måndag 7 september 2020

Björn Hellberg: Narrspegel

Titel: Narrspegel
Författare: Björn Hellberg
Sidantal: 327
Förlag: Lind & Co

Handling:

Narrspegel tar avstamp i en tragedi i Hovs hallar, och sedan fortsätter handlingen i den närliggande fiktiva idyllen Staden. Där blandas pulserande passioner med kylig beräkning och hänsynslös vinningslystnad. Kommissarie Sten Wall och hans kollegor ställs inför ett gåtfullt drama med många förgreningar. Det känns som att stirra in i en narrspegel, konstaterar Wall. Nästan omöjligt att fastslå vad som är verklighet och vad som är förvillelser.

Mina tankar:

Detta är författaren Björn Hellbergs senaste deckare. Jag tror knappast att Hellberg behöver någon närmare presentation, han är ett välkänt ansikte från tv samt har skrivit deckare sedan 1981.

Boken är visserligen den senaste i en lång serie, men det är inga problem att hoppa rätt på denna om man inte har läst någon bok av Hellberg tidigare. Boken är fristående, det är bara en del återkommande karaktärer som man kanske har lärt känna lite mera om man har läst tidigare böcker, men det är ingenting som stör läsningen.

Det har kommit att bli stående sak att läsa årets bok från Hellberg. Jag hade sett honom på tv många gånger men visste också att han skrev deckare. Det var först 2003 som jag träffade honom på bokmässan och fick en bok signerad av honom. Sedan efter detta så har jag alltid varje år träffat honom på mässan för att få det årets bok signerad. Skall erkänna att det tog faktiskt några år från första mötet innan jag läste hans böcker, men nu har jag fastnat och har kommit ifatt hans utgivning.

När man tar upp en bok av Hellberg så vet man så gott som alltid vad man har att vänta sig. Det är en härlig mix av spänning med lagom doser av humor. Det är ett genomarbetat språk som bjuds på och både det och handling flyter på smidigt.

Som vanligt med Hellbergs böcker så är även denna uppbyggd så att man följer en handfull personer som på ett eller annat sätt har med det aktuella fallet att göra. Vi får ta del av dessa olika personers liv och hur några specifika händelser påverkar dem.

Det jag tycker Hellberg får till så bra är att gestalta den vanliga människan. Han ger sina karaktärer en bra bakgrund samt målar upp deras vardag på ett sätt att de får ett djup. Det han gör är att de blir vanliga människor istället för några extrema karikatyrer, de skulle mycket väl vara din granne. Genom olika händelser så blir någon eller några mördade och någon har det slagit slint för och blivit en mördare.

Hellberg har verkligen inte lagt av sig med denna bok, han bjuder på allt som han brukar bjuda på, så är man van med hans böcker och gillar dem så kommer man inte att bli besviken av på denna. Med en säker hand för han läsaren igenom en rad av händelser som leder till ond bråd död. Hur allt ligger till skall jag så klart inte avslöja men jag tycker att han har fått till det på ett bra sätt. Det finns en hel del tragedi över det hela också, än en gång så skall jag inte avslöja varför.

Så än en gång var det ett kärt återbesök till Staden och dess invånare. Vill man ha en härlig deckare som bjuder på både värme och humor som spänning och allvar, ett bra språk och handling så är detta boken att spana in.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Gråt I Mörker (Sten Wall #1)
Likspett (Sten Wall #24)
Snöfallet

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar