onsdag 5 augusti 2020

Yvonne Waern: När Berget Röt

Titel: När Berget Röt
Författare: Yvonne Waern
Sidantal: 282
Förlag: Fabelfarmor Förlag 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

”Du måste lära dig tolka den spruckna asfaltens skrift.” Den superintelligente roboten Maurice får order att installera en emotionell komponent. Konsekvenserna blir oväntade.

Ett vulkanutbrott hotar förgöra livsrummet för invånarna på ön. Tillsammans bygger människor och robotar skepp för att fly, men får snart motstånd från förnekare. De som hinner fly utsätts för nya utmaningar till hav och till lands.

Mina tankar:

Detta är mitt första möte med författaren Yvonne Waerns böcker, hon har skrivit ett antal böcker i olika genre. Detta är en sf-bok som riktar sig till unga vuxna och uppåt.

Detta är en fristående fortsättning på hennes bok När Havet Steg. Det fungerade bra att inte ha läst en första boken, man förstod handlingen bra ändå. Kanske man skulle ha läst den för att få med mera om vad det är som har hänt i världen och när den kanske utspelar sig tidsmässigt. Som det var nu så kommer man rätt in i handlingen, det verkar som att det har varit något klimatrelaterat som gjort att vattnet i världen har stigit och att luften är så förorenad att människor inte kan andas i den utan masker. Att det sedan finns väldigt avancerade robotar som lever bland människorna är ett tecken på att vi är en bra bit in i framtiden, men vi får aldrig reda exakt hur långt in i framtiden vi är, om vi fick det så missade jag det. Så jag skulle nog rekommendera att man läser den första boken först då jag misstänker att man får reda på mera i den.

Språket är lätt att ta till sig och det flyter på bra. Handlingsmässigt så är den intressant och den kan nog väcka många tankar när man läser den. Den är rätt så filosofisk och även stor bit religiös, den är rätt så symbolisk med bitar ut bibeln, den med Noahs ark.

I boken så möter vi människor och robotar som lever på en ö. På ön finns det en vulkan som börjar ge tecken på att bli aktiv igen. Det leder till att man precis som Noah bygger båtar för att evakuera. Detta leder till andra halvan av boken där vi följer med folket på en resa där de försöker överleva och hitta en ny plats att bo. Hur det går under resan gång avslöjar jag inte.

Första halvan puttrar på i sakta takt och bygger upp handlingen, när andra halvan slår till så händer det många saker på kort tid. Det blir korta möten där stora saker händer, jag hade nog sett att man kanske la ut just denna handling lite mera då det är mycket att ta in i den biten av boken. Men detta är som sagt en smaksak.

Det är en framtidsskildring men det är inte det storslagna med rymden och utomjordingar. Det är inte heller en dystopi, som man också kan vara van vid. Detta är en framtidsskildring som är filosofisk och i en liten skala istället för actionbetonad och/eller episk.

För mig så kanske boken var lite för mycket av det filosofiska och religiösa, det var inte att jag tyckte boken var dålig på något sätt, för det var den inte. Det var att det kanske inte passade min smak helt men ändå tyckte jag boken var okej. Känner man med sig att man själv föredrar böcker som drar åt detta håll när det kommer till handling så kan detta absolut vara boken att läsa.

Häftad Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar