torsdag 1 oktober 2020

Eva Holmquist: Godmorgon Segrare

Titel: Godmorgon Segrare
Författare: Eva Holmquist
Sidantal: 27
Förlag: Ordspira Förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.

Baksidestext:

Under fem år längtade jag efter fred. När vi äntligen besegrat utomjordingarna hälsade generalen oss: ”Godmorgon segrare.” Jag inbillade mig att allt skulle återgå till hur det var innan kriget. Ända tills jag mötte främlingen…

Mina tankar:

Detta är en av fem noveller som författaren Eva Holmquist i år har gett ut som singelnoveller i e-format men även i fysisk format men då endast begränsat till mässor och förlagets hemsida. Just denna novell har tidigare varit med i antologin Efter Slutet.

Den var som sagt med i en antologi som heter Efter Slutet och namnet på den säger det mesta om vad novellerna i den samlingen handlade efter, vad händer när berättelsen är slut, hur fortsätter det?

I denna novell, som utspelar sig någon gång i framtiden, har ett krig, som pågått i flera år, mot en utomjordisk ras precis tagit slut. Huvudkaraktären, som är smart skriven då den är både namn och könlös så läsaren får skapa detta, börjar fundera på hur allt kommer att ändra sig nu. Kommer allt att återställa till så det var innan kriget bröt ut? Hur tar man tillbaka vardagen när det enda som har stått på schemat dygnet runt är kriget och det ständiga hotet till en total förintelse av mänskligheten?

Saker inträffar när huvudkaraktären möter en främling, saker som ställer många saker i ett annat ljus. Det blir plötsligt betydligt svårare att ta tillbaka det som en gång var.

Det är en del intressanta frågeställningar som hinner komma fram i denna novell. På några sidor så målas det upp en större värld, vi anar bara allt som har pågått innan denna novell tar sin början. Jag hade gärna läst en längre bok, eller serie, om hur allt började. Hade även gärna sett hur allt fortsätter efter novellen också. Den lämnar mersmak och det är precis det som en novell skall göra.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Attentatet I Gallus (Gallus #1)
Gallus Brinner (Gallus #2)
Ur Askan Av Gallus (Gallus #3)

E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar