fredag 8 mars 2024

E.P. Uggla: Bortförda

Titel: Bortförda
Författare: E.P. Uggla
Sidantal: 424
Förlag: Forum

Baksidestext:

Det är nästan outhärdligt varmt på gården utanför Björkens förskola som håller extraöppet över sommaren. Ida ska hämta sin systerdotters barn som egentligen går på en annan förskola. Niko ska plocka upp sin dotter och Sima är försenad eftersom hennes sambo glömt bort att det är hans tur. Allt verkar som vanligt utom hettan.

Men ingenting kunde vara mer fel.

Idag kommer varken Ida, Niko eller Sima att hämta några barn.

Mina tankar:

Detta är, om jag inte missat någon, författarens sjätte bok och det är den första som är en renodlad spänningsroman. Hon har tidigare rört sig i skräcken och fantastikens spår, men spänning har det absolut funnits i dessa böcker också.

Jag har följt henne sedan hennes debut med den adrenalinpumpande skräckboken Första hösten: Blå gryning som kom ut 2017. Den boken träffade helt rätt för mig när det kommer till stil och språk. Författaren kom att med detsamma att bli en personlig favorit som jag verkligen trodde på. Och de böcker som kommit efteråt har inte gjort mig besvikna, de har tvärtom stärkt mina känslor att detta är en favoritförfattare att hålla ögonen på.

Här har vi då som sagt hennes första renodla spänningsroman som inte innehåller övernaturligt eller andra inslag av fantastik. Jag säger spänningsroman i stället för deckare för det är inte den vanliga stilen som man kanske tänker på när man hör deckare. Det första man tänker på är ju en polis som skall lösa ett fall, ofta ett mordfall. Ibland så är det en icke polis som försöker lösa fallet.

En grupp förskolebarn försvinner en dag från en förskola och vi får följa hur de olika föräldrarna tar sig an denna hemska situation. Hela deras vardag raseras och de vet inte vad de skall göra, en del av dem försöker få någon slags kontroll över det hela och börjar på olika håll att göra privata spaningar och undersökningar.

Det finns nog ingen värre tanke för en förälder att något händer deras barn. Så utan att säga något om vad som händer i boken så vill jag ge en varning till de som har svårt att läsa om barn som far illa på lilla minsta sätt skall nog inte läsa denna.

Det är en riktigt berg- och dalbana som författaren bjuder på när det kommer till känslor. Det är nagelbitande spänning och man, tillsammans med de olika karaktärerna, misstänker allt och alla. Man vet inte vem man kan lita på, talar de sanning och om inte vad är det de döljer?

Uggla har verkligen fått till en handling som griper tag om läsaren och vägrar släppa taget fören sista sidan är utläst. Man känner sig nästan utpumpad på adrenalin och känslor när man lägger ifrån sig boken. Med ett språk som både är trollbindande och målande samtidigt som det flyter på riktigt bra. Med korta kapitel som hoppar mellan de olika centrala karaktärerna så blir det en riktig bladvändare.

Författaren har samlar en skara olika karaktärer som känns som tagna ut verkliga livet, de reagerar ibland inte riktigt logiskt, precis som personer i verkligheter gör när de är under press. Varje karaktär känns som en egen person och inte en schablon-bild av samma personlighet. De är både vardagliga som de är utmanade och spännande att följa. Denna mix gör att de blir intressanta att följa och man vill verkligen vet hur allt ligger till.

Mysteriet med de försvunna barnen är verkligen en gåta som jag inte tror att man till en början ser en lösning på, även om den i efterhand anas på vissa ställen. Författaren har fått till en riktigt bra nöt här att knäcka, med många spår, riktiga som felaktiga, så man som läsare tänker och byter sitt förmodade svar tills man får det verkliga svaret lagt framför sig.

Så slutsumman blir en spänningsroman av högsta klass. Den bjuder på en resa som man verkligen vill följa med på och jag rekommenderar den till alla som vill ha en välkomponerad handling och ett fröjdfullt språk. Är man lite trött på att läsa om poliser som löser ett fall men ändå känner för spänning då är detta boken för dig.

Nu när Uggla visar att hon behärskar även andra genrer så blir det riktigt spännande att se vad för bok hon kommer med härnäst, jag vet att jag med säkerhet kommer att läsa den.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Blå gryning (Första hösten #1)
Röd skymning (Första hösten #2)
Felet med Eden (Felet med Eden #1)
Fallet från Eden (Felet med Eden #2)
Uppvaknandet (Drakar och Demoner #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar