torsdag 3 oktober 2019

Rapport från bokmässan 2019 – Del 2: Spänningslitteratur del 2

Malin Thunberg Schunke om sin bok.
Likt många andra större förlag så har även Piratförlaget en monter som de intervjuar sina aktuella författare. En jag precis missade men ändå hann att få en signerad bok av var Emma Ångström, som rör sig mellan thriller och skräck, hon var på mässan aktuell med boken En Underbar Död. En som jag hann med att lyssna på var Malin Thunberg Schunke som pratade som sin bok Ett Högre Syfte, det lät som en riktigt spännande historia om hur utsatt man kan bli om man som svensk blir anklagad för något i ett annat land. Det blev självklart en bok med sig hem.

När vi ändå har nämnt skräck så passade jag även på att lyssna på författarduon Mattias Leivinger och Johannes Pinter som är aktuell med del två, Stormskörd, i sin övernaturliga deckarserie. Johannes Pinters egna skräckböcker är något som jag verkligen rekommenderar, har tyvärr inte läst något av Mattias Leivinger egna böcker, men jag har läst del ett i denna övernaturliga serie och känner att jag måste ta och skaffa hans tidigare böcker. Jag kommer att återkomma till detta författarpar då jag lyssnade på dem en andra gång också.

Mattias Leivinger och Johannes Pinter blir intervjuade.
En annan som jag träffade på i denna monter var Kicki Sehlstedt som är aktuell med sin andra bok om Aida Svensson, Oskuld heter den. Henne hittade jag även en gång till på mässan när jag gick förbi Aftonbladets monter och såg att hon, tillsammans med Pernilla Ericson, som skriver de spännande böckerna om Erlagruppen, och Lina Bengtsdotter som slog igenom med sin debut Annabelle. De två är inte aktuella med några nya böcker i år. Självklart satte jag mig ner och lyssnade på dessa tre riktigt bra deckarförfattarna. Det är det som är lite kul med bokmässan, det händer så mycket att man inte hinner med allt, men ibland så hittar man saker som man kanske inte hade planerat men man går förbi en monter vid rätt tidpunkt.

Pernilla Ericson, Lina Bengtsdotter och Kicki Sehlstedt, tre deckardrottningar.
Och att det händer en hel del av slumpen på mässan var jag med om. Nu hade jag bestämt mig om en författare att han fick jag inte missa för allt i världen, på väg ut från mässan för att åka upp till hotellrummet och lägga ur lite böcker ur dramaten för att den började bli full fick jag se i en monter en person som jag kände igen. Det var Pascal Engman, författaren som har kommit att snabbt blivit en favorit när det kommer till deckare, jag anser att han håller så hög kvalité att han sopar banan med många internationella författare inom samma genre. I år är han aktuell med sin tredje deckare, Råttkungen. Att han sedan satt och pratade tillsammans med en annan suverän författare som också skriver skarpa och spännande deckare gjorde ju inte saker sämre. Två författare på samma gång, den andra var Sofie Sarenbrant som är aktuell med Skamvrån. Sofies bok hade jag med mig till mässan så jag passade på att få den signerad samt att införskaffa Pascals senaste. Pascal är en av de perfekta exemplen att man kan få en kontakt som är mer än läsare som läser en författares böcker. Det är inte att man blir bästa kompisar och hänger med varandra, men med vissa författare så har man fått en kontakt som skulle nästan närma sig en slags vänskap/bekantskap. De känner igen en inte bara till ansikte utan även namn. Jag har mött Pascal på tre mässor och känner att han är en riktigt skön kille som bryr sig om sina läsare.

Pascal Engman och Sofie Sarenbrant, två säkra kort.
Dessa två träffade jag i Bookmarks förlag och det är ett förlag som känns hungriga och på hugget med riktigt bra författare. Andra som jag träffade i denna monter var Mons Kallentoft och Anna Karolina som man på mässan hade förhandssläpp på deras bok Albino. Även Louise Boije af Gennäs satt i denna monter och signerade sin sista del i sin deckartrilogi, Verkanseld, har inte läst de tidigare ännu, men tror starkt på dem. En annan, som verkade skön, var Anton Berg, förra året kom han med De Aderton, han hade inte någon ny bok för i år men jag hade med mig denna och fick den signerad samt bytte lite ord med honom.

Anton Berg vid signeringsbordet.
Mons Kallentoft var en som jag kom på att jag behövde leta upp igen då han var aktuell med två böcker i år, utöver den med Anna Karolina så hade han även kommit med Se Mig Falla. Denna var utgiven på Forums förlag så jag letade reda på honom när han satt och signerade i där. En annan som jag letade reda på här var Jenny Rogneby, som är aktuell med sin fjärde bok om Leona, Leona – Ur Askan I Eld, hon skriver riktigt spännande böcker om en kvinna som gör en egen väg, dessa gillar jag mycket.

Jenny Rogneby i vimlet.
När vi ändå pratar om författare som man har blivit lite knyten till är en annan favorit, som jag känner är en av de roligaste att lyssna på när det kommer till samtal på bokmässan. Den jag pratar om är Anders de La Motte, om ni någon gång har chans att lyssna på honom så gör det, ni kommer inte att ångra det. Han har förvånat mig tidigare år när jag träffat honom då han kände igen mig. Det var på Crimetime Gotland 2017, det sista året som den var på ön. Han var där och jag tänkte att jag skulle köpa hans senaste bok. Jag står och tittar på disken med böckerna och ser att hans nya bok inte finns där. Jag frågar de som säljer böckerna men de säger att den inte har kommit ut ännu och så vänder de sig till en som står med ryggen till och säger ”Anders när kommer din bok ut?”. Personen som vänder sig om är så klart Anders de La Motte, han säger något om att den kommer senare det året men så lägger han till att hans bok innan den aktuella är med i alla fall. Nu var det så att jag hade träffat honom två gånger tidigare på bokmässan och hade redan boken. Innan jag hinner säga att jag har den boken så när han ser mig så säger han något i stil med ”Nej, förresten den har han redan.” Jag nästan tappade hakan när han så snabbt kände igen mig när han bara hade träffat mig två gånger tidigare, han måste ju träffa hur många personer som helst när han är runt i landet och signerar. Kan tillägga att jag träffade honom senare det året på bokmässan och fick en signerad bok. I år var han inte aktuell med en bok, men jag såg att han skulle komma till mässan ändå så jag tog med mig förra årets bok, Vintereld, för att få den signerad. Den hade inte hunnit komma ut då bokmässan var förra året, så då tänkte jag passa på att säga hej till honom och som vanligt var det ett trevligt möte med honom.

Och när vi ändå har nämnt Crimetime så skall vi avsluta min rapport om deckare på mässan med just Crimetime Göteborg. Det var andra året som den var i Göteborg. Jag känner även i år att det både är bra och dåligt att den är på mässan. Man samlar många intressanta författare och håller många bra samtal under dessa punkter. Problemet är att det finns så mycket på själva mässan som man också inte vill missa så man blir lätt splittrad, vad man än gör så kommer man att missa något riktigt bra. Jag hade gärna stannat i Crimetime-delen av mässan hela lördag och söndag och bara lyssnat på så många samtal som jag bara kunde, men då hade det gnagt i huvudet att jag skulle ha missat så många intressanta författare på den vanliga delen av mässan. Så nu blev det att man sprang fram och tillbaka.

Ett intressant möte som jag lyssnade på var mellan Christoffer Carlsson och Helena Kubicek Boye när de gick in på djupet om vad ondska är. Christoffer är aktuell med Järtecken, en fristående deckare, och Helena med Den Ljusaste Natten, andra boken om psykologen Anna Varga. Dessa två författare gillar jag, Christoffer har ett målande språk och Helenas debutdeckare var riktigt spännande.

Christoffer Carlsson och Helena Kubicek Boye talar om ondska.
Ytterligare ett intressant samtal var den mellan Christina Erikson och Mari Jungstedt om hur man lever med sina karaktärer och låter dem få ett eget liv och utvecklas samt även åldras i den serien som man skriver på. Christina är aktuell med andra boken i sin serie, den heter Ensamvarg och Mari Jungstedt är aktuell med sin femtonde bok i sin deckarserie, Jag Ser Dig. Jag har tyvärr inte läst något av dessa två, men det måste jag ändra på. Jag köpte Christinas bok då jag förra året köpte första boken i serien.

Anna Tell, aktuell med andra boken om Amanda Lund, Med Ont Fördrivas samtalade med Per Schlingmann som kommit med tredje boken i sin serie, En Omöjlig Fiende. De pratade om att använda sina erfarenheter med sin bakgrund och om det ger en mera trovärdighet för läsaren när de läser just deras böcker.

Anna Tell och Per Schlingmann om att använda sin bakgrund.
Jag missade att lyssna på Caroline Engvall som är aktuell med Dockleken, tredje delen i sin deckarserie. Den punkten krockade tyvärr med ett annat samtal som jag ville lyssna på. Det är tyvärr så, så mycket som man vill lyssna på men inte kan då den krockat med annat på mässan. Dock så hann jag komma till när hon signerade böcker efter samtalet.

Det sista samtalet som jag skall ta upp i denna del av min rapport som jag valde att lyssna på istället. Och det var samtalet mellan Mats Strandberg, Camilla Sten, Johannes Pinter och Mattias Leivinger. De pratade om vad som är tillåtet i spänningsgenren, hur mycket skräck och övernaturligt får man lägga till utan att det går över till att bli något annat än deckare. De tog upp många intressanta punkter om just det övernaturliga och annan fantastik. En punkt de berörde som jag har funderat mycket över är att varför skräck, sf och fantasy är så godtagbart när det kommer till film och tv-serier, de ligger ju på topplistorna, men när det kommer till litteratur så rynkas det på näsan om man föreslår att någon skall läsa något inom den genren. Camilla, Johannes och Mattias nämnde jag tidigare. Mats Strandberg har kommit att bli en favorit och en till som jag har en speciell kontakt till när det kommer till hans böcker. Han är aktuell med Slutet, en bok som alla borde läsa, men även med en barnbok som jag kommer att ta upp mera i kommande delar av min rapport. Detta samtal leddes av Helena Dahlgren som än en gång visade hur bra hon är på att ställa bra frågor och få igång intressanta samtal. Hon är själv författare och är i år aktuell med andra boken i Star Stable, Ödesryttarna – Legenden Vaknar.

Mats Strandberg, Camilla Sten, Helena Dahlgren, Johannes Pinter och Mattias Leivinger efter ett givande samtal.
Nu har jag nästan kommit in i fantastiken och nu när jag avslutat spänningsdelen av min rapport är det just det som jag kommer att ta upp härnäst. Men det kommer först i nästa del.

Fortsättning följer...

Böcker jag har recenserat av nämnda författare i rapporten:

Lina Bengtsdotter: Annabelle
Christoffer Carlsson: Den Fallande Detektiven
Helena Dahlgren: Orkidépojken
Anders de La Motte: Geim-trilogin
Pascal Engman: Patrioterna
Pascal Engman: Eldslandet
Pernilla Ericson: Spåren Vi Lämnar Efter Oss
Helena Kubicek Boye: Innan Snön Faller
Mattias Leivinger & Johannes Pinter: De Mörkermärkta
Johannes Pinter: Vackra Kyrkor Jag Besökt
Johannes Pinter: 1007
Jenny Rogneby: Leona – Tärningen Är Kastad
Jenny Rogneby: Leona – Alla Medel Tillåtna
Sofie Sarenbrant: Avdelning 73
Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren: Engelsforstrilogin
Mats Strandberg: Färjan
Mats Strandberg: Hemmet
Mats Strandberg: Slutet

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar