onsdag 28 juni 2023

Emanuel Blume: Nagriljärerna

Titel: Nagriljärerna
Författare: Emanuel Blume
Sidantal: 310
Förlag: Daniel Lehto AB

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

”Vid sidan om dem hängde något och dinglade. Det liknade en samling förvuxna svarta naglar eller krökta knivblad. Han knep ihop ögonen, kände hjärtat slå hårdare. Det var en av dem."

Gabriel ska precis fylla sexton. Livet är händelselöst och kretsar kring bilar och träning. När punkaren Lo övertalar honom att gå med i en rollspelsgrupp öppnar sig en värld av äventyr, mysterier och magi. Men när rollspelets monster letar sig in i Gabriels vardag börjar gränsen mellan spel och verklighet lösas upp.

Mina tankar:

Detta är om jag gjort mina sökningar på nätet rätt författarens tredje bok, förutom två tidigare böcker så har han gett ut en diktsamling och även fått ett antal noveller utgivna i antologier och magasin. Denna är en uppväxtskildrings-roman som riktar sig till unga vuxna och drar sig åt skräckhållet. Detta är mitt första möte med författarens verk.

Ser man det enkelt på vem boken riktar sig till så är det som jag nämnde unga vuxna, detta är om man ser på grundhistorien med ett första ögonkast. Vi har här en kille, 16 år, som står utanför gemenskapen när det kommer till skolan och samhället. En dag kommer en punktjej fram till honom och säger att han är inbjuden att spela rollspel med henne och ett gäng. Hon har inte pratat med honom förut men i sitt chockade tillstånd så dyker han upp på rollspelskvällen och det är starten på romanen och något större. Det rör sig om vänskap, svek och att ta steget till vuxenvärlden och börja ta ansvar för sitt agerande.

Som ni ser så har den många element av vad en uppväxtskildring har och den passar bra in för unga vuxna som står där själva i livet. Men det finns en annan grupp som boken riktar sig till och det är de som var i den åldern runt mitten av 90-talet, för är man själv i rätt ålder så inser man snabbt när man börjar läsa boken att det är då som den utspelar sig. Boken kommer att ge läsare i den åldern en massa nostalgi-känsla och säkerligen väcka en hel del minnen som legat dolda för en men inte lämnat en.

Rollspel är en viktig central roll i berättelsen och tack vare detta så väckte den verkligen minnen för mig. Jag hade så gott som alla äventyr och tillbehör till första Drakar & Demoner, jag hade visserligen inte många som jag spelade med, men några spelade jag med då och då, mest min bror och några klasskompisar till honom. Men jag kan inte säga hur många rollformulär som jag förbrukade på kvällarna när jag satt och gjorde gubbe efter gubbe. Att få kasta tärningar och se vad de gav mig för egenskaper var magiska i sig själv, rent ut sagt ett äventyr. I denna bok så spelar de expansionen Ereb Altor, just detta spelade jag aldrig, jag var några år före detta. Men ändå fick jag som sagt en otrolig nostalgikänsla av detta och jag tror absolut att alla som kom i kontakt med rollspel runt 90-talet kommer att få känna detta också.

Boken är uppbyggd på ett fantasirikt sätt, vi har här två berättelser som på ett sätt går hand i hand och spelar en viktig roll tillvarandra. Dels så har vi berättelsen om Gabriel och hans tillvaro, den andra berättelsen är faktiskt det äventyr som de spelar. När det är dags för rollspelskvällarna så blir det ett nytt kapitel i boken och det är då vi går in i denna värld och får möta de karaktärer som Gabriel och de andra skapade i sina rollformulär. Det är skrivet på det sättet att det blir en egen berättelse i berättelsen, men som sagt den spelar en viktig roll med resten av boken.

Språket är målande och jag sugs verkligen in i berättelse, detta kan vara mycket tack vare den stor igenkännelsefaktorn men om det är något som är viktigt i en berättelse är att man som läsare kan knyta an till berättelsen och det kunde jag verkligen här.

Att just rollspelsdelen är berättad som en riktigt berättelse istället för att vi får uppleva en grupp människor som sitter runt ett bord och slår med tärningar är något som jag verkligen gillade. För jag minns att själv när man spelade rollspel på den tiden så var det verkligen som att man var inne i berättelsen. Det var inte att man bara satt och slog med tärningar, man befann sig verkligen där och mötte faran. För de som aldrig spelat och fått uppleva denna känsla så kanske det låter konstigt men ni som har spelat, eller för den delen spelar, vet vad jag pratar om.

Det finns en sak, som jag inte kan nämna, för jag vill att läsarna själv skall få uppleva detta. Men under resans gång så kände jag att det låg något djupare i hela berättelsen, jag visste inte riktigt vad men framåt slutet så kom detta djup och det kändes verkligen av. Detta höjer hela berättelsen på ett riktigt bra och fint sätt.

En liten sak, eller kanske inte så liten för den spelar en viktig roll i boken, är att jag troligen har lyssnat live på två musikartister/band i hela mitt liv. Döm av min stora förvåning så spelar det enda bandet som jag lyssnat på som sagt en viktig roll i berättelsen. Det intressanta är att detta band är inte är direkt världskända utan mera underground och det var en stor slump att jag lyssnade på dem live. Detta blev mer en stor bonus för mig och gav boken en extra nostalgikänsla för mig utöver rollspel och 90-talet.

Jag nämnde ju att boken gick åt skräckhållet och det är absolut en del element åt detta i berättelsen. På sina rollspelskvällar så möter gruppen på några skuggvarelser eller om man skall säga monster. Skräcken börjar när Gabriel även ser detta i vardagen utanför rollspelet, detta är något som han måste möta och få en förklaring i. Är det endas i hans fantasi eller finns dessa varelser på riktigt?

Jag rekommenderar denna till unga vuxna som vill ha en äventyrlig samtidigt en finstämd roman om att växa upp och även utanförskap när det kommer till att passa in i samhällets normer. Men även så rekommenderar jag den till alla som i sin barndom eller ungdom spelade rollspel, kanske var där utanför samhällets normer, räkna med att få uppleva nostalgi. Detta var för mig ett trevligt möte och boken träffade rätt i så många element för mig, skall absolut ha koll på författarens kommande verk.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar