tisdag 17 december 2019

Cia Sigesgård: Nio Månader


Titel: Nio Månader
Författare: Cia Sigesgård
Sidantal: 25
Förlag: Swedish Zombie

Handling:

Emma och Daniel kämpar med hormonbehandlingar och pliktsex för att göra ett kärleksbarn. När graviditetstestet äntligen är positivt blir lyckan fullständig. Nästan.

Mina tankar:

Detta är en novell på dryga 20 sidor som kom ut 2015. Detta är mitt första möte med Cia Sigesgård texter, hon har tidigare gett ut romanen Inga kelgrisar, inga styvbarn och även medverkar i den nyare antologin 13 Svarta Sagor Om Ond Bråd Död.

Detta är en skräcknovell som börjar med att ett par försöker med allt för att skaffa ett barn. Det känns som att det är motgångar som står emot paret och de känner sig inte fullständigt lyckliga. Graviditeten uppstår men det är då som det börjar.

Det är en kuslig närvaro och stämning som kryper på i handlingen. Det är något som inte stämmer, men vad vet man inte, man kan bara ana att det är något om kommer att hända. Det är ett bra språk och det är lätt att ta till sig och sätta sig in i situationen.

Som en van slukare av skräck i både bok- och filmformat så är det trevligt när en berättelse överraskar en. Jag skall inte avslöja något men jag trodde att den gick åt ett håll när det visade sig att det gjorde den inte, den lyckades med att dölja slutet för mig ändå tills det kom. Bra gjort.

Nu har jag inte läst allt för mycket av Edgar Allan Poe, men det kändes nästan som en modernare version av honom. Jag gillade verkligen novellen, och skulle gärna ha sett att den hade varit längre, för jag ville ha mer. Jag kommer absolut att kolla upp hennes roman och novell i antologin.

E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar