söndag 15 december 2019

Leif Wallsby: En Ny Medborgare


Titel: En Ny Medborgare
Författare: Leif Wallsby
Sidantal: 35
Förlag: Lionvalley Publishing 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

I ett dystopiskt Stockholm erbjuder tekniska framsteg både robotar och avancerade implantat, men samhällsklimatet är också hårdare än någonsin. Journalisterna Anna och Leah tar till okonventionella metoder för att utreda projektet som förvandlar uteliggare till produktiva medborgare. De riskerar allt för att nå en sanning som inte får läcka ut.

Mina tankar:

Detta är en e-novell och är första verket som Leif Wallsby gett ut som är enbart i hans namn. Han har tidigare medverkat i antologin Tusen och en natt.

Handlingen är satt i en framtid, när är ovist, och jag får lite vibbar av Blade Runner när jag läser den. Stilen på språket, med korta meningar, får mig att tänka på Noir och kioskdeckare, även detta är nog en orsak att jag kopplar till Blade Runner. Jag gillade stilen på detta.

Jag gillade Leifs novell i Tusen och en natt och jag gillar även denna novell. Han lyckas med att skapa ett intresse som växer utöver själva novellen. När man läst klart historien så känner man att man vill veta mera. I Hovnarren, novellen som är med i Tusen och en natt, så väckte han ett intresse över karaktärerna som gjorde att man ville ha fler berättelser om dem. I denna så väcker han ett intresse över denna framtidsversion som han målar upp i novellen. Den känns genomtänkt och stabil och jag skulle gärna se en hel bok om denna värld och vad som händer här.

Man brukar ibland säga att en novell är ett smakprov på en författare så att man får se om man gillar dennes stil när det kommer till språk och handling. jag kan säga nu att genom att läst två noveller av Leif Wallsby så vill jag verkligen ha mera. Han har ett bra språk och en stor idérikedom när det kommer till handlingar och miljöer som gör att jag vill ha en fullängdsbok av honom nu.

E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar