fredag 23 oktober 2020

Författarporträtt: Mattias Lönnqvist


Berätta lite kort om dig


Jag är född och uppvuxen i Linköping men flyttade till Sundbyberg för 20 år sedan. Det jag försörjer mig på är arbetet som IT-konsult, som visserligen är ett kul arbete, men det är skrivande som är min stora passion. När det blir tid över ägnar jag mig gärna åt brädspel (och att måla miniatyrer), tv-spel, filmer och läsande. För att nämna några intressen.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

När jag gick i mellanstadiet hade vår lärare högläsning en timme per vecka. Några av de böcker som hon läste var Narnia-böckerna av C.S. Lewis, och det fick mig att fastna för genren. Efter det plöjde jag en hel del Fantasy (bland annat Tolkien) men i gymnasiet blev det mest Science Fiction. På universitetet tappade jag mycket av nöjesläsandet, och det var Robert Jordan som fick mig att hitta tillbaka. Det som verkligen tände gnistan igen (och fick mig att vilja skriva egna böcker) var dels Harry Potter och dels svensk fantasy.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Även om Harry Potter kanske borde ha väckt den drömmen, så var det när jag kom in på svensk fantasy, och då särskilt Berättelsen om blodet av Anders Björkelid, som mitt intresse för att skriva verkligen tog fart. När jag började beror egentligen på hur man räknar. Jag började på Den mörka portalen 2011, men mellan 2012 och 2017 låg den ofärdig i en byrålåda. Jag har även några anteckningar om andra berättelser som är från innan dess, men där gjorde jag inte mer än att designa världen. Så, om jag ska sätta ett datum: det var 2017 som jag verkligen började tro på idén att jag skulle kunna skriva en bok, och avsluta det.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Anders Björkelid som var den som fick mig att se storheten i svensk fantasy. Sedan alla de som hjälpt till som testläsare eller som på andra sätt gett mig feedback, inklusive min duktiga redaktör. Alla de förlag som kämpar på och ger ut fantasy, och särskilt de novelltävlingar som de skapar. Det blir lite för många namn om jag ska ta upp alla.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

När jag började skriva så var det dialoger som jag tyckte var jobbigt, och jag tog ofta omvägar i manuset för att skära ned på mängden dialog. Men, ju mer dialog jag skriver, desto roligare tycker jag att det är, och jag har numera en tendens att skriva för mycket dialog, även om jag skär ned under redigering. Det som är svårast skulle jag säga är romantik och sex. Särskilt sex-scener. Eftersom jag skriver för ungdomar, unga vuxna och vuxna, så är den delen ganska nedskalad, men det är skälet till att jag skickade in en novell till novellsamlingen Tabu: för att utmana mig själv och skriva erotik.

Hur ser din skrivprocess ut?

I början var jag mycket för planering. Designa hela världen, magisystem, historia, etc. Men, det ledde bara till anteckningar i en byrålåda. Efter att ha läst "No plot? No story? No problem" så bytte jag strategi och satte mig istället ned och skrev. Det tog ett tag för mig att hitta bra metoder där, och det innebär att jag ibland måste gå tillbaka och korrigera, men numera växer mitt världsbygge fram parallellt med mitt skrivande. Det innebär att jag ibland fastnade i research under skrivandet, men numera skriver jag istället en anteckning till mig själv: "kontrollera hur långt en pilbåge kan skjuta" som ett exempel. På sitt sätt är det kanske lite taskigt till framtida Mattias eftersom jag skjuter fram en massa arbete till honom, men jag tycker flytet blir bättre så.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag har ingen familj (eller jo, jag har ju bröder och brorsbarn, och så, men ingen egen familj) så jag styr mycket över min egen tid. I samband med valrörelsen 2018 bestämde jag mig att dra ned kraftigt på mitt politiska engagemang och istället fokusera på skrivandet. Jag lägger en del helger och ungefär hälften av min semester på skrivande. Plus att jag brukar passa på om jag har en halvtimme över någon gång.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Nu har jag redan berättat om mitt politiska engagemang, och det var kanske inte någon större hemlighet. Jag har varit storkonsument av Manga och Anime (och gillar det fortfarande, men jag har inte riktigt koll på vad som släppts de senaste 10 åren) och min favorit-sub-genre är Shoujo. Dessutom är jag väldigt lättrörd när jag ser på film, så filmen Eldflugornas grav klarar jag bara av att se en gång per år.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag vill låta mina karaktärer vara mänskliga, med både styrkor och svagheter, som dessutom inte följer majoritetsnormen i allt. Jag hade inte planerat för att en huvudperson skulle vara homosexuell, men när hon avslöjade det för mig så lät jag det komma med i berättelsen utan att göra en stor grej av det. På samma sätt hade jag inte planerat för att låta en annan huvudperson ha de problem som hon har, men även det tycker jag kom in i berättelsen på ett bra sätt. Kort sagt skulle man kunna säga att jag brinner för att göra mina texter inkluderande istället för exkluderande.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Jag hade ganska länge med viss ljudhärmning i min första bok. Istället för att låta en karaktär säga "Aj! Det gjorde ont" med näsan fylld med blod, så provade jag ljudhärmande text. Om jag minns rätt blev det "AAAAAJ!! Kråkröv! Det gjodbbe omt! Sumprunkare!". För att få fram rätt ljudhärmning spelade jag in mig själv med mobilen samtidigt som jag höll för näsan.

Jag har även skjutit en del gamla klassiska vapen (musköt etc) med svartkrut, varit ute och gått samtidigt som jag tagit tid, provat olika steglängder, etc. Men, min primära källa för research är google.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Mitt primära fokus är på bok 3 i Oldenasagan. Jag vill gärna veta hur det slutar. Eller, jag vet ju vart jag hade tänkt att det ska sluta, men mina karaktärer har förvånat mig tidigare. Sedan läste jag en kurs om att skriva barnlitteratur i somras som gjorde att jag påbörjade ett annat manus, plus att i den kurs som jag läser just nu (Att skriva fantasylitteratur) gör att jag påbörjat ett manus som är tänkt som urban fantasy. Jag håller dessutom alltid dörren öppen för intressanta novelltävlingar. Men, sista delen i Oldenasagan är det som jag mest fokus på.

[Bibliografi]

Romaner:

Den Mörka Portalen - Oldenasagan del 1 (2018)
Konflikternas Tid - Oldenasagan del 2 (2019)

Antologier:

Tusen Och En Natt (Darkness Publishing, 2019)
Tabu (Whip Media och Miramir, 2019)
Sommarmystik (Nohiding Förlag, 2020)
Höstglöd (Seraf Förlag, 2020)
Darkness Klassiker (Darkness Publishing, 2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar