lördag 12 oktober 2019

Buthler & Grimwalker: En Perfekt Storm


Titel: En Perfekt Storm
Författare: Dan Buthler och Leffe Grimwalker
Sidantal: 352
Förlag: Bokfabriken 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

Alex Storm har äntligen allt han kan önska sig, en smart och vacker fru, barn på väg och firman går bra. Efter ett liv som outsider, vilsen i två kulturer och en jobbig uppväxt, har allting fallit på plats. Men ödet vill annorlunda och orosmolnen hopar sig. Skatteverket jagar honom och ett pokerparti som gått överstyr hotar ruinera honom. Om han inte kan betala kommer firman gå i konkurs, han riskerar förlora precis allt. Desperationen styr honom in på en bana han aldrig trodde han skulle välja, och sakta men säkert anpassar han sig till en hård och grym värld där gränserna ständigt flyttas fram.

Mina tankar:

Detta är första boken i serien om Alex Storm. Det är även det första samarbetet mellan Dan Buthler, som är van att arbeta med andra då han är ena halvan av skaparna av Silfverbielke, och Leffe Grimwalker som är spökskrivare för andra samt känd för ljudbokssuccén med böckerna Tick Tack, dessa har jag dock inte lyssnat på då jag brukar endast läsa böcker i fysiskt format, men efter denna bok får jag nog tänka om lite.

När jag fick höra talas om att dessa två skulle skriva en bok tillsammans blev jag med detsamma nyfiken. Detta kände jag kunde bli något utöver det vanliga inom spänningsgenren. Inom mig så blåste jag upp förväntningarna för denna bok så jag var lite rädd att jag hade lyft upp denna bok mer än vad den klarade av att leverera. Ibland kan det vara bättre att inte ha några förhoppningar på en bok och bli positivt överraskad istället.

Men ibland gör det ingenting att man har höga förväntningar, man kan fortfarande bli överraskad. Och detta var faktiskt vad som hände nu. Jag hade tänkt mig en riktigt actionrökare till bok, en riktigt hårdkokt bok om undre världen. Jag fick betydligt mer än detta.

Allting cirkulerar och hålls uppe med huvudkaraktären Alex Storm som är väldigt mångbottnad. Innerst inne är han en man som har hjärtat på rätt plats och vill göra gott i världen. Men han bär även på ett mörker, en vrede, inom sig. I hela sitt liv har han känt att han inte passar in någonstans, han är halvasiat och har blivit mobbad för detta. Dock så har han aldrig tagit emot utan att ge tillbaka. Han har alltid haft lätt att ta till våld och försvara sig. Han är en komplex karaktär och jag gillar honom verkligen, han är bra skapad och intressant att följa.

Handlingen cirkulerar som sagt runt Alex Storm och vi får ta del av hur en vanlig person, dock med ett mörkt, eller bråkigt skulle jag nog vilja säga, förflutet långsamt men säkert dras ner i den undre världen efter vissa händelser. Det är snyggt uppbyggt och det är riktigt spännande att ta del av. Det är lite som Snabba Cash eller Breaking Bad, och precis som denna så är det karaktärsuppbyggandet som är så välgjort att man köper det som trovärdigt.

Språket är riktigt bra, som är lätt att ta till sig, samt har ett bra flyt som gör att sidorna flyger snabbt förbi. Författarduon har lyckats att få till en bra handling som griper tag i en, man bryr sig om karaktärerna och man undrar hur det kommer att gå för dem.

Nu när jag har läst ut denna bok så känner jag att jag vill ha mer, nästa bok i serien måste komma snart. Vet att denna precis kommit ut men jag hoppas på att vi inte behöver vänta allt för länge innan nästa kommer. En riktigt bra start på en serie som jag hoppas på att vi får följa i många böcker.

Tidigare omdömen om författaren:

Dan Buthler

Mord.net (Tillsammans med Dag Öhrlund)

Inbunden Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar