tisdag 20 september 2022

Andreas Ek: Den sista marionetten

Titel: Den sista marionetten
Författare: Andreas Ek
Sidantal: 338
Förlag: Stellar Förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

Joel Adler är en före detta operatör vid Sveriges hemligaste specialförband som efter en förödande insats i Somalia nu lever ett ensamt och kringflackande liv. Krig har varit hans arbetsplats och åren som elitsoldat har format både hans starka psyke och imponerande fysik.

Efter ett slumpmässigt möte på ett hotellrum vaknar han upp med den vackra Tess mördad bredvid sig i sängen. Innan Joel hinner göra något åt situationen ringer telefonen samtidigt som polisen bankar på dörren. Rösten i andra änden ger honom ett ultimatum, antingen straffas för mordet eller följa instruktionerna och bli en marionett. Joel fattar ett snabbt beslut. Ett beslut han för evigt kommer att ångra.

Mina tankar:

Detta är författarens åttonde bok sedan debuten 2017 med skräckdystopin Raseri. Denna är en actionfylld deckare.

Vi har här Joel Adler som är toppen av toppen när det kommer till elitsoldater i Sverige. En dag så vaknar han upp med en död kvinna på ett hotellrum. Någon ringer till honom och ger honom ett ultimatum, utföra ett uppdrag eller sättas dit för mord. Detta är startskottet på en fartfylld handling.

Jag gillade det vi fick se av Joel Adler, han påminner lita av Lee Childs Reacher men även en del av David Baldaccis karaktärer. Vi har här en toppelit inom militären som är lite av en enmansvarg, han håller sig under radarn och driver runt, som ni ser så påminner det en hel del av de två författarna som jag nämnde. Men det var en sak som jag ansåg skiljde sig något, både Jack Reacher och de flesta av David Baldaccis karaktärer är ibland lite allt för duktiga och har inga brister i vad de klarar av, lite som James Bond. Men även om Joel Adler är förvisso en topptränad soldat så klarar han inte av allt, ser motståndet för överväldigande ut så kommer han inte gå ut det med lite damm på kläderna.

Boken är uppbyggd med korta kapitel och ett slipat språk som flyter på riktigt bra. Den är en snabb handling där det händer saker hela tiden, nu skall jag inte avslöja vad som händer under resans gång men jag tror att en del kommer att bli överraskad, speciellt om man inte gör som jag och råkar kasta ett öga på efterordet när jag skulle se hur många sidor boken hade.

Med en fartfylld handling och de korta kapitlen, samt stilen på karaktärerna både Joel Adler och den kvinnliga polisen Emma så går mina tankar till Pascal Engman. Pascal har förvisso en djupare vikt på samhället i sig i sina berättelser men om man tänker på drivet i Pascals böcker så kommer man att hitta samma här. Så gillar man Pascals böcker skall man verkligen kolla upp denna författare.

Ända sedan debuten har jag känt att författaren är riktigt bra på att fånga läsaren både med språket och handlingen i sina böcker. Han har verkligen ett öga för att skapa intressanta karaktärer och sätta dem i situationer som tillsammans gör att man inte kan sluta läsa böckerna när man börjat med dem. Denna första del i en ny serie är verkligen inget undantag. Jag ser verkligen fram emot att följa med på Joel Adlers nästa äventyr, vart det nu tar honom.

Rekommenderar den till alla som vill ha en snabb och spännande deckare, speciellt till de som gillar tidigare nämnda författare, tror verkligen inte man kommer bli besviken.

Tidigare omdömen om författaren:

Raseri (Raseri #1)
Törst (Raseri #2)
Mörkret Inom Honom (Jannica Brandt #1)
Det Hon Slåss För (Jannica Brandt #2)
Förödelse (Raseri #3)
Fruktan (Raseri #4)
Flykt (Raseri #5)

Följ mig på Facebook eller Instagram
 

Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar