torsdag 22 oktober 2020

David Baldacci: Samlarna

Titel: Samlarna
Författare: David Baldacci
Sidantal: 431
Förlag: Bra Böcker

Baksidestext:

Mordet på representanthusets talman har skakat nationen, och de ursinniga upprorsmakarna i Kamelklubben har funnit ett chockerande samband mellan detta mord och ett annat dödsfall: direktören för Library of Congress avdelning för sällsynta böcker, vars kropp har hittats i ett låst valv där till synes ingenting kunnat skada honom.

Oliver Stone, gruppens inofficielle ledare, har dragit sig undan sitt våldsamma förflutna och är nu inkvarterad i en stuga vid Mt. Zion-kyrkogården. Med hjälp av sin erfarenhet och skarpa slutledningsförmåga upptäcker Stone att någon säljer Amerika till dess fiende, en hemligstämplad uppgift i taget. När Annabelle Conroy, sin generations största svindlare, slår sig i lag med Kamelklubben får de ett nytt övertag. Och de kommer att behöva det, eftersom de två morden slungar dem in i en värld av högt spel och spioneri som hotar att fälla Amerika.

Mina tankar:

Detta är om jag har kollat rätt författaren David Baldaccis tolvte bok, det är den andra boken om Kamelklubben. Denna kom ut 2006.

När Baldacci kom ut med sin debut Absolut Makt, 1996, så blev han snabbt en av favoriterna när det kom till thrillers. Jag slukade hans böcker så snabbt som de kom ut på svenska. Men någonstans runt 2004-2005 så tappade jag farten på mitt läsande och hans böcker blev inte lästa, jag fortsatte köpa dem för jag ville läsa dem då det var en av favoritförfattarna. Det var först 2017 när jag började med min bokblogg som mitt läsande verkligen tog fart igen och jag hittade till slut tillbaka till Baldacci. Läste då några av hans nyare böcker då jag hade fått dessa som recensionsexemplar från Bokfabriken (förlaget som nu ger ut hans böcker i Sverige). De äldre böckerna stod fortfarande kvar olästa i min hylla, men nu har jag bestämt mig för att rätta till det och ta vid där jag slutade läsa Baldacci och arbeta mig framåt.

Detta är som sagt den andra boken om Kamelklubben, den första boken heter kort och gott Kamelklubben. Det kan vara bra att ha läst den första boken först innan man läser denna men det är inget måste. Jag läste den för över tio år sedan och kommer bara ihåg den i stora drag, ändå hade jag inte problem med att hänga med i handlingen i denna bok.

Männen i Kamelklubben är en bråkig skara som kämpar för att sanningen skall komma fram när det kommer till konspirationer. När jag läser denna bok så kom jag att tänka på att dessa män och denna serie med böcker nästan kan ses som en vuxenversion av de ungdomsdeckare som man läste i unga år. Det är en grupp människor som inte tillhör rättsväsenet men ändå stöter på brott av olika slag som de försöker att lösa.

Detta är en klassisk Baldacci när det kommer till internationella thrillers. Det är konspirationsteorier och det är olika typer av agenter som spelar en stor roll i handlingen. Det är inte bara spänning i boken utan även en dos av humor. Chargonen mellan männen i Kamelklubben är att de munhugger med varandra, men på ett sätt som visar att de gillar varandra fast de har olikheter.

Jag tyckte det var en riktigt spännande bok och att handlingen höll uppe intresset hela boken igenom. Det är ett genomarbetat språk som är fylligt och lätt att ta till sig.

Gillar hur Baldacci målar upp de olika karaktärerna som handlingen rör sig runt, det är även en del nya karaktärer som presenteras, en del flyktigt och bara för denna bok, men jag misstänker, utan att läst vad de senare böckerna som Kamelklubben handlar om, att några kommer att återkomma. Det är ett härligt gäng som man gärna vill läsa mer om.

Slutsumman blir att detta är en bra och välskriven thriller. Gillar man genren så skall man absolut kolla upp denna. Ser fram emot att ta mig igenom de andra böckerna som jag har av Baldacci som stått olästa i min hylla.

Omdömen om andra böcker av författaren:

Dagen Noll (John Puller #1)
Jakten På Amos Decker (Amos Decker #1)
De Bortglömda (John Puller #2)
Lång Väg Till Rättvisa (Atlee Pines #1)
Minuten Före Midnatt (Atlee Pines #2)

E-bok Bokus Adlibris 

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar