fredag 26 juni 2026

Kicki Sehlstedt: Oskuld

Titel: Oskuld
Författare: Kicki Sehlstedt
Sidantal: 410
Förlag: Piratförlaget

Baksidestext:

Natten efter sin artonårsfest försvinner Linn Alvén spårlöst. Det sista livstecknet är en snapchatbild tagen kl 04.40 på Medborgarplatsen på Södermalm.

Ett halvår efter det uppmärksammade försvinnandet kopplas kriminologiprofessorn Kajan Berglund in för att hjälpa polisen. En ovanlig åtgärd, vilket kompliceras ytterligare av att utredningen leds av hennes exman, spaningsledaren Micke Lund.

I jakten på vad som hänt Linn får Kajan hjälp av sin tillfälliga inneboende, den nyblivna mamman och journalisten Aida Svantesson, som även hon blir besatt av att ta reda på Linns öde. Är den bild som Linn gett av sitt liv till sina följare verkligen den sanna?

Samtidigt som Kajan och Aida kommer närmare och närmare sanningen störs Kajan av att en journalist börjar gräva i hennes eget förflutna.

Mina tankar:

Detta är den andra delen i serien Probono, den kom ut 2019. Den första heter Sweet Lolita.

Jag rekommenderar att man läser böckerna i rätt ordning, nu var det 5 år sedan jag läste första så det var bitar som jag hade glömt, men det var inget som störde och jag kom snabbt in bland karaktärerna och deras liv.

Precis som i första boken så cirkulerar handlingen om unga och nätet, rättare sagt sociala media. 2019 som boken kom ut så var det ett aktuellt och viktigt ämne att beröra, och ser man nu med 2026 års ögon så är boken och dess ämne om än ännu viktigare. Tyvärr så har det inte hänt så mycket med de saker som är fel på sociala media, utan det har i stället troligen eskalerat ännu mera.

Vi får ta del av en mörk verklighet, unga som blir kända på nätet och får en stor följarskara, de blir influencers, men med detta så kommer även näthatet och till och med hoten. Här bäddar författaren in incel, personer (först och främst män) som lever i ett ofrivilligt celibat och ofta har en mer eller mindre hatisk och våldsam inställning till kvinnor, det är här en del av näthatet kommer in i handlingen.

Författaren är journalist och utbildad kriminolog och jag misstänker att det är just ämnen som dessa som hon har arbetat med och brinner för mest. Hon har verkligen fått till en autentisk handling som skildrar samhället på ett naket sätt, hon väljer att inte titta bort utan lyfter fram det smutsiga i ljuset.

Hon underlättar för oss läsare att hon har skrivit det som en spänningsroman för jag tror att om det hade varit en faktabok så hade det blivit bitvis för svårt att ta till sig. Nu kan vi se verkligheten men ändå ha något fiktivt att luta tillbaka på, det gör inte sanningen lättare men det går att greppa den. Nu blir det både spännande och ett slags insikt på samma gång.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en lite mustigare spänningsroman som tar upp viktiga ämnen om hur det moderna samhället är nu. En bok som borde vara en allmän läsning för de flesta.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Sweet Lolita (Probono #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

onsdag 24 juni 2026

Elin Olausson: Gnistregn

Titel:
Gnistregn
Författare: Elin Olausson
Sidantal: 259
Förlag: Ravenheart Förlag

Baksidestext:

Det lilla samhället Eldarsfors förbereder sig för sommarens turistströmmar till det gamla järnbruket, men bruket har fått en ny ägare och inget är som förr. På herrgården sitter Nora Sander och ser hur hennes kusin förstör deras farfars livsverk, men när barndomsvännen Jeremias återvänder till samhället får hon annat att tänka på. Jeremias är förändrad, och det väcker nya känslor till liv.

Brukets HR-chef Wolf Krause försöker lära känna ensamvargen Gillis Sinclair, som arbetar som guide i gruvorna, men börjar inse att det är omöjligt. Vilket vore lättare att acceptera, om Gillis bara inte var så snygg.

På den närliggande campingen bor Vincent, som tar ströjobb på bruket men helst inte vill jobba alls. Vid en tjärn i skogen möter han en mystisk varelse han inte trodde fanns - Näcken - och från den stunden är deras liv sammanflätade.

Mina tankar:

Detta är den första delen i trilogin Bruket. Det är en roman som går åt urban fantasy-hållet i form av folktro.

Jag skulle säga att det är en samhällsskildring med verkligen betoning på samhälle. För det är just i ett litet samhälle som handlingen utspelar sig i. Allt cirkulerar runt ett bruk, som mer eller mindre hela samhället är beroende av. Här möter vi en del personer som alla har sina, om man skall kalla det, bekymmer.

Det är en starkt relationsdriven berättelse, då först och främst i form av kärlek sedan finns det bitar av folktro men den tar inte jättestor plats, även om en av karaktärerna är från folktron. Det kan vara att detta får en större roll i de andra böckerna i serien.

Jag personligen tyckte kanske att det saknades lite spänning i handlingen, men om man vill ha en relationsroman så är den bra. Det fanns en spänning som puttrade upp då och då, detta kan vara även något som också tar fart i de andra böckerna i serien. Det väckte i alla fall mitt intresse.

Det är ett bra språk som är lätt att ta till sig och när det kommer till karaktärerna så är de bra uppbyggda och känns levande. Även själva stämningen i ett litet samhälle fångas riktigt bra.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha ett romantiskt relationsdrama med bitar av fantasy.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

tisdag 23 juni 2026

Jimmy Lindgren & Peter Lindmark: Gränsland

Titel: Gränsland
Författare: Jimmy Lindgren & Peter Lindmark
Sidantal: 377
Förlag: Lind & Co

Baksidestext:

En journalist och hennes familj avrättas brutalt i hemmet söder om Stockholm. Strax innan har hon i en artikel anklagat ett amerikanskt företag för att ha förfalskat viktiga forskningsresultat. Avslöjandet slog ner som en bomb och har skapat stora problem för de pågående förhandlingarna om ett frihandelsavtal mellan EU och USA.

Enligt en svensk EU-parlamentariker är informationen i artikeln bara toppen av ett isberg. Men efter mordet på journalisten är parlamentarikern spårlöst försvunnen. Det känsliga ärendet hamnar hos Säpo, och Diana Lilja kopplar in Nicholas Warg för att lokalisera den försvunna mannen innan även han röjs ur vägen.

Vem ligger bakom mordet på journalisten? Och vad kan den svenske EU-parlamentarikern egentligen avslöja?

Tillsammans med Expressens Londonkorrespondent Fatima Al Majed, en nära vän till den döda journalisten, påbörjar Nicholas Warg jakten på sanningen. Mycket står på spel. Mäktiga krafter visar sig vara beredda att ta till alla medel för att uppnå sina syften. Allt och alla måste tystas till varje pris.

Återigen kastas den före detta legosoldaten och Säpoagenten Nicholas Warg in i en situation där svenska intressen är hotade av en främmande makt. Dessutom tvingas han inse hur svårt ett krävande arbete är att förena med hans nyfunna familjeliv.

Mina tankar:

Detta är den andra delen om Nicolas Warg, denna kom ut 2016. Den första heter Förrädaren.

Det är åtta år sedan jag läste den första, så det är mera känslan av den boken som jag har kvar än själva handlingen. Med detta så kan jag säga att andra boken går bra att läsa utan att ha läst första boken, men jag rekommenderar ändå att man läser i rätt ordning, det finns vissa element i handlingen som gör att man förstår denna bättre om man läst första.

Vad vi har här är inte en renodlad deckare, om man med detta menar att någon eller några skall lösa ett fall. Nej här har vi mera en mix av deckare och internationell thriller. Det förekommer mörkläggningar inom maktens korridorer samt så förekommer det underrättelsetjänster. Skulle säga att det är mera åt hållet som David Baldacci skriver. Sedan har vi element av den mera klassiska polisdeckaren där man försöker lösa ett brott.

Det är actionfyllt och fartfyllt, prefekt läsning om man vill ha en handling som inte har en död sekund, det händer nästan något hela tiden. Det är lite som att läsa en actionfilm, vilket inte kanske är konstigt då båda författarna har en bakgrund i filmvärlden. Det är ett bra driv i handlingen.

Samtidigt så finns det ett djup när det kommer till karaktärerna, de får sin utvecklingskurva eller vad man skall kalla den som gör att de blir intressanta att följa. Det är just denna bit som gör att man skall läsa en serie i rätt ordning, så att man ser hur de återkommande karaktärerna förändras av diverse saker.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en mera händelsedriven deckare, även om karaktärsdrivet får sin del, som rör sig i maktens korridorer och fulspel som kan förekomma där bland internationella företag.

Omdömen om tidigare böcker av författarna:

Förrädare (Nicholas Warg #1)

Peter Lindmark

Vägen in (Frank Wagner #1) (Tillsammans med Anders Nilsson)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

söndag 21 juni 2026

Magnus Arbahamsson: Eldhav

Titel: Eldhav
Författare: Magnus Abrahamsson
Sidantal: 464
Förlag: Bokfabriken

Baksidestext:

Mitt i augustinatten exploderar en båt ute i Stockholms skärgård. I resterna hittas miljardären och världsförbättraren Adam Zajac bunden vid ratten. Samtidigt som brinnande vrakdelar regnar över sundet bevittnar en seriemördare avundsjukt händelserna. Han ligger inte bakom just det här mordet, men synen får blodtörsten att vakna till liv.

Fallet hamnar hos polisinspektör Elsa Kahn på Norröra. Tillsammans med kollegan Sabina Blomdahl och åklagaren Matti Lark nystar de i fallet. Ingen av dem kan förstå varför en oskyldig välgörare blivit brutalt mördad. Men ju längre utredningen pågår desto fler lögner kommer upp till ytan.

När Adams änka och hennes dotter sedan blir utpressade, visar det sig att Adam inte var fullt så oskyldig som alla trott…

Mina tankar:

Detta är den andra boken i serien Mord på Norröra och kom ut 2023. Den första boken heter Underström.

Jag rekommenderar att man läser böckerna i rätt ordning, fallet i sig är fristående men det finns vissa element i boken som hänvisar till händelser från förra boken.

Namnet Norröra kanske inte är så rikskänt, men om man säger Saltkråkan så vet mer eller mindre hela svenska folket vad man pratar om. Det är just denna ö som Saltkråkan är inspelad på.

Men i denna bok så är det inte så sommaridylliskt på ön, i stället är det en mörkare version som vi får ta del av när det kommer till miljön. Här lurar ond bråd död, och några av de som bor på ön har kanske en del mörka hemligheter.

En miljardär befinner sig på en båt som exploderar, det ser inte ut att ha varit en olycka då man finner att han varit fastbunden. Polisen Elsa Kahn som bor på ön börjar utreda fallet, samtidigt som hon försöker få fram sanningen så har hon privata problem att ta hand om också.

Detta är en spänningsroman som både bjuder på en klurig utredning och även på relationsdrama, det är en bra balans mellan dessa bitar. Sedan är det något med skärgårdsmiljö, oavsett vilken kust den befinner sig på. Ute på öarna så finns ofta originalen och det bjuds det på, och så klart mörka hemligheter.

Författaren bygger vidare på sin historia om Norröra, hur mordiska de verkligen är på ön lämnar jag osagt, men här verkar det finnas mycket att ta av. Vilket visar för den femte boken kom ut i år. Jag gillar kontrasten mellan det somriga vackra och det mörka råa.

Det är spännande och medryckande, man fångas både av intrigen och de olika personernas privata händelser. Allt knyts ihop mer eller mindre med det aktuella fallet, vissa saker kan vara att de kommer spinnas vidare på i de senare böckerna.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en sommarbok som inte är sockersöt utan istället underhållande när det kommer till spänning samt förföriska miljöer som kan vara lika tvetydiga som havet själv.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Underström (Mord på Norröra #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

måndag 15 juni 2026

John Michael Wandland: Ormen i Farsund

Titel:
Ormen i Farsund
Författare: John Michael Wandland
Sidantal: 418
Förlag: BoD

Baksidestext:

Den unge skrivaren Gudmund Einarsson anländer till den karga ön Skárn med ett enkelt han skall bistå Jarl Orm med flytten till den stora staden Farsund. Mycket snart inser han att jarlen döljer mörka hemligheter och inte är som andra män. I Ormsborgs skuggor möter Gudmund en vacker tjänsteflicka som vädjar om hjälp att fly undan husbondens skräckvälde. Ett ödesdigert beslut leder Gudmund bort från ön i sällskap med den sköna Liv, stulet guld och en tung syndabörda.

Mina tankar:

Detta är författarens debutbok och den första i en påtänkt serie.

Det är en fantasybok men det skulle nästan lika gärna kunnat ha varit en historisk roman. Den utspelar sig under en tid som man skulle klassa som vikingatid eller medeltid. Jag tycker att författaren har fått till det bra när det kommer till det tidsmässiga, det är skitigt och fattigt, betydligt enklare när det kommer till moderniteter.

Det som slog mig när jag läste de första kapitel var hur likt den på ett sätt var Dracula, och då kanske först och främst filmen Bram Stoker’s Dracula från 1992. Nu är det inte en vampyr vi har att göra med, men Gudmunds första möte med Jarl Orm, fick verkligen mig att jag kände igen berättelsen. Om nu detta är en tillfällighet eller om författaren tagit inspiration från denna berättelse vet jag inte.

Jag skall vara ärlig och säga att jag fasade lite i början om att det skulle vara en rakt igenom förändrad berättelse av Dracula, men i stället för en vampyr så var det en drake som kan ta människoform. Men detta ändrades efter ett tag och gick mera en egen väg.

Det är ett rikt galleri av karaktärer, många namn att hålla koll på men det kändes aldrig rörigt. Författaren har fått till en bra intrig när det kommer till bakgrunden av dessa drakormar som förför människor till att göra saker för dem. Det skapar spända situationer mellan de olika personerna som blir involverade.

Den är bitvis brutal och rå, det sparas inte på det blodiga, men ändå inte så att det tar överhand. Det finns en handling som har ett djup och som man säkerligen kan tolkas in saker om mänsklighetens brister, eller så ser man det som en äventyrlig berättelse som underhåller.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en fantasybok som ligger lite lägre med det magiska och väsen, även om det är en central sak i berättelsen. Lite mera åt det historiska.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

lördag 13 juni 2026

Pascal Engman: Kriget

Titel: Kriget
Författare: Pascal Engman
Sidantal: 420
Förlag: Bookmark

Baksidestext:

Josef har avtjänat sitt straff men på utsidan av murarna är livet inte vad det en gång var. Han har bestämt sig för att inte återvända till kriminaliteten, men verkligheten slår till hårt. Kan man verkligen sona sina brott i ett samhälle som dömt en för all framtid?

På andra sidan jorden försöker Antonia fly sitt förflutna. När hon plötsligt står ensam inser hon att det är dags att återvända till Sollentuna. Där hemma väntar ännu en kamp – att skapa ett nytt liv när drogerna fortfarande styr varje tanke.

Familjen Mansour beskyddar sina territorier med all kraft de har, och samtidigt måste de hitta nya vägar för att expandera. Josef dras in i klanens planer och Antonia riskerar att fångas i deras nät. Snart är kriget ett faktum.

Mina tankar:

Detta är den andra delen i Klanenserien, som inleddes med Klanen.

Man skall läsa böckerna i rätt ordning, handlingen fortsätter där förra boken slutade. Det är en del bitar i början som friskar upp minnet vad som hänt tidigare.

Det finns författare som man inte kan lovorda tillräckligt mycket. Nu vill jag absolut inte förminska andra författare som jag läser och vars böcker jag gillar riktigt mycket. Men när det kommer till Pascal Engman så kan jag inte låta bli att ösa ut beröm.

Ändra från första boken han gav ut så har han levererat spänning på högsta nivå. Han har även skildrat olika ämnen i sina böcker på ett sådant sätt att man häpnar av vidden. Med sitt grymma journalistiska öga så fångar han allt på ett ingående sätt och förmedlar det till läsaren på ett sådant sätt att man får sig tankeställare om hur det är i samhället. Han är en av mina absoluta favoriter när det kommer till författare, och det är jag inte direkt ensam om.

Med denna serie som inleddes med Klanen så har han lämnat tillfälligt Vanessa Frank. Det är fortfarande spänning men jag vet inte om jag direkt skulle kalla den för deckare. Däremot så skulle jag säga att detta är Romanen (eller rättare sagt romanserien) med stort R. Det han levererar här är en samhällskildrande roman, en tidsepok, som är så viktigt att den borde vara en obligatorisk läsning i skolorna.

Han har tidigare i Vanessa Frank-böckerna tagit upp ämnet gängkriminalitet och hur det är att leva i dessa områden. Här har vi detta men på ett så mycket större sätt. Med en nästan dokumentär skildring så får vi ta del om hur samhället i Sverige ändrar sig genom åren. Vi stöter på personer som bor i utsatta områden, hur gängen till exempel tar över källarförråden. Det är personer som dras in i denna värld, en del genom blodsband, andra genom att de blir tvingade. Personer som vill ta sig bort från denna värld, men av omständigheter blir fast.

Det är en omskakande läsning och resa som Pascal tar oss läsare igenom. Vi möter många personer i boken, det kan kanske ibland bli lite för många att hålla koll på, men det är ändå inte rörigt. Med sin unika förmåga att fånga karaktärer och miljöer så ger han liv till alla.

Boken tar vid där den förra slutade och situationerna som målades upp i första boken hettas till om något mer. Man får se mer av vissa karaktärer och ta del av deras liv, den utspelar sig några år så man ser de förändras både åldersmässigt och mentalt. Han har skruvat upp om ännu mera här när det kommer till ödesdigra avgöranden.

Jag rekommenderar denna, och hela serien, till absolut alla. Det är en läsning som kommer att ta dig med storm och det kommer i ett sådant utmärkt hantverk att det finns inget att klaga på. Jag längtar till hösten när tredje och (om jag förstår det rätt) sista delen kommer. Hur kommer allt att sluta?

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Patrioterna
Eldslandet (Vanessa Frank #1)
Råttkungen (Vanessa Frank #2)
Änkorna (Vanessa Frank #3)
Kokain (Vanessa Frank #4)
Till minne av en mördare (Skymningsland #1) (Med Johannes Selåker)
X (Vanessa Frank #5)
Skammens väg (Skymningsland #2) (Med Johannes Selåker)
Bestseller (Vanessa Frank #5)
Nomaden (Skymningsland #3) (Med Johannes Selåker)
Ingen (Vanessa Frank #6)
Albinon (Skymningsland #4) (Med Johannes Selåker)
Klanen (Klanenserien #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

fredag 12 juni 2026

Anders Nilsson: Dit lagen inte når

Titel: Dit lagen inte når
Författare: Anders Nilsson
Sidantal: 366
Förlag: Bokfabriken

Baksidestext:

En fruktansvärd storm bryter ut i Göteborg. I dubbel bemärkelse. Kriminalkommissarie Johan Falk, som officiellt är död, drabbar samman med fiender och forna vänner på båda sidor om lagen. För första gången på nio år samlas alla de kvarvarande medlemmarna i specialenheten GSI igen. Och för första gången på tolv år återvänder deras bäste infiltratör Frank Wagner, Kodnamn Lisa, till Göteborg. Men på vilken sida står han egentligen?

Mina tankar:

Detta är den tredje delen i Johan Falk, en bokserie som tar vid 9 år efter den sista filmen. De tidigare delarna heter Slutet var bara början och De döda och de levande.

Jag rekommenderar att man läser böckerna i rätt ordning för att få med sig det mesta när det kommer till bakgrundshistoria. Har man även sett filmerna så är detta ett stort plus, man kommer att känna igen många karaktärer från dessa.

Har man sett Johan Falk på duken så vet man att det är spänning och fartfylld action som står i centrum, tillsammans med en intensiv intrig som osar fara för någon av de involverade. När Johan Falk överförs till bokform så är det absolut inget undantag med dessa element. Det är en film i bokformat.

Anders Nilsson, en riktig veteran när det kommer till filmer, kan verkligen sin sak när det kommer till att ha en stenhård kontroll i scener, måste använda detta ord, när det händer många saker. Det är filmregissören som kommer fram och håller i alla trådarna. Han gör det med en så säker hand att det blir glasklart för läsaren. Vi kastas rätt in i en levande actionrulle när vi läser.

Det märks verkligen att det är en av skaparna som skriver dessa böcker, de kan sina karaktärer och vet hur de agerar och reagerar, pratar. När man läser denna bok ser jag Jakob Eklund och alla de andra från filmerna, det kanske är på gott och ont, men det är ändå härligt på ett sätt att ha dessa karaktärer så utmejslade som man fått genom att se skådespelarna i så många filmer.

Just i denna bok så har vi en pulshöjande spänning, det stormar i Göteborg och inom den undre världen pågår saker som man kan säga är en andra storm. Seth Rydell är i hetluften, Frank Wagner gör entré med en dold agenda och Johan Falk dras in i allt som leder till att man kanske måste röja sig från sin officiella död. Allt leder till en dödlig uppgörelse.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en riktig actionrökare till spänningsroman. Det är underhållning på hög nivå, bara att luta sig tillbaka och njuta av resan.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Slutet var bara början (Johan Falk #1)
De förbjudna kapitlen (Spionernas krig #1)
De döda och de levande (Johan Falk #2)
Vägen in (Frank Wagner #1) (Tillsammans med Peter Lindmark)
Den djävulska fällan (Spionernas krig #2)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

söndag 7 juni 2026

Camilla Läckberg: Isprinsessan

Titel:
Isprinsessan
Författare: Camilla Läckberg
Sidantal: 320
Förlag: Forum

Baksidestext:

Huset var ödsligt och tomt. Kylan trängde in i alla vrår. En tunn hinna av is hade bildats i badkaret. Hon hade börjat anta en lätt blåaktig ton. Han tyckte att hon såg ut som en prinsessa där hon låg. En isprinsessa. Golvet han satt på var iskallt, men kylan bekymrade honom inte. Han sträckte ut handen och rörde vid henne. Blodet på hennes handleder hade för länge sedan stelnat. Kärleken till henne hade aldrig varit starkare. Han smekte hennes arm, som om han smekte den själ som nu flytt kroppen. Han vände sig inte om när han gick. Det var inte adjö, utan på återseende.

Mina tankar:

Detta är Camilla Läckbergs debutroman, den kom ut för första gången 2003.

När det kommer till en del av de stora namnen bland svenska deckare så ligger jag långt efter i deras utgivning, vissa av dem har jag till och med inte läst en enda bok av. En av dessa är Camilla Läckberg, eller var, för nu har jag läst en bok.

Det dröjde inte långt in i boken som jag förstod varför hon har slagit igenom som hon gjort. Hon levererar en handling som både är spännande och har en historia att berätta. Med hjälp av skärgårdsmiljön så skapar hon en härlig stämning, hon skildrar det lilla samhället där alla känner alla och mörka hemligheter ruvar och när det kommer till daga så blir det ett dödligt utfall.

Det är en bra balans mellan utredningen och uppbyggandet av bakgrunden till de centrala karaktärernas liv. Detta gör att det både fångar en om man vill ha spänning och om man vill ha mera relationsdrama.

Jag vet att det är många som gillar att kasta skit på Camilla Läckberg och/eller hennes böcker. Det är deras åsikt men i denna debutbok så ser jag absolut inga saker som är dåliga. Det var riktigt underhållande att läsa och i mitt tycke så träffar hon rätt med många saker i boken.

Jag är glad att jag äntligen tog tag i att läsa hennes böcker och jag kommer absolut att fortsätta läsa denna serie, och de andra böckerna hon har skrivit. Det är ett lättsamt språk som samtidigt är målande och gör berättelsen levande.

Om det mot all förmodan finns fler som jag som gillar deckare men ännu inte läst Läckberg så rekommenderar jag denna till alla som vill ha en skärgårdsdeckare som bjuder på polisutredning, relationsdrama och mörka hemligheter.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

lördag 6 juni 2026

Buthler & Öhrlund: Förlåt min vrede

Titel: Förlåt min vrede
Författare: Dan Buthler & Dag Öhrlund
Sidantal: 348
Förlag: Damm förlag

Baksidestext:

En knarklangare i Stockholm blir skjuten. Och han är bara den första av flera. Det enda som länkar offren till varandra är att de langar knark, men de har inte känt varandra eller tillhört samma grupperingar. Det är också ont om bevis från brottsplatserna. Endast kulor och hylsor som tyder på att gärningsmannen är densamma.

Kommissarie Jacob Colt och hans kollegor sitter fast i utredningen. Är det en uppgörelse i den undre världen? En ensam galning? Eller en aktionsgrupp mot narkotika som någon kallad Städaren påstått till kvällstidningarna?

Samtidigt fortsätter mördaren att bringa sin egen rättvisa. När man inte kan få rättvisa genom lagen får man gå utanför den. Eller?

Mina tankar:

Detta är den tredje delen i serien om polisen Jacob Colt. De tidigare böckerna heter Mord.net och En nästan vanlig man. Denna kom ut 2009.

Denna serie har skilt sig från bok till bok. I första boken som nästan på ett sätt var uppbyggd i flera olika händelser som hängde ihop, hade Jacob Colt inte lika framhävande roll, även om han var den som höll ihop hela berättelsen. I bok nummer två så fick Jacob Colt en större plats men han fick dela den med en annan, som senare har kommit att bli mer känd, Christopher Silfverbielke.

Nu kommer vi till denna tredje delen. Silfverbielke är inte med och Jacob Colt får ta hand om hela berättelsen. Jag rekommenderar att man har läst de tidigare böcker innan, för att få ut det mesta när det kommer till Colts liv. Det är inget nödvändigt för det aktuella fallet, men det ger mera kött på benen.

Likt de tidigare böckerna så är denna deckare en mera brutalt sådan, lite naknare och råare när det kommer till våldet och kanske även hur vissa av karaktärerna tänker. Men det är absolut inget våldsglorifierande, det finns en bakomliggande tanke och själva intrigen som nystas upp bit för bit är intressant.

Det är ett berättarspråk som är rakt på sak, det är lätt att ta till sig och det krånglas aldrig till det, ändå är det målande och man lever sig lätt in i handlingen. Författarparet Buthler och Öhrlund har hittar ett gemensamt språk som fungerar mer än bra, och med facit i hand med tanke på hur många böcker de skrev tillsammans så är det många som tyckte så.

Jag ligger efter i denna serie och författarnas andra utgivna böcker men det ser jag ändå som en positiv sak. Jag kan ge mig på nästa bok utan att behöva vänta direkt länge. Ser fram emot att läsa mig i kapp denna serie.

Jag rekommendera denna, om det nu är någon ännu inte läst denna, till de som vill ha en lite mera hårdare deckare som levererar riktigt bra spänning.

Omdömen om tidigare böcker av författarna:

Mord.net (Jacob Colt #1)
En nästan vanlig man (Jacob Colt #2)

Dan Buthler:

En Perfekt Storm (Alex Storm #1) (Tillsammans med Leffe Grimwalker)
Kastvindar (Alex Storm #2) (Tillsammans med Leffe Grimwalker)
Stormfödd (Alex Storm #3) (Tillsammans med Leffe Grimwalker)
Isstorm (Alex Storm #4) (Tillsammans med Leffe Grimwalker)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

torsdag 4 juni 2026

Hurtig Wagrell: Fasad

Titel: Fasad
Författare: Johan & Johanna Hurtig Wagrell
Sidantal: 440
Förlag: Bokfabriken

Baksidestext:

1995 försvinner 16-åriga Gabriella Gabby Sorani spårlöst i Kalmar. 25 år senare är fallet olöst.

I Stockholm är tv-producenten Sanna Lundgren i kris sedan en deltagare i realityprogrammet hon jobbar med hängt sig i direktsändning.

Enda sättet för Sanna att rädda sin karriär är att åka till sin hemstad och göra en dokumentär om Gabby-fallet.

Eftersom Sanna gick på samma skola som Gabby innebär det också att hon kommer att ställas öga mot öga med demoner från förr. Polisinspektör Elizabeth Hallman är samtidigt på väg att lämna Kalmar för en efterlängtad nystart i Stockholm.

Men i takt med att hon dras in i den utredning hon försökt hålla sig borta från blir det lättare sagt än gjort.

Mina tankar:

Detta är den första delen i serien som går under namnet Fiktion. Denna kom ut 2024 och i nuläget så finns det tre delar.

Både Johanna och Johan befinner sig i den världen som de målar upp för läsaren. Båda är komiker och manusförfattare, samt skribent. Vi har här en tv-producent, Sanna Lundgren, vars karriär vacklar när en deltagare i ett realityprogram tar livet av sig i en direktsändning. Vi får ta del av jargongen bakom kulisserna, och efterspelet när en katastrof sker, hur man kastar skiten neråt. Sanna får en chans att återhämta sin karriär genom att göra en dokumentär om en kvinna som försvann i Kalmar för 25 år sedan.

Men allt är inte så glasklart. Det är Sannas gamla hemstad och känner en del av de som är berörda av försvinnandet. Det visar sig att det finns gamla minnen som kanske inte man vill lyfta fram i ljuset. Samtidigt så får polisen Elizabeth Hallman i uppdrag att göra en ny koll på fallet när det är aktuellt med en dokumentär.

Jag kan inte säga allt för mycket om handlingen, det skulle avslöja saker som inte jag i alla fall såg komma i förväg, vilket är en klar frisk vind. Tycker att det är en bra vinkel och ett kul koncept på en deckare. Vi har inte den rena deckaren där en polis skall lösa ett fall, vi har en journalist-liknande person som gör en egen undersökning men det finns element som viker av från dessa deckare också. Det är alltid intressant med skelett i garderoben och när det på något sätt även berör någon av de centrala karaktärerna så blir det extra intressant.

Det är ett solitt språk, slipat och allt, man märker att även om detta är en debut så är det personer som länge har hanterar språket i en professionell användning. Lätt att ta till sig, spännande handling med även glimten i ögat när det kommer till nöjesvärlden.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en spännande deckare som går lite utanför standardmallarna men ändå rör sig i kända vatten. Jag ser fram emot att läsa de andra böckerna i serien för att se vart det tar vägen.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

måndag 1 juni 2026

Gustafson & Kant: Löparen

Titel: Löparen
Författare: Anders Gustafson & Johan Kant
Sidantal: 384
Förlag: Lind & Co

Baksidestext:

Under en promenad djupt inne i skogen på Singö gör kriminalinspektör Solbritt Andersson en märklig upptäckt. I svårtillgänglig terräng hittar hon en professionell löparsko. Kan någon ha tappat den eller tvingats fly därifrån med bara en sko? Det gåtfulla fyndet ger henne ingen ro.

Solbritt börjar snart misstänka en koppling till den unga kvinnan Linda, en hängiven löpare som försvann spårlöst i trakten tre år tidigare, men när hon försöker intressera kommissarien och vännen Lena för att utreda saken närmare får hon kalla handen. Tankarna på fyndet vägrar släppa taget, så Solbritt inleder egna efterforskningar.

Spåren leder till det slutna boendet Gullvivan, där ungdomar som hamnat utanför samhället tvångsvårdas. Men vad är det egentligen som pågår innanför institutionens taggtrådsstängsel?

Mina tankar:

Detta är den sjätte delen i Singöserien. De tidigare heter Singöspionen, Mordbrännaren, Sändebudet, Änglabarnet och Blodspengar. Denna kom ut 2021.

Jag rekommenderar att man läser böckerna i rätt ordning, det går bra att läsa som en fristående bok men man förlorar den biten som har med de återkommande karaktärerna och hur deras situation utvecklas.

Det första som slog mig när jag läste denna del i serien var att den var mörkare än de tidigare delarna. Serien har varit nästan lite åt myshållet när det kommer till spänning och mord, självklart så har det varit ond bråd död. Men här finns det ett ämne som inte på något sätt går att göra mysigt, det handlar om utsatta barn. Denna mörkare ton är även något som författarna nämner i slutorden.

Förutom den mörkare tonen så känner man igen sig från de tidigare böckerna när det kommer till skärgårdsmiljön i Stockholm, samt de återkommande karaktärerna och deras liv.

Det är både spännande och gripande, författarna har fått till en bra intrig som berör, ger ett djup samtidigt som den bjuder på underhållning. Det är lite av en frisk vind i serien och ett bra infall av författarna att ändra på sina första tankar om serien, de har ett ämne att förmedla och smider boken runt detta.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en spännande deckare som även tar upp en samhällsfråga på ett bra sätt.

Omdömen om tidigare böcker av författarna:

Singöspionen (Singö #1)
Mordbrännaren (Singö #2)
Sändebudet (Singö #3)
Änglabarnet (Singö #4)
Blodspengar (Singö #5)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

lördag 30 maj 2026

Joseph A. Davis: Skattletaren

Titel: Skattletaren
Författare: Joseph A. Davis
Sidantal: 148
Förlag: Stevali Barn

Baksidestext:

Nioåriga Jana har den sällsynta förmågan att hitta vad som helst – förutom en väg ut ur tornet där den onde Greven håller henne som fånge.

Men en mystisk ung man lyckas ta sig förbi odjuret som vaktar tornet, och då blir Jana och hennes lilla snabelmus Dabbu indragna i hans äventyr. Tillsammans reser de till främmande världar och jagas av farliga varelser medan de försöker lämna tillbaka en stulen bok. Men den mäktige Greven vill ha tillbaka sin unga skattletare. Och även om Jana tror att hennes nya reskamrat går att lita på vet hon knappt vem han är eller vad han vill. Eller varför han kallas hela Tusenvärlds förrädare.

Mina tankar:

Detta är den första boken i serien Tusenvärlds hjältar. Den utspelar sig i samma värld som författarens tidigare serie Kampen om tusenvärld. Denna riktar sig till åldersgruppen 6-9, den förra serien var till 9-12.

Man behöver inte ha läst den förra serien för att förstå denna, men det kommer absolut att hjälpa till att förstå världen bättre om man har gjort det.

Det är en värld som bygger på skapandes kraft, varje person har sin förmåga, om det är måla, sjunga eller något annat. I deras förmågor finns magin som blir verkligen när de skapar.

De som är bekanta med Tusenvärld genom tidigare böcker kommer snabbt att känna igen sig, för nya bekanta så tror jag att man snabbt kommer in i den och hur denna värld eller rättare sagt världar fungerar.

Språket är något enklare i denna än i de tidigare böckerna då den riktar sig till en yngre publik, men jag känner att det inte är så stor skillnad på språknivån. Så om man har uppskattad de tidigare böckerna så kommer man även att gilla denna.

Det bjuds på ett äventyr och som det brukar när det kommer till barn och ungdomsböcker så är det yngre karaktärer som är i centrum. Jag känner att detta är för att åldersgruppen som boken riktar sig till skall känna igen sig, men även att de skall se att personer i deras ålder vågar göra saker, saker som kanske känns för stora för denna ålder. Böcker skall bygga upp en självkänsla i barnen som läser dem.

Det är lätt att hänga med i handlingen, men ändå så bjuder den på lite tankeverksamhet från läsaren när det kommer till bakgrunden, vilket är uppskattande.

Jag rekommenderar denna till alla barn som vill ha ett spännande och underhållande äventyr som förhoppningsvis väcker och stärker barnens egen skaparkraft.

Omdömen om andra böcker av författaren:

Markus av Trolyrien (Markus av Trolyrien #1)
Verarnas drottning (Markus av Trolyrien #2)
Xirianas gåta (Markus av Trolyrien #3)
Dunkelstjärnan (Kampen om Tusenvärld #1)
Lögnspiran (Marduriens ljus #1)
Spegelbilden (Kampen om Tusenvärld #2)
Ödestornet (Marduriens ljus #2)
Skuggpenseln (Kampen om Tusenvärld #3)
Skaparkrafter (Tusenvärld)
Hjärtedolken (Kampen om Tusenvärld #4)
Nattlyktan (Tusenvärld)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

fredag 29 maj 2026

Anders Nilsson: Spionernas Krig: Den djävulska fällan

Titel: Spionernas krig: Den djävulska fällan
Författare: Anders Nilsson
Sidantal: 397
Förlag: Bokfabriken

Baksidestext:

28 FEBRUARI 1986. Tore Forsberg, chef för Säpos kontraspionage mot Sovjetunionen, har ett hemligt möte med statsminister Olof Palme. Samtidigt får Tores team under en avlyssningsoperation höra att en rysk spionchef nämner att ett viktigt mord ska ske i Stockholm samma natt. När Tore sedan får veta vem som mördats på Sveavägen, inser han att allt verkar hänga ihop med de otroliga händelser från andra världskriget som han upptäckt nere i de allra hemligaste arkiven.

MARS-APRIL 1940. Teddy Ternberg, andreman på Sveriges nya och offensivt inriktade spionorganisation, som än så länge bara kallas Firman, försöker ta reda på vad sanningen är bakom ett antal märkliga saker som händer i norra Europa. För varje svar han får inser han två saker. Att det han hittat måste hemligstämplas i generationer. Och att det trots det kommer påverka Europa och världen under ännu längre tid.

Mina tankar:

Detta är den andra delen i serien Spionernas krig, första delen heter De förbjudna kapitlen.

Man skall läsa böckerna i rätt ordning, för det är en enda lång historia som breder ut sig över hela serien.

Precis som första boken så hoppar historien mellan krigstiden, nu 1940 och en mera närmare historisk tid, 1986. De som kan sin moderna historia vet att Olof Palme blev mördad 1986 och det är detta som en bit av handlingen delvis cirkulerar runt. Sedan har vi 1940 under Andra världskriget, här händer det många saker runt omkring i världen, men det är en specifik händelse som sätter Sverige i centrum.

Författaren väver in kända händelser och personer med händelser och personer som ligger mera i det dolda, det svävar även en osäkerhet om just dessa mera obskyra händelserna har hänt eller om det endast är fantasi. Man säger att serien bygger på ett stort samarbete mellan sjuttio personer och många genomgångna dokument. Jag lämnar detta osagt, jag är verkligen inte personer att ha kunskap om dessa historiska händelser. Det enda jag vill säga är att oavsett så är det ett bra upplägg, för även om det skulle vara mycket påhittat så förankrar sig de kända händelserna med det andra så bra att man känner att detta kan vara sant.

Genremässigt så skulle jag placera det tillsammans med spionklassiker som till exempel Robert Ludlum och John le Carré. Det är mycket hemligmakeri och stora politiska spel i rullning. Det är ett bra driv i handlingen, det är många namn att hålla reda på och även många händelser, det är lite mera tuggmotstånd och inte något slöläsande. Men det är precis så det brukar vara med denna genre.

Det är spännande och underhållande och man märker verkligen att det ligger ett stort arbete bakom denna intrig. Språket är behagligt, ibland så går det över till att bli en mera facklitterär text som redovisar händelser i stället för en skönlitterär som förmedlar.

Svenska spionthrillers är inget som man är direkt bortskämd med och när det håller denna kvalité så kan man bara njuta av den. Det skall bli spännande att fortsätta läsa serien och se vart det tar vägen.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Slutet var bara början (Johan Falk #1)
De förbjudna kapitlen (Spionernas krig #1)
De döda och de levande (Johan Falk #2)
Vägen in (Frank Wagner #1) (Tillsammans med Peter Lindmark)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

tisdag 26 maj 2026

Nils-Petter Löf: Dimgränd och det magiska värdshuset

Titel: Dimgränd och det magiska värdshuset
Författare: Nils-Petter Löf
Sidantal: 291
Förlag: Whip Media

Baksidestext:

Mitt i Stockholm, dold för normisarnas blickar, ligger Dimgränd – en plats där trollkarlar, häxor, vampyrer och andra magiska varelser lever sida vid sida. Här finns Den Skrattande Råttan, ett värdshus som i hundratals år välkomnat magiker från hela världen.

Femtonåriga Alva Nattberg har vuxit upp bland trolldrycker, dammiga böcker och märkliga gäster. Men när hennes pappa dör under mystiska omständigheter på Blodmånegatan förändras allt. En ring med ett drakhuvud och en blodröd pärla dyker upp – och med den viskningar om en kraft som kan rubba balansen i den magiska världen.

Snart jagas Alva av Myndigheten för Magisk Ordning – och av krafter som inte drar sig för något. För att överleva måste hon förstå sin egen magi och avslöja sanningen om sin familj, värdshuset och det som kallas Malmhjärtat.

Men varje trollformel har ett pris. Och vissa hemligheter bör förbli begravda.

Mina tankar:

Detta är den första delen i fantasyserien Dimgränd. Den riktar sig till åldersgruppen 12-15.

Boken utspelar sig i samma värld, eller om man skall säga alternativa verklighet, som författarens böcker om Alicia Månstjärna. Man behöver inte ha läst dessa böcker för att hänga med i denna, det är en egen historia.

Jag har läst många böcker av författaren och det jag har märkt är att han har en berättarglädje och glöd, speciellt när det kommer till hans böcker inom fantasy, som lyser väldigt starkt och sprider ett välbehag. Och jag kan säga att denna är inget undantag och det är en viktig sak att ha när man skriver först och främst för barn och ungdomar, man måste fånga deras intresse och ge dem en anledning att fortsätta läsa.

Alva är femton år och förlorar sin far, som driver värdshuset Den skrattande råttan. I den magiska världen så räknas hon som vuxen och ärver driften av värdshuset. Något som bitvis kanske är för stort ansvar för henne, men hon ger sig på att inte ge upp så lätt. Samtidigt som hon kämpar för att få värdshuset att gå runt så söker hon efter sanningen om hennes fars död, något står inte rätt till och vad är det för mystisk ring som hon har i sina ägor.

Det är spännande och underhållande, även om det tar upp tunga ämnen som en förälders bortgång så blir det aldrig mörkt. Precis som jag sa så finns det en berättarglädje som lyser starkt här, det är fantasifullt och jag känner att det finns precis rätt element för att gripa tag i läsaren. Även om den riktar sig först och främst till ungdomar så ser jag inte några konstigheter att man även som vuxen fantasyläsare kan få ut något av denna bok. Det kanske inte är så komplex intrig som vuxenlitteraturen inom fantasy kan vara, men det finns absolut en intrig.

Jag rekommenderar denna till alla ungdomar som vill fly bort till en annan värld som bjuder på spänning och underhållning, samt kanske en eller annan värdefull tanke. Eller till vuxna som vill ha en lite lättare läsning att koppla av med, kanske drömma sig bort till en annan värld och kanske tid, en tid när man var ung och slukade böcker som dessa.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

De andra (De andra #1)
De sovande (De Andra #2)
Zverige i mitt hjärta
Kärnpartiet
Hungerns skörd
Alicia Månstjärna och den femte pelaren (Alicia Månstjärna #1)
Fängelsedirektören & det hemliga sällskapet (Alicia Månstjärna #2)
Terrortåg 85
Fredens drakar (Drakblodets arv #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

söndag 24 maj 2026

Michaela Winglycke: De skyldiga

Titel:
De skyldiga
Författare: Michaela Winglycke
Sidantal: 351
Förlag: Bokfabriken

Baksidestext:

En tidig morgon i ett sommarsoligt Köpingsvik på Ölands västra sida dras en kvinna in i en vit skåpbil, och kidnapparen efterlämnar ett papper med en märklig bokstavs- och sifferkombination. Claudia Lewin och hennes kollega Alex Berg tar sig an fallet, men timmarna går utan att någon anmäls saknad. När kidnapparen väl hör av sig är det i en livesändning. Hans budskap: De skyldiga ska straffas. Öga för öga, tand för tand.

Samtidigt brottas Claudia med sitt kärleksliv, och någon skickar hotfulla sms till henne. Kan det vara hennes mamma, som precis släppts ur fängelset? Temperaturen stiger, klockan på livesändningen tickar ner och fler kvinnor kidnappas. Hur många offer måste skördas innan kidnapparen anser sig ha nått ut med sitt budskap?

Mina tankar:

Detta är den första delen i Morden på Öland, denna kom ut 2024 och det finns i nuläget tre delar i serien. Författaren har även skrivit serierna Vimmerbymorden och Dahlia Wester, dessa har jag inte läst något av ännu så detta är mitt första möte med hennes texter.

Boken börjar riktigt spännande med ett kidnappningsdrama, detta utvecklar sig till en jakt på sanningen och vem det är som är förövaren. Det hela hettar till mer när en livesändning går i gång som lämnar ett kryptiskt budskap.

Det är en lite mera mörkare deckare, det är en stor vikt på både fallet som på det privata. Jag tycker det är en bra balans mellan dessa två element, vilket ger både spänning och en mera levande bild av karaktärerna.

Författaren levererar en klurig intrig som jag tror att få lyckas räkna ut hur det ligger till. Men det blir aldrig så invecklat att man inte hänger med i svängarna. Detta och att språket är lätt att ta till sig gör att det är ett nöje att läsa boken.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en stabil deckare som kommer i ett bra utförande. Den har det där som gör att intresses hålls uppe och man fortsätter läsa för att få reda på hur det ligger till. Jag kommer absolut att fortsätta läsa dennas serie men även kolla in författarens andra böcker.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

tisdag 19 maj 2026

Åsa Hellberg: Den femte dagen

Titel: Den femte dagen
Författare: Åsa Hellberg
Sidantal: 332
Förlag: Bokförlaget Forum

Baksidestext:

Regnet piskar, höstens första storm är på väg in över Kosteröarna och en död kropp ligger på strandremsan vid bryggan. Huvudet är vridet i en onaturlig vinkel och runt halsen hänger ett rep. Polisinspektör Vega Varg tvingar sig att se närmare på den döde, trots att hon allra helst vill titta bort. Det är lintotten Fredde som lekte med hennes barn och som hon sett växa upp. Vad hände? Vem tyckte att han förtjänade att dö?

Senare samma dag försvinner den norska kvinna som upptäckte kroppen. Eftersom hon är känd i skvallerpressen och gift med en politiker dras norsk polis in, och Vegas bäste vän, brottsutredaren, Leopold Posse, anländer från Oslo till Koster.

Ledtrådarna spretar, vittnen vägrar avslöja vad de vet och Vega och Leopold famlar i blindo. När ännu ett mord sker står de handfallna. Vad handlar det här om egentligen?

Mina tankar:

Detta är den första delen i serien Kostermorden. Denna kom ut 2025 och andra delen, Ske din vilja, har precis kommit ut.

Åsa Hellberg har flera böcker bakom sig, då först och främst feel good. Denna är, om jag inte misstar mig, hennes första deckare.

Det är något speciellt när man läser en bok som utspelar sig i en miljö som man känner till, om man sedan är uppväxt och bor där så blir det lite mera extra. Just denna bok utspelar sig på Kosteröarna, som jag misstänker de flesta har i alla fall hört talas om. Jag bor i lilla Strömstad, staden som öarna ligger utanför i skärgården. Så det var med spänning som jag började läsa denna bok, dock skall det tilläggas att jag nästan aldrig varit ute på Koster.

Det börjar spännande med att några norrmän är ute och paddlar runt Kosteröarna. De stöter på en död person när de går iland. Detta är starten på detta stämningsfulla och mystiska fall. Boken utspelar sig under bara några dagar men även med en del tillbakablickar som leder fram till vad det var som hände.

Man märker att författaren har en del böcker i bagaget, samt att det är feel good, för i dessa är det viktigt med uppbyggnaderna av karaktärerna och deras relationer till varandra. Men denna bok är verkligen ingen feel good när det kommer till detta, nästan motsatsen. Det knakar i relationerna och är inte så sockersött, mera mörkt och bitter, men inte nattmörkt.

Författaren lyckas väva ihop en historia som både är spännande, när det kommer till utredningen, men även intressant när det kommer till relationsbiten. Jag vet att det finns de som när de läser deckare vill avstå från relationsbiten, det är fallet och spänningen. Jag tycker själv att båda sakerna fungerar, det är på vilket humör man är på. Vill ändå säga att jag tycker att det är en bra balans mellan utredningen och relationerna.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en underhållande och spännande deckare, en bra start på en serie. Och ja, jag kände igen min stad, även om den till största delen utspelade sin på Koster, vilket jag verkligen gillade.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

måndag 18 maj 2026

Jeanette Bergenstav: Havsgrav

Titel: Havsgrav
Författare: Jeanette Bergenstav
Sidantal: 467
Förlag: Norstedts

Baksidestext:

Längst ut i Bohusläns havsband samlas en grupp främlingar för att förändra sina liv. Den karismatiska retreatledaren utlovar rening från skam och skuld. Men till vilket pris? När tillvaron på den karga ön tar en mardrömslik vändning är det omöjligt att veta vem som är vän och vem som är fiende.

I en annan del av skärgården kämpar journalisten Jennifer Sundin mot sina egna demoner. När en ung kvinna hittas död i vattnet dras hon in i fallet. Kvinnans förflutna visar sig innehålla både våld och mörka hemligheter.

Efter att en man lämnats att dö, fastsurrad på grunt vatten med skärsår över hela kroppen, slår sig Jennifer samman med fotografen Petter och polisen Strömberg. De inser att de jagar en mördare med smak för det grymma och spektakulära – alltid med en koppling till havet.

Mina tankar:

Detta är den tredje delen i serien om journalisten Jennifer Sundin. De tidigare heter Syndoffer och Nattrov. Denna kom ut 2024.

Jag rekommenderar att man läser böckerna i rätt ordning, själva händelsen i boken är fristående men det är en del saker som rör de återkommande personerna som man förstår bättre genom att ta i rätt ordning.

Detta är en bok som verkligen tar tag i en och släpper inte taget. Det är medryckande och spännande från första sidan. Jeanette Bergenstav kan verkligen det där med att skapa stämning i sina böcker, både när det kommer till miljö och intrig.

I stället för en polis som utreder ett fall så har vi en undersökande journalist. Det är härligt att ibland bryta av med någon annan i centrum när man läser en deckare, samt att journalister kanske inte alltid behöver följa alla regler och lagar som de flesta poliser behöver följa, finns ju undantag i litteraturens värld bland dessa också.

Det är inte bara spännande utan det finns ett djup, inte bara i bakgrunden av fallet utan i karaktärerna, speciellt då journalisten Jennifer Sundin. Hon är en slags alter ego av Jeanette, inte bara att hon är journalist, hon lider också av kronisk smärta. Detta skildrar hon på ett så bra sätt, hur vardagen kan vara, hur man kan ha bra och dåliga dagar. Jag själv lider också av detta, inte till denna grad som i boken och författaren själv, men jag känner så igen det. Jag har mera en stelhet än smärta, men kroppen tar emot när man gör vissa vardagliga sysslor. Så boken träffar rätt på ett personligt sätt för mig.

Det är ett bra språk som flyter på bra, det är fylligt och målande samtidigt som det är lätt att ta till sig. Intrigen är lite klurig men det blir aldrig för komplicerat så att man förlorar sig i svängarna. Det finns kapitel som är tillbakablickar som fördjupar handlingen och stegvis lägger fram pusselbitarna.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en solid deckare som bjuder på spänning, stämningsfulla miljöer och gripande intrig.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Syndoffer (Jennifer Sundin #1)
Nattrov (Jennifer Sundin #2)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

fredag 15 maj 2026

David Baldacci: Attentatet

Titel: Attentatet
Författare: David Baldacci
Sidantal: 431
Förlag: Bokfabriken

Baksidestext:

När USA:s regering måste eliminera landets allra värsta fiender, kallar man in Will Robie, landet skickligaste lönnmördare. Ingen kommer i närheten av Robies talang. Ingen utom Jessica Reel. Även hon är en professionell lönnmördare, lika skicklig och livsfarlig som Robie. Och nu har hon hoppat av och vänt sina vapen mot personer i den egna organisationen.

Regeringens uppdrag till Robie är tydligt: få tag på Reel, död eller levande. Bara en mördare kan fånga en annan mördare, menar man. Men i sin jakt på Reel inser Robie snart att saken är mer komplicerad än vad han fått reda på. Reels attacker mot sin egen organisation döljer ett större hot, ett hot som skulle kunna skaka USA:s regering i grunden och sända ut chockvågor över hela världen.

Mina tankar:

Detta är den andra boken om Will Robie, en statligt anställd lönnmördare. Serien inleddes med De oskyldiga. Denna kom ut 2013.

Det går bra att läsa denna utan att ha läst första, men ändå rekommenderar jag att man börjar från början. Det finns bitar i handlingen som hänvisar till saker från förra boken, men inte till den gränsen att man har svårt att hänga med.

David Baldacci är en författare som inte behöver någon direkt närmare presentation, han är en av de största, om inte den största, när det kommer till spänningsromaner som rör sig bland statliga organisationer. Sedan debuten med Absolut makt 1996 har han gett ut över 50 böcker.

Som sagt ett kännetecken på hans böcker är spelet i och mellan statliga organisationer, då först och främst inom USA. Inte sällan så förekommer konspirationer och personer på höga positioner som inte kanske alltid har rent mjöl i påsen.

I denna bok så förekommer absolut en del av dessa ingredienser som man är van vid när man tar upp en bok av Baldacci. Här har vi Will Robie, en lönnmördare som regeringen anställt för att få bort landets värsta fiender. När en annan lönnmördare verkar ha bytt sida får Will i uppdrag att ta hand om problemet. Men allt är kanske inte som det först verkar.

Vi bjuds på en fartfylld upplevelse som innehåller både spänning och underhållning. Jag känner att det låter lite kliché att beskriva det filmiskt, men har ingen annan bättre beskrivning och tror att de flesta känner igen när man säger att en bok känns som det.

Detta är hans, om jag räknat rätt, hans 26:e bok så språket, det vill säga hans berättarspråk, har han hittat sedan flera böcker. Det sitter precis där det skall, han har slipat till det och det flyter på. Det är lätt att ta till sig och även om det är invecklat när det kommer till intrigen så tappar man aldrig översikten på den.

Huvudkaraktären är, som vanlig, när det kommer till Baldaccis böcker mer eller mindre en actionhjälte. Kan inte beskriva det på något annat sätt, det är lite som klassiska 80-tals hjältarna som mer eller mindre var en enmans armé och klarar av allt. Det kanske inte alltid är helt trovärdigt, men ibland så behövs det en sådan karaktär. Det roar och underhåller.

Omdömen om andra böcker av författaren:

Geniet (Sean King & Michelle Maxwell #3)
Samlarna (Kamelklubben #2)
Förrädarna (Kamelklubben #3)
De rättfärdiga (Kamelklubben #4)
Dubbelspel (Sean King & Michelle Maxwell #4)
Till varje pris
De sammansvurna (Kamelklubben #5)
Dagen noll (John Puller #1)
De oskyldiga (Will Robie #1)
Jakten på Amos Decker (Amos Decker #1)
De bortglömda (John Puller #2)
Lång väg till rättvisa (Atlee Pines #1)
Minuten före midnatt (Atlee Pines #2)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tycker om boken: Bokbloggar

tisdag 12 maj 2026

Anna Karolina: Sjusiffrigt

Titel: Sjusiffrigt
Författare: Anna Karolina
Sidantal: 385
Förlag: Bookmark

Baksidestext:

En sen kväll kidnappar Julia, Carla och Nikolina en ung miljardär. De är väl förberedda, synkade och stenhårda. Ingenting kan gå fel.

Men när lösensumman uteblir tvingas de till nya brott.

Allt kompliceras ytterligare när miljardären hamnar på sjukhus där Julia är läkare. Hon faller handlöst för sin patient.

Under tiden arbetar sig polisen allt närmare kidnapparna, men har svårt att tro att det är kvinnor som ligger bakom de råa brotten.

Mina tankar:

Detta är den första delen i serien D-falangen. Denna kom ut 2017 och nu i år så kommer fortsättningen.

Innan denna så har Anna skrivit böcker om Amanda Paller och även i den serien så rör vi oss bland personer som kanske inte gör allt lagligt, även om det finns en kärna i händelserna som visar att de vill göra något gott.

Här vrids det upp ytterligare ett steg. Vi har tre kvinnor som kidnappar en miljardär för att kräva lösensumma, vill inte gå in på varför de gör det, men det finns orsaker som berättigar det på något sätt. Men kidnappningen får inte det utfallet de tänkt sig och det är starten på en intensiv jakt, dels för sanningen för polisen, dels för kvinnorna att låta sanningen komma fram.

Anna har en förmåga med sina böcker att skapa tät spänning med intressanta personer. Det finns ett driv i hennes text som gör att det blir svårt att lägga ifrån sig boken. Denna är inget undantag.

Även om det finns fördjupningar i karaktärerna så låter hon inte handlingen spreta ut i flera trådar som i vissa böcker kan kännas på gränsen till onödiga. Nej det är full fokus på den centrala handlingen och de trådar som finns runt den spelar en stor roll i just detta.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en fartfylld och spännande deckare som håller sig lite borta från standarddeckaren där vi har poliser som skall utreda ett brott. Tänk mera som filmen Heat fast i stället för bankrånare så har vi kidnappare, samt att de kanske inte är riktigt så grovt kriminella.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Stöld av babian (Amanda Paller #1)
Står dig ingen åter (Amanda Paller # 2)
Förlorat ansikte (Amanda Paller #3)

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

torsdag 7 maj 2026

Mats Ahstedt: Hanteraren

Titel: Hanteraren
Författare: Mats Ahlstedt
Sidantal: 319
Förlag: Bokfabriken

Baksidestext:

Klockan är 22.22 när Ella Werners telefon ringer, och en röst säger: "Han är död." Sedan bryts linjen.

Ella Werner anar att det handlar om hennes infiltratör Christer Quist. När hon kontrollerar uppgiften får hon beskedet att en utbrunnen bil påträffats i ett vägdike och att kvarlevorna efter föraren stämmer in på hans signalement. Vem kände till att hon var hans hanterare?

Ett vittne, journalisten Mia, tipsar polisen om att den misstänkta bilolyckan i själva verket kan handla om ett mord. Polisutredningen hinner knappt påbörjas innan det uppdagas att infiltratören hade en tvillingbror. Är det i själva verket han som är mördad - av misstag? Ju närmare lösningen Ella kommer desto farligare blir det för henne själv och inte minst för Mia, polisens enda vittne.

Mina tankar:

Detta är den sjätte delen om profileraren Ella Werner.

Jag rekommenderar att man läser böckerna i rätt ordning för att få ut det mesta när det kommer till karaktärernas utveckling, vad som händer i deras liv, genom serien. Fallet i sig är fristående så det är inga problem i att hänga med i det, men det är alltid kul att ha lite mera kött på benen.

Som vanligt när det kommer till böcker av Mats Ahlstedt så är det ett rätt så högt tempo, inte det högsta på marknaden utan han ligger mera på en nivå som man i alla fall får tid att andas mellan tempohöjningarna.

Denna bok hänger ihop med förra boken, Guldmakaren. I den fungerade Ella Werner som en hanterare åt en infiltratör, Christer Quist. Det börjar med en utbrunnen bil och att Ella i samma ögonblick får ett kort telefonsamtal. Ella kopplar snabbt ihop händelsen med sin infiltratör.

Vittne till bilbranden blir journalisten Mia, som sett saker som gör att man misstänker ett brott. Allt detta läggs ihop och det blir en farlig jakt på sanningen i den undre världen.

Mats Ahlstedt skriver även en annan serie, om polisen Fatima Wallinder. Han har börjat med att låta sina två karaktärer, och även andra bikaraktärer, att förekomma i båda serierna. Även i denna så dyker Fatima upp och spelar en stor roll. Detta är en rolig grej för de som följer båda serierna.

Språket är lätt att ta till sig och det flyter på riktigt bra, Mats Ahlstedt har hittat sin berättarröst och håller fast vid den. Har man läst hans andra böcker så kommer man att känna sig hemmastadd när det kommer till stilen på språket och handlingen och det är just det som man vill ha när man återkommer till något, man vill ha någon som man känner igen och vet att man kommer att gilla.

Men även om det är hemmastadd så är det inte en upprepning av tidigare böcker. Det finns absolut element som man har set förut, men så gäller det med alla deckare, ytterst få är originella. Det är små vinklar som gör varje berättelse annorlunda och det är just dessa vinklar som Mats har hittat.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en underhållande läsning som bjuder på spänning och en fartfylld intrig.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Dödsängeln (Sören Högström och Fatima Wallinder #1)
Violinisten (Sören Högström och Fatima Wallinder #2)
Den röda damcykeln (Sören Högström och Fatima Wallinder #3)
Mordet på Ragnhildsholmen (Sören Högström och Fatima Wallinder #4)
Dömd för livet (Sören Högström och Fatima Wallinder #5)
Dockmakarens dotter (Sören Högström och Fatima Wallinder #6)
Trasdockorna (Sören Högström och Fatima Wallinder #7
Ondskans spår (Sören Högström och Fatima Wallinder #8)
När inget annat återstår (Ella Werner #1)
Öga för öga, tand för tand (Ella Werner #2)
Den sista vilan (Fatima Wallinder #9)
Ondskans ansikte (Ella Werner #3)
Fruktans hus (Fatima Wallinder #10)
Trojanen (Ella Werner #4)
Upprättelsen (Fatima Wallinder #11)
Guldmakaren (Ella Werner #5)
Osynligt offer (Fatima Wallinder #12)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar