fredag 9 oktober 2020

Författarporträtt: Eva Holmquist


Berätta lite kort om dig.

Jag heter Eva Holmquist och är en vetgirig bokmal som numera bor i Jönköping, men är uppvuxen i Pixbo utanför Göteborg. De två barnen är utflugna så jag och maken är själva, vilket ger mer tid för skrivandet. Jag jobbar med test och kvalitetssäkring och fritiden ägnas mestadels åt att skriva science fiction och fantasy. När Blodskifte kom ut 2017 så blev jag kallad veteran inom svensk fantastik av BTJ, vilket var väldigt skoj.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Det har nog alltid funnits där. Sagor har alltid fascinerat mig. När jag började botanisera i mina föräldrars bokhylla plöjde jag både Tusen och en natt, Jules Verne och alla Häpnatidskrifter som jag hittade där. På biblioteket fanns det ännu mer fantastik att frossa i. Sedan ska jag kanske tillägga att jag alltid varit en allätare så jag läste väldigt mycket annat också.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Så länge jag kan minnas så har jag älskat att berätta historier. Så fort jag lärde mig skriva så började jag skriva ner berättelserna. Min första ”bok” började Ros Ros Eva för det var bara det jag kunde skriva just då… ;-)

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Det finns många, men en person som jag vill lyfta fram är min mellanstadielärare Kristina Purens som alltid uppmanade oss att skriva och alltid var positiv till det vi skrev. Det bokträd vi hade i klassrummet fick nya böcker på grenarna varje dag av mig och några andra entusiaster i klassen.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Det varierar en hel del beroende på skrivprojekt, men generellt så kan det vara svårt att få ner rätt detaljer för att läsaren ska uppleva berättelsen. Jag upplever berättelsen själv, men allt går inte att få ner på papperet så då kan det hända att jag missar saker som jag vet och har sett och därför saknas information för läsaren. Dialogerna kan därför vara enklast att få ner medan jag får jobba mer med beskrivningarna. Å andra sidan finns det scener där beskrivningarna sitter perfekt vid första utkastet …

Hur ser din skrivprocess ut?

Min normala skrivprocess är ungefär så här:

1. Idéutveckling, faktainsamling och planering – Detta pågår tills jag känner att jag lärt känna karaktärerna, deras situation och världen tillräckligt för att börja skriva

2. Första utkastet – Numera skriver jag första utkastet så snabbt jag kan och utan att redigera under tiden. Ingen annan får se medan jag skriver.

3. Viloperiod.

4. Genomläsning av första utkastet – Här försöker hitta vad jag egentligen försöker förmedla och hur väl jag lyckats med det. Ofta gör jag i den här fasen en synopsis med alla scener för att få bättre grepp om den övergripande strukturen. Noterar också större saker som jag vill justera.

5. Redigering fram till andra utkastet – Jag jobbar med manuset tills jag känner att jag behöver få in någon annans synpunkter.

6. Testläsare läser andra utkastet.

7. Redigering efter testläsarnas kommentarer och vad jag själv insett under perioden.

8. Återupprepning av punkt 6-7 tills jag känner mig nöjd.

9. Ev lektörsläsning och redigering efter det

10. Korrekturläsning av mig och andra

11. Produktion

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Som sagt så är mina barn utflugna numera, vilket gör det lättare att få till det även om det inte är oproblematiskt. Likaväl som jag gjorde förr så försöker jag ta tillvara de stunder som jag har. Det innebär att jag inte har någon stadigvarande rutin om att då skriver jag alltid utan det varierar från dag till dag. Ofta blir det mer under helgerna, men det hänger på vad som är inplanerat för helgen.

Jag tror på att försöka skriva något varje dag. Sedan händer det också mig att det blir dagar då jag inte hinner. Men målet är att få till något oavsett hur lite. Då finns berättelsen alltid med mig och resultatet blir bättre. Så pauser försöker jag ta i viloperioder, t.ex. efter att första utkastet är skrivet eller innan jag tar tag i nästa redigeringsomgång.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag älskar att dansa så när jag vill slappna av sätter jag på musik och dansar i vardagsrummet. Det är något med känslan när kroppen rör sig till musik som får mig att må bra. Jag har tidigare dansat balett, jazzbalett, showdans, folkdans, bugg och modern dans. Det skulle vara jättekul att börja med det igen och då helst latinska danser för jag älskar den rytmen.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag har alltid brunnit för rättvisa och det är något som smyger sig in i vad jag än skriver på olika sätt. Vi har alla fördomar, men vi måste arbeta för att se förbi dem och samarbeta för att lösa våra mål. Alla har samma värde alldeles oavsett ursprung, religion, sexuell läggning eller vad mer som vi människor hittar på för att dela in oss i olika kategorier. Överlag så ogillar jag etiketter. Ingen människa är endast en sak utan vi är alla ett kalejdoskop med olika egenskaper.

Jag vill med mina berättelser naturligtvis underhålla, men också bidra till att vi kan se världen annorlunda. De färgade glasögon vi alla bär gör oss hemmablinda. Med mina berättelser vill jag vrida förutsättningar så att vi tydligare kan se världen som den verkligen är och genom det motverka fördomar.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

I Förlora för att vinna befinner sig huvudpersonen på den främmande planeten Vailao. Invånarna på planeten har ett annorlunda sätt att växa upp, vilket är inspirerat av bland annat maneter och insekter. Jag grävde mig ner i en hel del fakta för att komma fram till exakt hur det fungerade. Senare fick jag en fråga från en läsare som undrade över hur fortplantningen gick till. Det märkligaste var kanske inte frågan utan det faktum att jag direkt kunde svara, eftersom jag hade med alla de detaljerna i min idéutveckling… ;-)

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Jag har alltid något nytt på gång. Oftast flera saker parallellt. Berättelsen "Ett nytt hem" är en ny science fiction serie om Vani som flyttar till rymdstationen Tenang. Den befinner sig hos lektör just nu. Sedan har jag en urban fantasy serie som riktar sig till en äldre målgrupp. Tanken är att det ska bli en serie med kortomaner. Första delen, Stulen magi, befinner sig i slutredigering just nu och andra delen, Dold magi, skriver jag första utkastet på. Förutom det har jag uppföljaren till Blodskifte på gång. Synopsis är skriven så snart ska jag börja skriva på första utkastet.

[Bibliografi]

Fantastikromaner:

Kedjor känns bara när du rör dig (science fiction) – Diligentia del 1 (Ordspira Förlag, 2012)
Förlora för att vinna (rymdäventyr med fantasykänsla) – Vailao del 1 (Ordspira Förlag, 2013)
Det är inte så lätt som du tror (science fiction) – Diligentia del 2 (Ordspira Förlag, 2013)
Ödeland (novellsamling) (Ordspira Förlag, 2014)
Attentaten i Gallus (fantasy) – Gallus del 1 (Ordspira Förlag, 2014)
Hoppa så fångar jag (science fiction) – Diligentia del 3 (Ordspira Förlag, 2015)
Blodskifte (urban fantasy) – Kattskiftarna i Jönköping del 1 (Ordspira Förlag, 2017)
Gallus brinner (fantasy) – Gallus del 2 (Ordspira Förlag, 2017)
Ur askan av Gallus (fantasy) – Gallus del 3 (Ordspira Förlag, 2018)
Kimya (urban fantasy) – Fyrstaden del 1 (Ordspira Förlag, 2020)

Fantastiknoveller:

Flykten från Paradiset (science fiction) Antologin: Maskinblod (Affront förlag, 2014)
Som en film (science fiction) Antologin: Maskinblod 2 (Affront förlag, 2014)
Vellians armé vinner alltid (science fiction) Antologin: Maskinblod 3 (Affront förlag, 2014)
Peligro (skräck) (Ordspira Förlag, 2014)
Att dö väl (science fiction) Skriven tillsammans med Oskar Källner (Ordspira Förlag, 2014)
En annan dag (science fiction) Antologin: Kärlek i maskinernas tid (Affront förlag, 2014)
Keep Fighting Until the Machines Fall Asleep (science fiction, engelsk) Antologin: Waiting for the Machines to Fall Asleep (Affront förlag, 2015)
Beslutet (science fiction) (Epok förlag, 2015)
Kidnappad (skräck) Antologin: 13 svarta sagor (Swedish Zombie, 2015)
God morgon segrare (science fiction) Antologin: Efter slutet (Catahya, 2017)
Danis jul (science fiction) Tumanako del 1 (Brev från Cosmos nr 4, 2017)
Permission på Norta (science fiction) Tumanako del 2 (Brev från Cosmos nr 4, 2017)
Attentat mot Kreomen (science fiction) Tumanako del 3 Antologin: Bortom portalen 2 (Fafner förlag, 2018)
Danis flygprov (science fiction) Tumanako del 4 (Ordspira Förlag, 2020)
Sandstorm på Mars (science fiction) Tumanako del 5 (Brev från Cosmos nr 9, 2020)

Böcker och noveller som inte är fantastik:

Hästar på vift (HLT förlag, 2006)
Fotspår i snön (deckare, novell) (DAST magazine, 2012)
Revan i tyget (spänningsroman) (Ordspira Förlag, 2016)

Faktaböcker:

Praktisk mjukvarutestning (Studentlitteratur, 2018)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar