onsdag 6 mars 2024

Ulrica Edvinsson Sundin: Syskonen Madlock

Titel: Syskonen Madlock
Författare: Ulrica Edvinsson Sundin
Sidantal: 581
Förlag: Moloch Publishing

Baksidestext:

Drokina har tagit sig ut ur drakdemonernas rike men än är hon inte säker. Kiboch är inte redo att släppa taget om prinsessan som skulle försvara hans rike, och Drokinas kamp om rätten till sitt eget liv fortsätter.

Hon försöker få tillbaka den familj som försvunnit medan hon varit separerad från sina vänner, men när hon inser att hon vet mindre om sin egen art än hon tidigare trott, börjar Drokina undra var hennes plats i världen egentligen är.

Rachel står som vanligt vid hennes sida, nu tillsammans med Mark efter att Nicki övergett dem. Samtidigt framkommer det mer om Rickis förflutna, där det uppdagas att han inte är den han trott.

Mina tankar:

Detta är den tredje delen i fantasyserien Drakens dotter. Den började med Resans början och fortsatte med Viljornas krig. Denna kom ut 2019.

Då det är en del i en serie så skall man ha läst de tidigare böckerna innan man ger sig på denna. Nu var det nästan tre år sedan jag läste förra delen så jag hade glömt en hel del detaljer i serien. Hade svårt att koppla en del av karaktärerna, som vem som var vem och vilken relation de hade med de andra och saker som hänt dem. Dock så var det inga problem att ta sig in i handlingen och små kommentarer i texten fick en del av minnet att återvända. Jag rekommenderar inte att man skall vänta så länge med att läsa delar i en serie som hänger ihop, det går bra om varje del är fristående men inte som denna.

Så med en lite knagglig start, inte på grund av boken utan av mitt minne, så drogs jag in i denna magiska värld. Nu har jag svårt att ordentligt jämföra den med de tidigare böckerna i serien då jag bara minns stora drag av dem. Men denna är uppbyggd så att man följer en handfull olika karaktärer och få se vad som händer dessa. Saker har byggds upp i de tidigare böckerna som nu får sina efterverkningar och varje karaktär måste ta ställningar och även kämpa mot de egna motgångar som den stora gemensamma.

Man känner verkligen att författaren vill att varje karaktär skall stå på sina egna ben och inte vara en trogen följare till någon annan. De skall ta ställningar och även klara av saker själv i stället för att låta andra bestämma över dem. Man kan säga att fri vilja är ett starkt ämne som ligger i grunden på hela serien.

Det är en tjock bok, nästan sexhundra sidor, men den är aldrig tung att läsa, förutom att hålla i den då. Språket flyter på riktigt bra och det drar in läsaren på ett sätt som gör att världen runt omkring en målas upp samtidigt som man får sig en klar bild över de olika karaktärerna som rör sig i berättelsens centrum.

I denna del så får vi veta ännu mera om världen och även om de olika karaktärerna som vi följer i serien, en del saker kanske till och med kommer att överraska läsaren. Det känns som att författaren verkligen har lagt ett bra jobb på själva världsbyggandet och även på att få de olika karaktärerna att kännas levande och ha egna röster.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha välskriven och spännande fantasy som även mixas med en dos kärlek utan att bli för sockersött. Ulrica är ett av namnen som visar att det finns bra fantasy även på svenska. Det har kommit en bok till i serien, Systrar av mörker, jag ser fram emot att läsa denna del och jag lovar att det inte kommer ta tre år innan jag läser den.

Omdömen om andra böcker av författaren:

Resans början (Drakens dotter #1)
Viljornas kamp (Drakens dotter #2)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar