fredag 6 december 2019

Lena Sophie Nguyen: Historien Om Isandrei


Titel: Historien Om Isandrei
Författare: Lena Sophie Nguyen
Sidantal: 154
Förlag: Isandrei Förlag 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

Kungadömet Isandrei är under fattigdom och den oälskvärda kungen Servatus Jorgoh kämpar med att styra riket tillsammansmed sin högra hand, den onde trollkarlen Uduveus i huvudstaden Cervia. I den lilla byn Glimmerwind bor den 16 årige pojken Aeric Bloom med sin ensamstående mor Evee. En dag så förändras hela Aerics värld när han hittar en mystisk bok i sin mors sovrum och blir snabbt ivägskickad till den mystiska skogen Oserwia – utan att riktigt förstå varför. Han tar med sig sina nyfunna vänner, tvillingbröderna Adles, på deras livs största äventyr, samtidigt som Evee tvingas ta tag i sitt förflutna som har burit på i hemlighet.

Mina tankar:

Detta är Lena Sophie Nguyen debutbok, det är en fantasybok som riktar sig till ungdomar/unga vuxna och den är utgiven på eget förlag.

Det är en stor chansning att ge ut en bok själv och jag känner att jag med denna bok kommer att lufta mina tankar, som är helt personliga och utan en djupare insikt i branschens alla förgreningar eller kunskaper om skrivandet. Den stora frågan är om man har gjort allt man kan för att få sin berättelse så bra som den bara går att få så att den är redo att möta läsarna, som ibland kan vara riktigt kritiska och ibland elaka med sina åsikter och kommentarer. Jag hoppas att mina kommentarer i denna text inte kommer att ses som elaka och negativa, utan som en slags amatörmässig hjälp. Det är en stor sak att våga ta steget och trycka sin text och visa den för resten av världen.

När vi kommer till språket i denna bok så är det bra, det finns kanske en del upprepningar och någon enstaka konstig formulering som man skulle ha kunnat arbetat bort och omformulerat. Jag vet hur svårt detta kan vara, gör betydligt flera fel själv när jag försöker skriva egna berättelser.

Handlingsmässigt så finner jag den i största allmänhet underhållande och intressant att följa. Den bjuder på en många klassiska element när det kommer till fantasy-berättelser, som till exempel bondpojken som visar sig vara något annat och hamnar i ett stort äventyr. Den har även en del överraskningar på vägen som jag gillar. Det är dock bitar i handlingen som går kanske för fort fram, än en gång vet jag hur svårt detta kan vara. Jag hade sett att man hade byggt på mera på just dessa bitar, för en del stora och viktiga händelser i berättelsen är över på bara några meningar när man borde ha fyllt på med beskrivningar och känslor hör för att ge berättelsen ett mera djup. Jag brukar kalla detta ”skynda långsamt” och då menar jag att man skall stanna kvar i ögonblicket men ändå ha ett sådant flyt i berättandet att det känns som man flyttar sig fram i handlingen.

Karaktärerna är intressanta, både på den goda som den onda sidan. Det är bra att man följer båda sidorna och ser hur de upplever händelserna. Här hade jag gärna sett att man fördjupade det lite till i vissa stunder, arbetat fram relationerna mellan karaktärerna lite mer för att ge dem ett större djup.

Det jag störde mig lite på när det kommer till karaktärerna var sättet man hade skrivit ut replikerna. Man har valt att skriva namnet på personen först, vad personen säger och sedan avslutat med på vilket humör personen säger det på inom stjärnor, till exempel: *argt*. Det kändes lite mera som ett manuskript till en teater i dessa bitar. Jag fann mig snabbt i detta men hade nog sett att man hade skrivit mera traditionellt.

Världen är bra och intressant till den gränsen att man vill gärna veta mera om den och dess historia med sina varelser. Med detta menar jag att det inte saknas tillräckligt med saker om världen i denna bok utan att den väcker en mersmak om världen och det är det alltid bra när en fantasybok gör detta.

Så överlag så känner jag att boken är godkänd, den har som sagt en intressant historia, påhittig värld och intressanta karaktärer samt att handlingen bjuder på överraskningar. Dock så känner jag att denna inte kanske var helt redo att ges ut. Nu vill jag inte vara elak och säga att boken är dålig, för det tyckte jag inte, jag se absolut potentiell i denna. Det jag tror att den behöver är en professionell lektör som gav den en genomgång och pekar på vad som behövs att byggas på. Grunden finns absolut i denna, bara behövs att finputsa lite till.

Storpocket Bokus 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur     
Bokbloggar.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar