söndag 26 januari 2020

Jenny Jägerfeld & Mats Strandberg: Monster I Terapi

Titel: Monster I Terapi
Författare: Jenny Jägerfeld & Mats Strandberg
Sidantal: 289
Förlag: Norstedts 

Ett recensionsex från författarna och förlaget, tackar så mycket.

Handling:

En psykolog är försvunnen. På hennes mottagning hittas en samling dokument: en arbetsbok, brev, researchmaterial och transkriberingar av de terapisessioner som hon genomfört inom ramen för ett bokprojekt. Där får vi följa samtalen med en identitetsstörd läkare, en lesbisk psykopatvampyr, en manisk vetenskapsmans fruktade avkomma och en narcissistisk dandy. De brottas med tidlösa dilemman, som vi alla kan känna igen oss i.

Mina tankar:

Ända sedan jag läste Färjan av Mats Strandberg 2015 så har han varit en av mina absoluta favoriter när det kommer till författare och för varje bok jag läst efter det av honom så har det bara vuxit mera och mera. Så när jag fick höra talas om att han, tillsammans med författaren och psykologen Jenny Jägerfeld, skulle skriva en bok där de skulle låta de klassiska skräcklitteraturens ikoner gå på terapi så var jag såld. Och nu har äntligen boken kommit ut och jag har redan läst ut den. Detta var en av de böcker som bara inte kunde vänta snällt i högen, den skrek åt mig att bli läst.

Nu när man har så höga förväntningar på en bok innan man ens har öppnat den så har boken en svår uppförsbacke att slå sig emot. Risken är att man har satt upp boken på en hög pilestad som den inte kan leva upp till. Men det var med iver som jag började läsa boken och jag fann snabbt att detta inte var den vanliga skönlitterära boken som man kanske kan tro att den är, den är så mycket mera.

Upplägget i boken är så att man får ta del av utskrifterna från dessa sessioner mellan psykologen och klienterna. Det är som ett manuskript med så gott som endast repliker och lite små inlägg om vad för röstläge personen har och ibland vad den gör. En rolig grej är att det i marginalerna är handskrivna noteringar av psykologen vad denne har haft för tankar om patienten efter sessionen, så det är ingen som har kladdat i boken om man nu tror detta, det skall vara där.

Dessa sessioner och replikbyten mellan psykologen och den aktuelle patienten, boken är uppdelad i fyra delar där varje ikon får sin del, är helt otroliga. Samtalen känns så genuina och trovärdiga att man verkligen tror att det är en riktigt session som pågår. Under tiden som jag läser boken så ser jag framför mig hur Mats och Jenny spelar ut dessa sessioner som ett rollspel för att få en bra harmoni i det hela, om de inte gjorde detta så vill jag inte veta om det, för i min fantasi gjorde de just detta. När det kom till en ny del i boken och en ny ikon fick sätta sig i stolen så kände jag att språket ändrades, det är bra genomarbetat och varje ikon fick sin unika röst. Att de sedan har studerar originalböckerna noggrant märks också då det är mycket fakta, eller vad man skall kalla det, som stämmer överens där.

Förutom dessa sessioner så får vi även ta del av psykologens dagboksanteckningar där hon delar lite mera öppet om vad hon tycker om sina klienter. Även en del faktablad om olika saker inom psykologin är med också. Detta medför att det känns som att det är något mera dokumenterat som man läser och inte skönlitteratur.

Det är svårt att placera vad för bok detta är. Det är skönlitteratur men det är även en slags faktabok också. Det är som den är en brygga mellan skönlitteratur och psykologihandbok.

Gillar man klassisk skräck och kan sin historia med Frankenstein, Dorian Gray, Dr. Jekyll och Carmilla så är detta ett givet köp då man får uppleva delar av deras historia igen men kanske med en liten tvist, hur hade det gått för dessa ikoner om de hade haft terapisamtal. Det går helt utmärkt att läsa den om man inte känner till historierna så jättebra, jag själv har endast läst Frankenstein men sett ett antal filmversioner av Dorian Gray och Dr. Jekyll. Carmilla har jag bara stött lite lätt på då jag på högstadiet gjorde ett skolarbete om vampyrer i litteratur och film. Känner dock att jag nog måste införskaffa ett ex av denna bok.

Under tiden som jag läste boken så kom jag på en idé, som i alla fall jag hade tyckte vad bra, och det var att man skulle ha gjort en specialutgåva av boken i form av en gammal mapp där bladen låg lösa för att få en ännu mera genuin känsla av att det är papper som man har hittat hos den försvunne psykologen. Förstår att detta nästan är omöjligt i praktiken att genomföra men det hade varit en kul grej.

Så tillbaka till det som jag började med, om boken skulle klara av att leva upp till mina förväntningar eller inte. Jag kan lugnt säga att Mats Strandberg har gjort det igen, tillsammans med Jenny Jägerfeld, som skall ha stor cred till boken också, så har de skapat något unikt och häftigt. Jag tror även att när boken får sjunka in ännu mera, det är endast några timmar sedan som jag läste ut den och skriver detta, så kommer man att inse att den innehåller även ett djup som får en att tänka efter. Det är psykologidelen av boken som gör detta. Man hoppas på att detta inte är det enda samarbetet mellan dessa, det kanske finns några ikoner till som behöver gå terapi. Jag säger som Kirsten Dunst karaktär Claudia i En Vampyrs Bekännelse ”I want some more.”

Omdömen om tidigare böcker av författarna:

Mats Strandberg:

Engelsforstrilogin (Tillsammans med Sara Bergmark Elfgren)
Färjan
Hemmet
Slutet

Inbunden Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur   
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar