lördag 3 juni 2023

Kamilla Oresvärd: Råttfångaren

Titel: Råttfångaren
Författare: Kamilla Oresvärd
Sidantal: 304
Förlag: Bokfabriken

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Stina Seger har tagit en välbehövlig semester och är i Marbella med sina två bästa vänner Amelie och Carolina. När hon kommer hem till Sverige blir inget som hon tänkt sig. Hon blir omplacerad från sin tjänst vid Göteborgspolisen och vad värre är, Amelie försvinner spårlöst.

Stina får inte arbeta med fallet. Trots det blir hon inblandad och befinner sig snart mitt i en katt och råtta-lek där inget är vad det ser ut att vara. Ju mer hon nystar i fallet, desto mer inser hon att sanningen finns henne skrämmande nära. Samtidigt börjar tiden rinna ut. Kanske är det redan för sent?

Mina tankar:

Detta är författarens tredje bok om Stina Seger, de tidigare heter Minnesbäraren och Jägaren. Denna kom ut 2018.

Jag brukar alltid rekommendera att när det rör sig om en serie med återkommande karaktärer så skall man läsa böckerna i rätt ordning för att få ut det mesta av bakgrundshistorien som kan följa med i de olika böckerna. Nu var det ett tag sedan jag läste de tidigare böckerna i serien och jag läste dem faktiskt i fel ordning, den andra läste jag 2018 och den första 2020. Jag hade absolut inga problem med att hänga med i de olika böckerna men kände ändå av lite att det var lite bakgrundshistoria som försvann när jag läste andra boken innan att ha läst den första.

Inför denna bok så var jag i rätt ordning och med tanke på att det var ett tag sedan jag läste de tidigare böckerna så hade jag glömt bort mycket om vad som hänt karaktärerna, men det var inget som störde läsningen och jag hängde med bra i handlingen i alla fall. Minnet friskades upp lite under tiden som jag läste boken. Så boken kan absolut läsas utan att man läst de tidigare.

Boken är uppbyggd av korta kapitel och det är en handling som rör sig snabbt och fokuserat med ett lättsamt och samtidigt stabilt språk.

Vi har här ett kidnappningsdrama, en väninna till Stina Seger har försvunnit. Samtidigt blir Stina omplacerad från sin vanliga tjänst, detta på grund av efterdyningar från förra boken. Hon finner ändå en väg att på omvägar utreda och försöka hjälpa till att hitta sin väninna.

Det är riktigt spännande och medryckande att följa denna jakt på kidnapparen. Vi får följa utredningen samtidigt som vi även får reda på mer och mer av bakgrundshistorien om vad det är som ligger bakom kidnappningen. Det blir en intressant mix av dessa handlingar som tillsammans gör att det blir en bok som är svår att lägga ifrån sig.

Den är även på ett sätt en lättsam bok att ta till sig, och detta är inte något negativt. Ibland så behöver man något lättsmält som man bara kan hänga med i av bara farten utan att behöva tänka efter allt för mycket.

Allt detta gör att det blir en bladvändare som man bara kan luta sig tillbaka och njuta av. Jag hade inte haft något emot att få läsa mer av Stina Seger, men jag misstänker starkt att författaren inte kommer att återvända till henne mer. Denna kom ut som sagt 2018 och författaren har skrivit ett antal böcker efter denna så vi får anta att hon är klar med Stina Seger.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en spännande bok som bjuder på en intressant handling. Jag själv ser fram emot att läsa författarens andra böcker som hon skrivit efter denna, har en del att ta mig igenom innan jag är ifatt utgivningen.

Omdömen om andra böcker av författaren:

Minnesbäraren (Stina Seger #1)
Jägaren (Stina Seger #2

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar