Titel: Oskuld
Författare: Kicki Sehlstedt
Sidantal: 410
Förlag: Piratförlaget
Baksidestext:
Natten efter sin artonårsfest försvinner Linn Alvén spårlöst. Det sista livstecknet är en snapchatbild tagen kl 04.40 på Medborgarplatsen på Södermalm.
Ett halvår efter det uppmärksammade försvinnandet kopplas kriminologiprofessorn Kajan Berglund in för att hjälpa polisen. En ovanlig åtgärd, vilket kompliceras ytterligare av att utredningen leds av hennes exman, spaningsledaren Micke Lund.
I jakten på vad som hänt Linn får Kajan hjälp av sin tillfälliga inneboende, den nyblivna mamman och journalisten Aida Svantesson, som även hon blir besatt av att ta reda på Linns öde. Är den bild som Linn gett av sitt liv till sina följare verkligen den sanna?
Samtidigt som Kajan och Aida kommer närmare och närmare sanningen störs Kajan av att en journalist börjar gräva i hennes eget förflutna.
Mina tankar:
Detta är den andra delen i serien Probono, den kom ut 2019. Den första heter Sweet Lolita.
Jag rekommenderar att man läser böckerna i rätt ordning, nu var det 5 år sedan jag läste första så det var bitar som jag hade glömt, men det var inget som störde och jag kom snabbt in bland karaktärerna och deras liv.
Precis som i första boken så cirkulerar handlingen om unga och nätet, rättare sagt sociala media. 2019 som boken kom ut så var det ett aktuellt och viktigt ämne att beröra, och ser man nu med 2026 års ögon så är boken och dess ämne om än ännu viktigare. Tyvärr så har det inte hänt så mycket med de saker som är fel på sociala media, utan det har i stället troligen eskalerat ännu mera.
Vi får ta del av en mörk verklighet, unga som blir kända på nätet och får en stor följarskara, de blir influencers, men med detta så kommer även näthatet och till och med hoten. Här bäddar författaren in incel, personer (först och främst män) som lever i ett ofrivilligt celibat och ofta har en mer eller mindre hatisk och våldsam inställning till kvinnor, det är här en del av näthatet kommer in i handlingen.
Författaren är journalist och utbildad kriminolog och jag misstänker att det är just ämnen som dessa som hon har arbetat med och brinner för mest. Hon har verkligen fått till en autentisk handling som skildrar samhället på ett naket sätt, hon väljer att inte titta bort utan lyfter fram det smutsiga i ljuset.
Hon underlättar för oss läsare att hon har skrivit det som en spänningsroman för jag tror att om det hade varit en faktabok så hade det blivit bitvis för svårt att ta till sig. Nu kan vi se verkligheten men ändå ha något fiktivt att luta tillbaka på, det gör inte sanningen lättare men det går att greppa den. Nu blir det både spännande och ett slags insikt på samma gång.
Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en lite mustigare spänningsroman som tar upp viktiga ämnen om hur det moderna samhället är nu. En bok som borde vara en allmän läsning för de flesta.
Omdömen om tidigare böcker av författaren:
Sweet Lolita (Probono #1)
Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar



















