fredag 30 juni 2023

Frida Moisto: Drakar lyfter i motvind

Titel: Drakar lyfter i motvind
Författare: Frida Moisto
Sidantal: 464
Förlag: Bokfabriken

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

När Johan Lundblad, Jönköpings innekille nummer ett, hittas brutalt knivhuggen en varm sommardag, kontaktas Sten Johansson och Lisa Engström omgående. Fallet är av känslig karaktär då Johan Lundblads morbror Leif Blomqvist arbetar på Jönköpingspolisen och är en av Lisa Engströms största fiender.

Lisa försöker svälja sin stolthet och sköta fallet professionellt men Leif anar att Lisa döljer något och vägrar ge upp. Snart inser hon att han är så mycket närmare hennes sanning än hon kunnat drömma om. Hur långt är hon villig att gå för att hålla sina hemligheter begravda?

I utredningen framträder familjeintriger ingen väntat sig och både passion och hat står som mäktiga krafter bakom ett eventuellt motiv. När en person i Johan Lundblads innersta krets hittas mördad förstår polisen att fallet är större än de först trodde.

Mina tankar:

Detta är författarens andra bok i serien om den kontroversiella polisen Lisa Engström. Den första boken heter Som nitroglycerin. Denna kom ut 2019.

Då det är en del i en serie så rekommenderar jag som alltid att man skall läsa böckerna i rätt ordning så att man får ut det mesta när det kommer till de återkommande karaktärernas relationer och utveckling. Den centrala historien i denna bok är dock fristående som om man mot all förmodan hoppar på denna serie med denna bok så kommer man att hänga med i handlingen utan några problem.

Jag läste den första boken 2019 så jag hade gömt bort en hel del om karaktärerna, men det tog inte många sidor så var jag inne i handlingen. Det viktigaste händelserna från förra boken blev uppfriskade tack vare smidigt inbäddade återberättande bitar i handlingen.

Jag tittade tillbaka på vad jag skrev om förra boken och det känns, när jag läser den texten, att författaren redan i sin andra bok har slipat på sin berättarteknik. I förra boken så använde huvudkaraktären ett rätt så grovt språk. I denna så är hon fortfarande frispråkig och in i mellan åt rätt så grov i språket men den är lite nedtonad om mitt minne spelar mig rätt. Om detta är ett medvetet eller omedvetet val av författaren vet jag inte, men detta känns som ett rätt val.

Precis som förra boken så är det korta kapitel som för handlingen snabbt framåt och det händer något nästan hela tiden. Boken är uppbyggd att vi dels får ta del av fallet i nutid, vi följer poliserna när de försöker lösa det, samt en del andra karaktärer som på olika sätt berörs av det. Vi får även ta del av offrets liv i återblickar från olika tider i hans liv, detta målas långsamt upp vad som ligger bakom allt, det är en tragisk berättelse som skildras.

Utöver detta så får vi även ta del av händelser som berör huvudkaraktärens liv, saker som hände i förra boken och även innan den spelar en stor roll i detta. Det är lite därför det är bäst att ha läst den första boken innan man läser denna. Denna del av handlingen gör att den röda tråden i serien får nya infall och gör även att det blir spännande att se vad som kommer att hända framöver i serien.

Språket är slipat och handlingen är både spännande och fylligt. Jag tycker att boken håller en hög kvalité när det kommer till utförande av handlingen i sin helhet och gör att den blir en bok väl värd att läsa. Att det sedan finns ett djup i handlingen tack vare att vi får ta del av bakgrundshistorien i tillbakablickar gör inte saken sämre.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en välskriven och spännande deckare som håller sig till det hårdare hållet, vill man ha en mysdeckare så skall man kanske leta bland andra böcker. Men vill man ha mörkt och smutsigt så har man hamnat rätt. Då jag själv ligger efter med författarens utgivning så finns det redan två titlar efter denna på marknaden. Jag kommer absolut att läsa dessa också.

Omdömen om andra böcker av författaren:

Som nitroglycerin (Lisa Engström #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar