efter med. En kuslig och spännande handling som kryper på en sakta men säkert. Välskriven och intressant att få gå in på djupet när det kommer till sekter och vad som händer inne i dem, saker som inte kanske syns utåt.

Mohlin & Nyström: Det nya livet

Jag ser en lite röd tråd i min topplista och det är starka debuter. Här är ytterligare en, en riktigt spännande och intressant handling som verkligen föll mig i smaken. Kändes verkligen genomarbetat, läste även deras andra bok i år, Den andra systern, och den rekommenderar jag också.

Mats Strandberg: Konferensen

Här är en av veteranerna när det kommer till att komma med på mina topplistor. Ända sedan Färjan, som var mitt första möte med Mats, så har han blivit en av mina absoluta favoriter. Här visar han sin styrkan (precis som i hans tidigare böcker) i att få karaktärer att komma till liv. Det är både intressant att se karaktärsutvecklingarna i boken och underhållande att få ta del av en handling som osar 80-tals slasher. Jag som älskar sådana filmer kan inget annat än gilla denna bok, speciellt när en favoritförfattare skrivit den.

Fredrik P. Winter: Grävlingen

En psykologisk thriller som rör sig åt skräckhållet, det är mumma för mig. En hel del meta-handling då den utspelar sig i bokbranschen och jag gillar hur författaren hållen en på halster om vad det verkligen är som har hänt.

Cecilia Nilsson: Förändringens kraft

Här kommer en debut till, sa ju att det var en röd tråd. En episk fantasy som verkligen tog mig med på ett äventyr till en annan värld full med magi och livsöden. En stark start på en författarkarriär som jag hoppas att få läsa mer av.

Marcus Olausson: Vingar av rök & Till hjärtats sista slag

En författare som jag verkligen gillar och tror stark på är Marcus Olausson. Han avslutade sin episka fantasytrilogi förra året. Jag hade inte läst andra boken så det blev att läsa den innan tredje delen kom. Den andra delen levde verkligen upp till förväntningarna jag hade efter att ha läst den första boken. Frågan var bara när tredje delen kom om allt skulle falla platt som en pannkaka eller om Marcus lyckades avsluta sin episka resa. Allt jag kan säga är att han med tredje boken överträffade alla mina höga förväntningar med bravur. Enligt mig så satte han verkligen en stämpel som bevisar att det finns svensk fantasy som hör hemma bland de bästa inom genren. Gillar man denna genre så får man helt enkelt inte missa denna serie.

Pascal Engman: Kokain
(Bonus: Pascal Engman & Johannes Selåker: Till minne av en mördare)

Ända sedan Pascals debutbok Patrioterna så har jag hållit honom som en av mina absoluta favoriter. Han stil, som jag brukar säga är en mix av internationell thriller och deckare, samt hans förmåga att ge liv till sina karaktärer och lyfta fram den lilla människan och dess vardag, allt i en spännande handling som sätter fokus på olika aktuella ämnen. Hans senaste bok Kokain är absolut inget undantag och gillar man hans tidigare böcker så kommer man att med säkerhet gilla denna.

Som bonus så skall jag även nämna hans nästa bok, som han skrivit med Johannes Selåker. Jag har haft den stora äran att redan ha fått läst ett tidigt utkast av denna bok och kan säga att ni verkligen har något att se fram emot när den kommer ut i Mars. Författarduon bjuder på en riktigt spännande handling som är mixad med bakgrunden av verkliga händelser. Jag ser fram emot att få läsa den slutgiltiga versionen och vet att den då kommer att vara med på nästa års topplista.

Christina Erikson: Min vän Forsete

Med denna bok så inledde Christina en spännande serie av böcker vars handling rör sig bland psykopater. Det finns bitar i handlingen där man mår riktigt illa av hur någon kan behandla andra, saken är den att det finns bitar som är tagna ur verkliga livet när det kommer till att hur det är att leva med en psykopat. Med det i vetskap när man läser boken gör detta till en stark och mörk upplevelse, men också så spännande och välskriven.

Simon Häggström: Flickorna som sprang

Vill man ha ytterligare en handling som får en att må dålig och illa berörd så är det Simon Häggströms första bok i sin spänningsserie som handlar om sexhandeln. Han visar alla vinklar av den, från polisen som försöker stoppa den, de som blir utnyttjade och de som utnyttjar. När jag träffade författaren på bokmässan förra året så sa jag till han att när man läste boken så var det som att få ett sådant slag i magen att man tappar andan. Han tog det som ett beröm och att man då lyckats med sin bok, vilket han absolut skulle ta det som. Välskrivet men hemskt, en stark upplevelse som lever kvar efter man lägger ifrån sig boken.

Läs mina omdömen om böckerna här:

Stefan Ahnhem: Offer utan namn
Mariette Lindstein: Sekten på Dimön
Mohlin & Nyström: Det sista livet
Mats Strandberg: Konferensen
Fredrik P. Winter: Grävlingen
Cecilia Nilsson: Förändringens kraft
Marcus Olausson: Vingar av rök
Marcus Olausson: Till hjärtats sista slag
Pascal Engman: Kokain
Christina Erikson: Din vän Forsete
Simon Häggström: Flickorna som sprang

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar