söndag 9 februari 2020

Kai Bruno: Den Blå Safiren

Titel: Den Blå Safiren
Författare: Kai Bruno
Sidantal: 133
Förlag: Visto Förlag 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.

Handling:

När Jarl tar sitt liv vaknar han upp i en limbovärld, tom på minne. För att inte försvinna i intet ger han sig iväg, in i en värld där inget går att lite på. Han kommer till märkliga platser som förvandlas när händelser från livet plötsligt gör sig påminda. De flesta är obehagliga och Jarl värjer sig. Det som drev honom till självmordet blir allt tydligare. Längtan efter en tillvaro i harmoni blir stark. Han vill inte befinna sig i en värld av rädsla, där han försvarar sig mot oväntade hugg inuti. Men minnena kommer oåterkalleligt.

Mina tankar:

Detta är författaren Kai Brunos andra bok och även den andra i en serie, första boken heter Minnenas Skuggor och kom ut 2017.

Jag har inte läst den första boken, men det står i boken att man kan läsa dem fristående. Jag vet inte om man får ut mera av denna bok om man hade läst hans debut först men jag tyckte att det gick bra att läsa denna utan att ha läst den tidigare boken.

För mig var detta en annorlunda bok att läsa, den liknande inget jag tidigare hade läst då jag håller mig för det mesta till spänning eller fantastik. Denna är något helt annat, till en viss del så kan man dra den lite åt hållet av fantastik men det är en mörk roman i form av ett livsöde.

Att det är en mörk roman märker man väldigt snabbt. Den tar upp många tunga ämnen i form av mobbing, depression, alkoholism och psykisk ohälsa. Som läsare svävar man i en ovisshet tillsammans med huvudpersonen om vad det är som har hänt, men ju mer som personen kommer ihåg sitt förflutna så målas bilden upp om en bruten människa.

Språket är rätt så svävande, kan inte hitta ett bättre ord, samt en släng av poetiskt. Den förklarar inte allt rätt ut men man hänger med rätt så bra ändå. Det är filosofiskt målande. Ibland var det lite för mycket för mig, men detta är en smaksak andra gillar säkert denna stil på berättandet.

Så det är en liten varning på denna, du kommer inte må bra när du läser denna bok och det är en av sakerna som jag tror att författaren vill att man skall känna när man läser den. I vissa stunder är boken riktigt obehaglig, man inte riktigt vet vad det är som riktigt händer, allt är väldigt öppen för tolkning.

Inbunden Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar