fredag 3 maj 2024

Tobias Grimstad: Hemmafruarnas raster

Titel:
Hemmafruarnas raster
Författare: Tobias Grimstad
Sidantal: 49
Förlag: Kraxa förlag

Baksidestext:

"Jag tror det var Glas som försökte sälja något. Majblommor eller vad det var. De hittade blommorna utströdda vid stenbrottet. Pojken hittade de inte. Hans mamma blev sig aldrig lik. Det var det ingen som blev. De sitter fast i de där veckorna som flugor under kökslampan."

Bygdens försvunna pojkar har nästan helt glömts och minnet av barndomens somrar på Kinnekulle plågar och förföljer Daniel. Helst vill han bara hålla sig långt därifrån, men gamla Matilda Stenström har dött och på hembesök hos farmor följer han med på begravningen. Inte ens i sina vildaste drömmar hade han kunnat föreställa sig vad det leder till.

Mina tankar:

Detta är en novell i Kraxa förlags satsning på skräcknoveller i singel- och fickformat.

Det vi har här är lite av en hemmavändare, dock bara på besök, som genom minnen återupplever bitar av sin barndom i någon form som jag skulle vilja säga dras åt det melankoliska hållet. Det är lite av smärtsamma minnen samtidigt som det målas upp på ett sätt som även gör att man känner av att det är en annan tid som återspeglas för en.

Det vi får återberättat här är dels huvudkaraktärens barndom och även en sidoberättelse om några barn som försvann, något som aldrig fått en förklaring.

Skräcken finns i bakgrunden hela tiden, den kanske inte gör så mycket väsen av sig men den kryper sig närmare och närmare på läsaren. Det finns bitar som jag inte kan nämna då jag skulle avslöja för mycket av handlingen men det finns någon vändning kan jag avslöja.

Det är ett behagligt och målande språk i novellen. Man känner som sagt av tiden den utspelar sig under och man kan lätt få en bild i huvudet. Författaren lyckas med att fånga ens intresse och den osar av känslor av alla dess olika slag.

Jag rekommenderar den till alla som vill ha en skräck som är lite av del långsammare slaget som långsamt kryper på en och jag lovar att det är skräck i novellen, man måste bara läsa ut den vilket man lätt gör i en sittning.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar