torsdag 21 mars 2024

K. Artifex: Marionetten

Titel: Marionetten
Författare: K. Artifex
Sidantal: 310
Förlag: Evalanty Förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

Under den lugna ytan i Evalantys dimension regerar kaoset. Maktkampen mellan Ljusets och Mörkrets krafter har Mirónas invånare under kontroll.

Sökandet efter en lösning blir alltmer desperat och Ljusets försvunna ättling kan vara världens sista hopp. När spöken från det förflutna återvänder riskerar allt att förvärras.

Känslor rasar, relationer prövas och liv står på spel. Vilka är fångade i trådarna? Vem är den farligaste Marionetten?

Valet är ditt.

Mina tankar:

Detta är den andra delen i serien Evalanty som 2019 inleddes med Bestulen. Denna kom ut 2021. Den riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Man skall ha läst den första delen innan man ger sig på denna. Jag läste den första boken 2021 så det var mycket som jag inte kom ihåg från den när jag gav mig på denna. Trots mitt sviktande minne så gick det bra att ta sig in i denna värld igen.

Genremässigt så kallade jag den första boken för en urban fantasy och på ett sätt så håller jag mig fast på denna genrebenämning. Nu kan jag långt ifrån alla olika benämningar på genrer inom fantastiken, men om det inte finns en så skulle jag nästan vilja hitta på en ny till denna typ av bok och det är dystopisk fantasy. Nu kanske det inte är jättemycket dystopi i denna bok, men ser det till att den utspelar sig i framtiden och att det är mer eller mindre kaotiskt samhälle med krig och liknande saker.

Nu har jag som sagt ett svagt minne av den förra boken men i denna bok så följer vi en handfull olika karaktärer och de är återkommande från den förra boken. Vi får lära känna dem bättre, samtidigt som deras relationer emellan utvecklas så får vi även en bättre bild över hela tillvaron i denna värld. Saker kommer fram i ljuset när det kommer till vissa karaktärer.

En sak som jag hade lite svårt för, men inte så till den graden att det störde, var att även om de olika kapitlen är från olika karaktärers synvinkel så är den skriven i jag-form. Var man inte vaken ur vems ögon man upplever just det kapitlet så kunde det bli rörigt. Varje kapitel hade karaktärens namn i början så detta hjälpte, samt att jag tycker att författaren lyckades hålla isär dem och beskrev till så att man inte blev förvirrad.

När det kommer till språket i sig själv så är det lätt att ta till sig och flyter på riktigt bra. Det är bra tempo i boken. Den växlar mellan spänning och starka känslor mellan olika karaktärer. Handlingen tar några vändningar och det ökar spänningen och håller uppe intresset boken igenom. Det känns som en solid genomarbetat bakgrundshistoria när det kommer både till världen som karaktärerna.

Slutsumman blir ett trevligt paketerat bidrag till den svenska fantastiken som jag absolut ser som läsvärd. Jag har sett att författaren arbetar på nästa del i serien, jag kommer absolut att fortsätta läsa denna serie då jag känner att jag vill veta hur det slutar. Dock så får jag se till att det inte dröjer så långt mellan böckerna som jag nu gjort. Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en fantasy som delvis håller sig inom de traditionella mallarna men ändå sticker ut lite här och där.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Bestulen (Evalanty #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar