tisdag 4 augusti 2020

Caroline Engvall: Ärren Vi Bär

Titel: Ärren Vi Bär
Författare: Caroline Engvall
Sidantal: 312
Förlag: Kalla Kullor Förlag (Southside Stories)

Handling:

Runt om i Stockholm hittas unga flickor döda. Citypolisen Ulrika Stenhammar har just kommit tillbaka från en sjukskrivning och får i uppdrag att utreda dödsfallen, som vid en första anblick liknar självmord. Samtidigt blir journaliststjärnskottet Lovisa Ling dödshotad för sina artiklar som flyktingkrisen och mäns våld mot kvinnor. Tillsammans lägger Ulrika och Lovisa ett pussel som ingen annan vill se: flickorna har inte begått självmord av egen vilja. Men Lovisa bär på egna hemligheter, och när hon och Ulrika tar upp jakten på den hänsynslösa förövaren hamnar hon snart i en situation som kan kosta henne livet.

Mina tankar:

Detta är författaren Caroline Engvalls första deckare, men inte hennes första bok. Denna kom ut 2017 och innan dess har hon gett ut fyra böcker som alla handlar om barns utsatthet på nätet och sexuella övergrepp. Detta är mitt första möte med hennes böcker och jag fattar inte att jag väntat med att läsa dem.

Denna är som sagt en deckare men Caroline lämnar inte ämnet från hennes tidigare böcker, som jag inte läst. Även i denna så lyfter hon fram väldigt viktiga ämnen och hon gör det på ett sätt så det känns som ett kraftigt slag i magen att man tappar andan.

Denna bok är väldigt viktigt på många sätt och kan vara en bra väckarklocka för många. Den tar som sagt upp barns utsatthet på nätet, hur vuxna människor kan komma i kontakt med osäkra tonåringar som mår illa och har ett självförstörande beteende. Dessa vuxna utnyttjar dessa trasiga själar och driver dem ännu mera ner i det självförstörande beteendet. Det kan gå så långt att det inte finns någon återvändo för barnen i fråga.

Som många kanske förstår så är det inget lätt ämne att läsa om, tror ingen direkt gillar att läsa om barn som far illa, för i denna går det riktigt illa för ett antal barn. Såg en del kommentarer om denna bok på nätet att många var tvungna att sluta läsa boken, att de inte klarade av att läsa mer för de mådde så illa av handlingen. Jag förstår dem, för man blir rent ut sagt förbannad och illamående av att detta inte är något som är påhittat, detta är något som pågår just runt omkring oss.

Så boken är absolut inte dålig, tror inte det är därför man väljer att inte läsa klart boken. Tvärtom det är en helt otrolig bok. Den är välskriven och träffar rätt på alla punkter när det kommer till spänning och deckardelen. Sedan att den har ett viktigt ämne i centrum och att man känner att författaren verkligen brinner för ämnen och kan sin sak, gör att boken får ett sådant djup att jag måste sätta den bland toppen av alla de deckare som jag läst.

Caroline ger huvudkaraktärerna ett djup som gör de intressanta att följa. Sedan målar hon även upp de trasiga flickorna som blir utsatta på ett så bra sätt, än en gång syns hennes erfarenhet med just barn i denna situation.

Jag tror aldrig att jag kommer att orka med att läsa Carolines tidigare böcker som inte är deckare. Det är inte att jag vill blunda för vad det är som pågår runt omkring oss utan jag tror att jag skulle må så illa och bli så arg av att läsa de böckerna.

Jag ser verkligen fram emot att läsa Carolines andra deckare, mitt första möte gav mig verkligen mersmak även om det var ett hemskt ämne.

Som ett tillägg till detta ämne om barns utsatthet på nätet så skall jag uppmana precis som Caroline brukar göra på föreläsningar och i sina böcker. Till alla föräldrar, prata med era barn, låt de veta att de kan prata med er om precis allt, låt de veta att de kan lita på er oavsett vad det rör sig om och hur illa det verkar vara. Var mera aktiva med vad det är era barn gör på nätet. Caroline har precis släppt en barnbok, Noelias Hemlighet, om detta och denna kan vara en riktigt bra till att använda när ni skall prata med era barn.

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar