måndag 17 februari 2020

Ulrika Fjellborg: Sara


Titel: Sara
Författare: Ulrika Fjellborg
Sidantal: 281

Handling:

Almarill kände hur någon stirrade på henne. Hon vände sig mot kammardörren och såg sin lillasyster Sara, men hon såg så mycket äldre ut.

Hon bar ett spädbarn på sin arm och en ljus dimma verkade svepa runt hennes kropp. Almarill kände hur bilden blev starkare, så stark att den nästan övermannade henne. Saras ögon var mycket sorgsna, hon såg på barnet ett ögonblick och smekte försiktigt dess kind, sedan räckte hon det mot Almarill.

Almarill darrade i hela kroppen, det som skrämde henne mest var att Sara bar en mörkblå prästinnedräkt. En dräkt sydd i Döds egen blå ton, ämnad för en döende översteprästinna och ingen annan. Hon kände hur tårar började rinna ut för hennes kinder.

”Ja, Sara, jag ska ta hand om ditt barn, jag lovar…” viskade hon tyst och bilden löstes upp i tomma intet. Krig skakar Ard till bristningsgränsen. Edoriens öde hänger på en skör tråd. Mitt i allt tumult står Sara och ser sitt liv passera, fångad i en värld där hon inte är mer än en ägodel. Kan hon finna sin plats och rätten att själv styra över sitt eget liv innan det är för sent?

Mina tankar:

Detta är andra boken i Ulrika Fjellborgs fantasyserie Krönika över Yggdrasil, som började med Alma. Det är en fantasyserie som har sina rötter i den fornnordiska mytologin. Denna kom ut 2015.

Då det är andra boken i en serie så skall man ha läst första boken för att kunna hänga med i handlingen. Jag ser en möjlighet att man kanske kan hoppa in i denna bok utan att ha läst första boken, men skulle inte rekommendera detta.

I första boken så hade vi fokus på Almarill men i denna, som utspelar sig många år efter första boken så är det hennes syster Sara som står i centrum av berättelsen. Det är oroligheter i det nya landet som personerna kom till i slutet av första boken. Ett stort krig är i full gång, men det är inte själva kriget som är centrum av handlingen men det har en stor roll ändå.

Likt den första boken så hade även denna en liten svår start med många karaktärer att hålla koll på, samt att handlingen spretade lite med olika hopp mellan karaktärerna så det var svårt att få grepp om dem. Jag vet att författaren är på gång med att arbeta om boken så jag misstänker att det kanske är lite sådant som hon skall titta på då. Det skall bli intressant att se den omarbetade versionen när den kommer.

Efter ett tag så tar sig handlingen redigt och den fokuserar starkt på Sara och den alv som hon tar hand om, som har blivit svårt skadad i ett slag. Detta utgör största delen av boken och jag fann det riktigt intressant att läsa om deras relation och hur den växer fram och det är här den vinner mycket. Den tar sin tid och bygger upp de två karaktärerna och man bryr sig om dem.

Att den till största delen fokuserar på två karaktärer gör att den inte klassas som episk fantasy utan det är mera en jordnära fantasy som fokuserar på relationer och den lilla människan. Det stora episka, som kriget, får stanna i bakgrunden och driver fram handlingen på det sättet. I boken möter vi några starka kvinnor som lever i en tillvaro som försöker förtycka dem.

Jag tycker absolut att denna är en intressant serie och om man kan ha överseende med den lite krångligare starten så tror jag att man kommer att finna denna intressant om man nu gillar mera relationsrelaterad fantasy. Om man känner sig lite osäker om början på boken så kan man ju alltid vänta tills nyutgåvorna kommer, för om jag inte har missförstått det så skall alla, i alla fall de första böckerna i serien komma ut på nytt förlag.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Alma (Krönika över Yggdrasil del I)
Luna Olympia

Häftad Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar