onsdag 19 augusti 2020

Oskar Källner och Karl Johnsson: Bortförda

Titel: Bortförda (Imperiets Arvingar #1)
Författare: Oskar Källner och Karl Johnsson
Sidantal: 175
Förlag: Rabén & Sjögren

Ett recensionsex från förlaget och författaren, tackar så mycket.


Handling:


Alice och Elias bor med sina föräldrar i ett villaområde utanför Uppsala. En kväll försvinner mamma, och pappa blir tagen av polisen, misstänkt för att vara inblandad. Alice och Elias beger sig ut i Lunsenskogen för att leta efter mamma, men de hittar någonting helt annat. För där befinner sig även Brock, en azkalor från rymdskeppet Stillheten, på jakt efter en förlorad besättningsman. Det ska snart visa sig att Brock och syskonen har en gemensam fiende…

Mina tankar:

Detta är första delen av bokserien Imperiets Arvingar som är en science fiction som riktar sig först och främst till barn/ungdomar i åldern 9-12. Oskar Källner står för orden och Karl Johnson står för bilderna i boken, fantasin står de båda för.

Den riktar sig som sagt först och främst till barn men jag som vuxen fann boken både intressant, spännande och rolig att läsa. Så har man rätt sinnelag och smak när det kommer till berättelser så kan man absolut läsa denna som äldre. Och som högläsningsbok för barnen är det ju bra att man fångas av berättelsen och får något ut av den.

Jag gillade hur den håller en mogen ton i berättelsen och även i språket. Oskar har valt att inte överförklara allt för barnet som boken är menad åt. Jag misstänker att Oskar gör detta för att låta barnen, som läser boken, få fundera och tänka under resans gång, samt att istället för att tala ned till barnet från en vuxen nivå låta barnet komma uppåt till samma nivå. Nu är jag på hal is, men jag misstänker att detta är en viktig del i barns utveckling, att visa att de förstår mer än vad de kanske tror om sig själva.

Den berör en del viktiga familjesituationer och det ger en bra bakgrund i berättandet. Det centrala är dock ändå det stora äventyret som de två syskonen ramlar över, som tar dem till helt oväntade platser.

Då det är en barn/ungdomsbok så är den sparsam när de kommer till sidohistorier. Den fokuserar start på det centrala äventyret, och det är ett riktigt härligt och fartfyllt äventyr. Likaså är det med antalet karaktärer, som är minimerat, men det är ena riktiga färgstarka karaktärer som syskonen möter. Vi får lära känna dem en bit och jag misstänker att i kommande böcker så får vi känna dem ännu mera.

I boken finns det även bilder gjorda av Karl Johnsson, som jag har stött på tidigare i hans och Sara Bergmark Elfgrens Vei-böcker. Jag känner med detsamma igen stilen som Karl har och det ger en extra dimension till berättelsen då bilderna skildrar vad som händer i handlingen. De är snygga och färgstarka bilder som passar perfekt ihop med texten.

Oskar Källner är ett hängivet fan när det kommer till science fiction så jag vill tro att det kan komma att finnas små hyllningar till andra verk inom genren. Nu vet jag inte om det är en tillfällighet men jag kan inte släppa att rymdskeppet heter Stillheten, det kan ju översättas till Serenity och jag kom att tänka på tv-serien Firefly, där en bråkig skara karaktärer flyger runt i rymden. Det kan vara jag som läser in för mycket men för mig så ser jag detta som en stor hyllning till just denna tv-serie, det kan dock vara endast i mitt huvud som denna koppling finns och inte i Oskars.

Bokens handlingen är som en presentation av de olika karaktärerna och en uppbyggnad till en större handling som kommer att breda ut sig i ett antal böcker, tror Oskar har nämnt att det minst blir 8-10 böcker, men nu kanske jag minns fel.

Så kort och gott är detta en riktigt bra och härlig inledning på en berättelse som jag tror kommer att underhålla många barn och även äldre, i alla fall gjorde den det för mig. Jag ser fram emot att återvända till detta äventyr, andra boken Järnrosen kom ut samtidigt som denna och tredje boken skall komma till hösten.

Omdömen om tidigare böcker av författarna:

Oskar Källner:

Disekvilibrium

Karl Johnsson:

Vei Bok 1
Vei Bok 2

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar