söndag 29 december 2019

Kristian Schultz: Öppna Ögonen, Walter Leibknecht

Titel: Öppna Ögonen, Walter Leibknecht
Författare: Kristian Schultz
Sidantal: 48
Förlag: Catoblepas Förlag

Handling:

Det är en tid av brustna drömmar, misslyckade revolutioner och bittra svek. Järnkanslern har krossat allt motstånd; hans hemliga polis sprider fruktan och det som en gång kallades Häxupproret är ett minne blott. En av dem som fått smaka på kanslerns vrede är Walter Leibknechtm, en före detta gängledare som ställde sig i spetsen för en brokig skara häxor, fackföreningar, befrielseteologer och gatugäng. Nu sitter Walter fängslad i mörkret för att glömmas. Mot alla odds får han ett erbjudande det är omöjligt att tacka nej till. Frågan är om priser blir hans själ.

Mina tankar:

Jag tror att detta är det första publicerade verket av Kristian Schultz. Jag fann denna lite annorlunda än de andra steampunk-noveller som jag läst i denna serie. Vi möter en man som sitter fängslad för att ha lett ett uppror mot en statlig makt, som man kanske skulle kunna likna för en militärmakt och diktatur. Vi får i några återblicka ta del av mannens kamp och hur han kom att hamna där han är nu.

Denna värld som författaren har skapat känns gedigen och mycket större än endast en novell, han har blandat någon slags mörk version av världen samt en gnutta övernaturlig fantasy. Vi får bara en liten inblick i något mycket större och jag skulle inte förvåna mig om författaren har längre berättelser på lut. Ett bra språk och bra inlevelse samt beskrivningar.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur  
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar