tisdag 15 oktober 2019

Tusen Och En Natt


Titel: Tusen Och En Natt
Författare: Flertalet (Redaktör: Sofi Poulsen)
Sidantal: 299
Förlag: Darkness Publishing 

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket. 

Handling:

De klassiska sagorna från Tusen och en natt, tolkade av svenska fantastikförfattare.

Mina tankar:

Det här är den femte antologin som Sofi Poulsen har trollat fram med hjälp av en antal fantastikförfattare. Man har tagit ett tema, några kända sagor, som man sedan har gjort en egen tolkning av.  Tidigare antologier har tagit upp bröderna Grims och H.C. Andersens sagor. Denna gången har vi kommit till sagoboken Tusen och en natt.

Som vanligt med en antologi med olika författare så är det svårt att göra en helhetsbedömning på handlingar och språket. Det skiljer sig från varje novell. Men överlag så tycker jag att novellerna håller en bra kvalité språkligt och handlingsmässigt.  Det blandas friskt när det kommer till undergenre inom fantastiken och det finns något för alla smaker om man gillar dessa genre.

Bland författarnamnen hittar vi författare som redan har skrivit egna böcker, samt andra som har medverkat i tidigare novellsamlingar, men det finns även några helt nya. Jag ser antologier som buffé där man kan provsmaka av många olika rätter. Detta kan leda till att man hittar nya författare som, om man har tur, har gett ut mera och man vill läsa dessa. Det kan även vara så att det är första gången som någon författare har fått något publicerat och att detta kan vara starten på en ny karriär.

Tusen och en natt innehåller många olika sagor. En del känner man säkert igen med detsamma och andra har man nog inte hört talas om alls. Och så var det i denna samling, en del var lätta att se vilken saga som har blivit omvandlad av författaren, vissa kunde jag inte gissa allt. Men det är ingenting man behöver göra, för alla sagor i denna bok står på egna ben och talar för sig själv.

Det är svårt att peka ut någon favorit för många av novellerna har intressanta saker i sig.  En del är riktigt hemska, andra har tagit ett nutida fenomen och lyft fram det, aktuella ämnen tas även upp i några. Några som fastande lite mer för mig var Hovnarren av Leif Wallsby, jag har fått reda på att karaktärerna i denna berättelse mycket troligen kommer att återkomma, vilket jag ser fram emot, då dessa väckte en nyfikenhet i mig. Emil Hasketts Släpp ut mig och Cathin Monells Källarbarn var två som kröp på en med skräck på olika sätt, likaså med My Lemons Mannen och hans skugga. Dessa är bara ett urval av de nitton novellerna som finns i samlingen, jag tror att alla kan hitta någon novell som sätter sig lite mera hos en.

Som de tidigare antologierna är även denna värd att läsa och jag ser fram emot nästa års samling som har fokus på sagor som blivit Disney-filmer. Det skall bli kul att se hur författarna som kommer med i den samlingen kommer att förändra dessa sagor. 

Tidigare omdömen om böcker i serien:


Grimm
Grimm Darker
H.C. Andersen
Grimm Special Edition

Inbunden Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur  
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar