söndag 15 januari 2023

E.P. Uggla: Fallet från Eden

Titel: Fallet från Eden
Författare: E.P. Uggla
Sidantal: 334
Förlag: Bonnier Carlsen

Ett recensionsex från författaren och förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Livet bland eliten i Eden är över för Ava. Hon har flyttats ner till Getsemane. Där kallas hon för "En fallen ängel", och det är inte en komplimang. Om tillvaron i Eden handlade om intelligens, är allt i Getsemane fokuserat på träning och fysisk aktivitet.

Ava tvingas anpassa sig samtidigt som hon försöker hitta och befria vännerna Yasmin och Kenji, som bestraffats hårdare än hon.

Men snart inser hon att allt de lär sig i Getsemane syftar till en enda uppgift: Att gå ut i det som finns kvar av den verkliga världen och döda andra människor, med det egna livet som insats.

Mina tankar:

Detta är andra boken i trilogin om Eden, den första boken heter Felet med Eden.

Det är en direkt uppföljare på föregående bok och den är inte fristående så man skall läsa den första innan man hoppar på denna.

Boken tar som sagt vid nästan direkt där den förra slutar. Vi nästan kastas rätt in i handlingen, precis om huvudkaraktären, Ava, kastas in i en annan del av detta samhälle, eller om man skall kalla det för system, som vi började lära känna i första boken.

Första boken lämnade oss läsare med många stora frågor om denna framtid och det samhälle som vi skymtade. Nu får vi som sagt se en annan del av samhället som författaren har skapat, en del frågor kommer att kanske inte helt förklaras men vi kommer att ha mera kött på benen när vi har läst ut denna bok. Dock så kan jag säga att det under resans gång kommer att uppstå fler saker som vi kanske inte får besvarat fören i sista delen.

Första boken fångade mig från första sidan och jag kunde inte sluta läsa fören sista sidan var utläst. Det var med en stor iver som jag kastade mig över denna bok, skulle den lyckas att leva upp till sin föregångare. Dock så hade den lite emot sig då jag känt mig inne i en slags lässvacka, men vad passar inte bättre då än att läsa en bok som man verkligen har längtat efter att få läsa.

Även om denna dock tog längre tid än första boken så kände jag att den lyckades med det som första boken också lyckades med, att dra in mig i handlingen och fånga mitt intresse.

Det är kul att författaren bygger vidare i stället för att stanna på samma ställe. Första boken var rätt så, i brist på annat ord, isolerad när det kommer till platsen den utspelade, nu vigdas våra vyer och vi får se en större bit av denna värld.

Språket är precis som i första boken lättsamt samtidigt som det är målande. Författaren har en bra förmåga att skapa intressanta karaktärer och sätta dem i situationer som gör handlingen spännande och gripande.

När jag skrev om första boken så jämförde jag den med stora internationella serien som Hunger game och Maze runner. Och det finns absolut likheter med dessa serier, men inte så att detta blir en kopia på dem. Jag tycker absolut att den står sig bra på egna ben i den dystopiska genren och att den även kommer med saker som känns nytt och fräsch och det är lite det man vill ha när man läser en bok, några bitar som man känner igen och några unika för boken man läser just nu och det är just det som denna serie levererar.

Så slutresultatet blir en riktigt bra uppföljare, mittenboken i en trilogi kallas ju ofta för en passage till slutet som kommer i tredje boken. Den kan ibland kännas som en utfyllnad, men det gör det verkligen inte här. En intressant och spännande fortsättning som bjuder på mycket och även kanske hintar om vad som komma skall i avslutningen. Jag rekommenderar varmt denna bok och hela serien till alla som vill läsa en välskriven dystopi. Jag kan bara nu se fram emot att få läsa den tredje boken, problemet är att denna precis har kommit ut så jag misstänker runt året tills nästa del kommer.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Blå gryning (Första hösten #1)
Röd skymning (Första hösten #2)
Felet med Eden (Felet med Eden #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar